Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, Disember 18, 2009

Salam 1431 Hijrah

Hari ini tahun baru Hijrah. Sudah 1431 tahun Rasulullah berhijrah dari Mekah ke Madinah untuk kesejahteraan. Dan hijrah ada dikaitkan dgn perubahan. Iaitu dari negatif kepada positif, atau dari positif kpd lebih positif.

Ada yg katakan hijrah adalah berpindah. Tetapi ramai yg gunakan hijrah sebagai perubahan. Semalam semasa jadi jaga di lapangan terbang Bayan Lepas, saya sempat membaca buku berkaitan tanda2 hampir mati sehingga habis. Pelbagai tanda2 dikongsi yg seakan menunjukkan seseorang itu akan kembali kepadaNya. Maka penulis ingin mengingatkan kita utk segera berhijrah kpd melakukan persediaan mempunyai bekalan ke akhirat. Berhijrahlah drpd hanya menginginkan nikmat di dunia shj.

Harta tidak dibawa bersama dlm kita berjalan ke akhirat. Pangkat, isteri2 dan anak2 juga bukan dibawa sebagai bekalan ke akhirat. Yg akan bersama kita adalah sedekah, ilmu yg dikongsi yg membawa kebaikan kpd ramai, dan doa anak yg soleh. Doakan semoga 1431H saya akan melakukan hijrah yg telah lama dinanti2kan.

Tiada ulasan: