Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, April 26, 2011

Kualiti v Kuali

kualiti bermaksud antara lain pelanggan berpuashati dgn produk yg kita hasilkan. produk juga merangkumi perkhidmatan.

organisasi sekarang banyak menggunakan pensijilan iso9001:2008 sebagai 'benchmark' utk menilai produk/perkhidmatan adalah berkualiti. maka kepuasan pelanggan adalah penting bagi organisasi yg terlibat dgn pengeluaran utk digunapakai oleh pelanggan. jika pelanggan tidak puashati dgn produk kita, kemungkinan kita akan kehilangan pelanggan, dan kesan paling negatif adalah kita tutup kedai. maka adalah tanggungjawab pengurusan utk sentiasa menilai kepuasan pelanggan utk membolehkan dilakukan penambahbaikan berterusan.

malaysia adalah sebuah negara yg kecil jika dibandingkan drpd segi pasaran utk graduan dlm bidang2 tertentu. maka sesebuah ipt amnya dan fakulti khasnya perlulah sentiasa menilai kebolehpasaran graduannya. janganlah kita syok sendiri dgn menambahkan bilangan pelajar (kuantiti) tanpa melihat implikasi kpd kualiti. elakkan drpd awal lagi kemungkinan kita dikatakan menghasilkan produk 'kuali' (hanya layak utk buat perkara asas shj) dan juga dipanggil sebagai pengurusan pun otak kuali (keras kepala) yg tak mahu dengar dan terima pandangan pihak lain.

Tiada ulasan: