Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Oktober 07, 2023

5 Sen

Mungkin di 2023 tiada nilai bg ramai di negara kita. Tapi ada masa 5 sen bezakan kita ok atau tidak.

Pengalaman di kampung pada tahun 70an mengingatkan saya tentang pengurusan kewangan. Apabila saya ke kedai makan di sebelah kedat datuk saya, dan order air batu sirap, air batu diparut spt abc. Setelah siap, saya diberitahu harganya 5sen.

Saya terlupa bawa 5sen. Terasa amat malu dgn saudara saya yg berniaga. Saya minta maaf dan beritahu saya akan ke kedai datuk saya untuk dapatkan 5 sen itu.

Sehingga sekarang, pengajaran untuk saya bawa minima duit dlm poket, tanya/tengok harga makanan/minuman/barangan sebelum pesan/beli.

Tiada ulasan: