Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development

Khamis, Disember 31, 2009

2009 dan Pelbagai Kenangan

Tepat 12tghmalam ini juga kita akan melambai selamat tinggal kpd 2009. 2009 mempunyai pelbagai cerita utk saya kongsi di masa hadapan. Banyak kenangan manis, dll.

Bertemu dan berpisah adalah adat biasa. Ada kenalan yg baru dilahirkan, ada yg kembali kpdNya. Ada yg berkenalan kerana tugas/profesion, dan ada yg berkenalan kerana faktor peribadi. Kedua2nya memberi kesan kpd kehidupan saya pada 2009, dan kemungkinan di tahun2 mendatang.

Saya bermula 2009 sebagai 'solo' dan masih lagi 'solo' pada penghujungnya. Niat sentiasa ada utk tidak lagi menjadi 'solo'. Tapi kita merancang dan hanya Allah yang menentukan. Kita mampu merancang dan berusaha sahaja.

2009 tidak mampu membolehkan saya tamat pengajian forensik saya. Insyaallah, saya bercadang utk menamatkannya pada 2010. Dan saya bercadang utk mula pengajian doktor falsafah saya pada 2010 juga. Dalam hati ada juga niat nak buat program sarjana ketiga. Tapi saya perlu pastikan dapat phd dahulu.

2010 Menjelang Tiba

Tepat jam 12.00tgh malam ini, kita akan masuk ke tahun 2010. Satu lagi tahun utk kita hadapi. Bagi saya, tahun baru bermula dgn 1 Muharam 1431 pada 18 Disember yg lepas.

Bagi uitm, tahun 2010 akan melihat satu perubahan iaitu seorang NC yg baru. Setelah lebih 8tahun bersama NC lama, uitm mendapat pemimpin baru. Bagi fakulti saya, 2010 juga dijangka akan membawa kpd dekan baru. Dekan yg sedia ada akan tamat tempohnya setelah 2tahun memegang jawatan. Saya hormati keputusan dekan sekarang yg sedar bhw tujuan utama seorang pensyarah adalah sebagai pensyarah bukannya memegang jawatan pentadbir akademik.

2010 juga dijangka akan berlaku perubahan kpd pemegang jawatan lain di fsr, TD2 dijangka berubah pemegangnya. KP2 belum pasti lagi. Saya doakan kpdNya agar mereka yg terpilih adalah kerana kesedaran untuk membawa kebaikan kpd organisasi. Bukannya bertujuan utk menggemukkan perut dan tembolok. Kuasa boleh buat kita lupa. Tetapi diakhirat kita akan diingatkan tentang tanggungjawab dan amanah yg datang bersama kuasa.

Pemimpin dan Amanah Dipikul

Saya dimaklumkan oleh kawan2 bhw NC UiTM sejak 2001 akan tamat tempohnya pada hari ini. Petang tadi diadakan majlis perpisahan oleh jabatan korporat. Saya tidak hadir kerana rehat di rumah (kan dpt sijil kesihatan/sakit).

Pemimpin akan datang dan pergi. Setiap pensyarah berpeluang dilantik sebagai pentadbir akademik. Saya sekarang sebagai ketua kepimpinan kualiti. sebelumnya saya sebagai ketua program. Kedua2nya saya tidak minta. tetapi saya telah dijemput oleh ketua organisasi berkaitan untuk mengisi borang utk jawatan tersebut.

Pada 2007, saya mendapat pelbagai permintaan untuk mengisi jawatan sebagai pentadbir akademik iaitu semasa saya ketua program. saya tolak atas beberapa alasan. yang utama, tujuan utama saya di uitm adalah ingin menjadi seorang pensyarah. walaupun jawatan datang dengan imbuhan tertentu, saya tidak terpikat. pada 2009 pun saya turut dipelawa ke sebuah jabatan lain sebagai pentadbir akademik. saya tolak kerana tempoh saya dgn ined belum lengkap.

walau bagaimana pun, kita mesti SEDAR bahawa setiap jawatan datang dengan kuasa dan tanggungjawab. jika kita tidak amanah, eloklah tolak awal2. integriti sangat2 penting dalam kehidupan. diakhirat adalah mahkamah Yang Maha Adil.

Sijil Perubatan

Hari ini saya mendapat sijil perubatan. Ianya bukan hasil menghadiri sebarang kursus sebagai pra syarat untuk layak mendapat sijil. Sebaliknya ianya adalah kerana terlampau banyak menghadiri majlis dan sebagainya kerana menjalankan tugas.

Petang semalam, tamatnya sahaja bertugas di kuantan, saya balik ke rumah. Saya ke kuantan pada isnin dan berada di sana selama 3hari 2 malam. insyaallah, pada ahad ini saya akan ke setiu terengganu pula. tapi menaiki kapal terbang bukannya dipandu ke sana. Menaikki kapal terbang menjimatkan masa, tetapi ianya masih memenatkan juga.

Maka pagi tadi saya ke pusat kesihatan uitm. saya selsema, serak tekak dan batuk dah beberapa hari. Saya ke sana untuk dapatkan ubat. Saya tidak dapat mengadakan ujian utk kolesterol kerana saya tidak puasa 10jam sebelum ujian. insyaallah minggu hadapan saya akan ambil ujian kesihatan penuh. Doakanlah saya dapat sijil bersih (macam audit bersih).

Setiap hari kita meletakkan matlamat utk lebih baik. Saya harapkan saya dapat perbaiki kesihatan saya.

Rabu, Disember 30, 2009

Tersumbat Lagi Hidung Ini

dah beberapa hidung saya tersumbat. Setelah di'seng'kan hingus, telinga pula tersumbat. dan mata kadang2 berair.

ada kata ini tanda drpd badan nak bgtau tak cukup rehat. maklumlah, baru tadi sampai dari kuantan kerana tugas sejak hari isnin. hari ahad ni ke terengganu pula. tempat nak dilawati hampir dgn kampung seorang pakcik. tetapi tempat tinggal terdekat 30km jauhnya. pakcik saya jemput ke rumahnya. insyaallah.

sempat tak badan recover daripada lemah? adik saya kata telinga tersumbat kerana taik yg pekat. dia suruh saya p check kat doktor di uitm. insyaallah. tak seronoknya apabila hidung tersumbat dan telinga turut tersumbat. tidak dpt menikmati keharuman dan kesegaran alam milik Allah. kurang jelas pendengaran makhluk2 ciptaan Allah.

Ubat dah banyak ditelan. esok pulak ada seminar. alhamdulillah, bukan saya merasmikannya, jadi ada peluang utk rehat panjang sikit.

Selasa, Disember 29, 2009

SRW 655 Sem Jan 2010

Semalam selama hampir 1jam lebih saya berjumpa dgn para pelajar srw655 untuk sem jan 2010. Saya gunakan bilik mesyuarat ined kerana bilik saya tidak dapat memuatkan pelajar saya dgn selesa.

saya fokus kpd burnout. Ada kaitan dgn kepuasan kerja, ada kaitan dgn motivasi, ada kaitan dgn produktiviti, dan ada kaitan dgn kualiti. saya mahukan pelajar saya kaitkan kepentingan skan dan rekreasi dlm mengurangkan atau mencegah burnout.

Bilangan pelajar srw655 utk sem jan 2010 adalah paling ramai pelajar utk saya selia berbanding sem2 lain. tetapi saya seronok mempunyai pelajar srw655 utk diselia. Lebih ramai pelajar, maka bg saya lebih banyak boleh saya belajar. Sebab bg saya, srw655 memerlukan kedua2 pihak, pelajar dan penyelia belajar bukan hanya pelajar shj.

Sem Jul 2010 agak2 berapakah pelajar srw655 utk saya selia? Bolehkah bilangan pelajar pd sem ini dikekalkan? Atau ianya akan bertambah? Kita merancang, Allah menentukan.

Isnin, Disember 28, 2009

Di Tanjung Lumpur Bersama Sahabat Lama

Tadi saya makan malam bersama pegawai pengiring saya dan seorng sahabat lama. kami makan malam di gerai ikan bakar di tanjung lumpur. Ini kali ketiga saya makan di gerai yg sama setelah saya di kuantan pd bulan jun yg lepas.

Sahabat saya mula dikenali pd 1980. Keluarganya dan keluarga saya saling mengenali. Cuma saya mengenalinya apabila saya berada di sekolah menengah.Saya dari selangor dan beliau dari terengganu. Beliau antara mereka yg menjimatkan setahun drpd pengajian di sekolah rendah. beliau diantara mereka yg mengikuti kelas ekspres di sekolah rendah.

Semasa di sekolah menengah, pada tingkatan dua, beliau dan seorang sahabat lain dijemput ke rumah saya pada satu cuti. Sahabat yg seorang lagi berasal dari tanjung lumpur. Dan sahabat itu telah kembali kpdNya pada tahun 90an dahulu.

Sahabat yg bersama makan malam saya tadi adalah seorang neurosurgeon di kuantan. Alhamdulillah, beliau adalah diantara sahabat yg amat berjaya dlm hidup. Saya tumpang berbangga kerana mengenali beliau dan beliau adalah sahabat saya.

Ahad, Disember 27, 2009

SKT 2009 dan 2010

Saya masih dlm proses melengkapkan skt 2009 saya. Saya telah pun berbincang dgn staf saya prestasi beliau utk 2009. Dan beliau bersetuju dgn penilaian yg saya berikan.

Bukan mudah nak lengkapkan borang skt tahunan. Pada awal tahun pun semasa nak buat perancangan, saya terpinga2 juga. Apakah sasaran kerja saya utk tahun baru. Berdasarkan kpd apa saya akan tetapkan skt saya? Adakah sebarang panduan utk dijadikan rujukan?

Semasa saya sasarkan skt 2009, bos di ined bgtau saya ianya lebih kpd seorang staf akademik, bukan sbg ketua upk ined. Maka saya pun lihat bhw sebenarnya masa saya 4hari drpd 5 hari seminggu adalah di ined. Maka sasaran kerja saya perlu sesuaikan masa mingguan saya.

Bukannya mudah nak buat perkiraan tepat. Tambah2 lagi, saya juga ahli kpd beberapa JK peringkat universiti. Dan bos saya selain drpd pengarah ined dan dekan fsr adalah pnc inqka, pnc penyelidikan, tnc p&i, tnc ji&m, tnc hep, tnc a&a, dan lain2 lagi. Bagaimana dgn 2010 nanti?

Sabtu, Disember 26, 2009

Stroke

Nenek saya kena stroke pada 1 Disember yg lalu semasa makan bersama saudaramara. Pd 14disember beliau dipindahkan ke PPUM. Petang tadi beliau dipindahkan ke rumah seorang drpd anak2nya.

Semasa beliau diPPUM, anakcucu bergilir2 menjaga dan menunggunya di PPUM. Walau pun tidak dpt membantu tetapi sekurang2mya beliau dpt melihat bhw mereka yg menyayanginya berada dekat dgnnya. melihat mereka yg kita kenali dpt membantu proses ke arah kebaikan.

Rumah sekarang perlu di sediakan bilik untuk orang tua terutama yg dapat digunakan semasa tidak lagi berupaya utk menggunakan bilik tidur di tingkat atas. Bilik air perlulah bersambung. Dan kaum keluarga perlu mengetahui bgmana utk menjaga mereka ini seperti cara memnadi, memberi makan dan juga senaman.

Walau pun nampak senang semasa para jururawat manjalankan tugas mereka di hospital, tetapi apabila kita lakukan ianya memenatkan. Jadi kita harus faham jika semasa di hospital jururawat lamabat melayan kita bukan kerana disengajakan tetapi kerana beban tugas menyebabkan mereka akan kurang bertenaga kerana penat.

Khamis, Disember 24, 2009

Layanan dan Imej

Hari ini saya melawat ke beberapa buah bank di sekitar shah alam. Saya ambil cuti utk menguruskan permohonan pinjaman. Tapi saya ke pejabat juga. Sebab saya ada janjitemu dgn pelajar, staf saya dan seorang agen bank.

Saya berterima kasih kpd wakil sebuah bank yg sanggup berjumpa saya untuk menguruskan permohonan saya. Daripada beberapa orang yg saya hubungi, hanya beliau seorang sahaja yg datang berjumpa saya secara terus. Ini memberi makna kpd 'customer first'.

Saya sempat melawat ke 2 buah bank shj hari ini. Berjumpa dgn 4 wakil bank dlm 2 hari memberikan saya pengalaman berbeza. Ada yg sangat positif. Dan cara saya berpakaian juga ada kesan kpd layanan yg diterima. Begitu juga cara pegawai bank atau organisasi berpakaian juga mempengaruhi cara mereka melayan pelanggan kot. Mereka yg memakai kot nampaknya lebih profesional layanan mereka.

Hubungan interpersonal amat penting bagi seseorang. Impak layanan yg diberi kpd pelanggan di depan mata iaitu bukan semasa layanan shj, tetapi ianya boleh menjadi buah mulut yg boleh mempengaruhi persepsi terhadap organisasi.

Apabila Ketua Cuti

Time hujung tahun ni, ramai bos2 cuti. Semua nak habiskan cuti. Jadi ramailah yg seronok di ofis pabila bos takde.

Di tempat saya pun ramai bos2 cuti, termasuk saya (perasan bos). Tapi staf tak ambil peluang tuang kerja. Satu petanda yg baik. Mereka bersikap amanah. Mereka tahu,walau pun bos tak ada, Allah Maha Melihat dan Maha Mengetahui. Jadi kita mesti sentiasa menjalankan tugas dgn penuh amanah. Tidak perlu bermuka2. Tidak perlu menunjuk2 bekerja bila bos ada shj. Kita bekera sebagai persediaan bekalan akhirat juga.Bukan hanya untuk kesenangan di dunia.

Masalah saya, saya ramai bos. Sampai ada yg dah merajuk dgn saya. Tapi saya perlu utamakan yg utama. Jadi sekarng adalah di InED. maka saya terpaksa ke pejabat walau pun cuti kerana sehingga Mac 2010, saya ke luar stesen. Alhamdulillah, staf saya tak tuang kerja walau pun saya tiada di pejabat. ini memberi gambaran positif terhadap komitmen staf dan tunjukajar ketua (?). kepimpinan melalui teladan.

Rabu, Disember 23, 2009

Tugas dan Jawatan

Jawatan hakiki saya adalah sebagai pensyarah. Jawatan sekarang sebagai pentadbir akademik. baru2 ini nama jawatan saya bertukar kepada Ketua Unit Kepimpinan dan Kualiti. UKK. UKK yg saya kenali dahulu adalah Unit Kerjaya dan Kaunseling, ITM.

Apabila tahun baru menjelang, akan berlaku pertukaran pemegang jawatan pentadbir akademik. Tahniah kpd PM Dr Syed Jamil, Pengarah baru i-Learn. Beliau dahulunya mantan Timbalan Pengarah PPJJ InED. Sebelum pertukaran nama jawatan, beliau adalah Ketua PPJJ.

Ada yg saya faham jawatan hakiki adalah pensyarah. tetapi tergila2kan jawatan pentadbir akademik. Apakah yg dikejar mereka ini? Elaun? Status? Atau sebab sebenarnya tidak boleh menjadi seorang akademik? Kalau memang tidak boleh menjadi seorang akademik, maka lebih baik letak jawatan sahajalah sebagai pensyarah. Mohon semula sebagai pentadbir. Ingatlah bhw kita perlu menjawab amanah yg diberi kpd kita sebagai pensyarah. Jawatan tidak boleh dibawa mati.

Tugas dan Cuti

Hari ini dan esok saya bercuti. Tetapi saya ke pejabat. Ada perkara2 yg perlu diselesaikan sebelum tahun baru 2010.

Ramai juga bos2 dan kawan2 bercuti minggu ini. Ada yg akan bercuti minggu depan. Ada yg dah bercuti minggu lepas. Tetapi ramai juga yg walau pun bercuti tetap ke pejabat. Ianya kerana banyak tugas dan tanggungjawab yg belum selesai. Dan mereka ini sedar bahawa tanggungjawab bermaksud dengan kuasa dan jawatan, mereka perlu tanggung, jawab dan beramanah.

Walau bagaimana pun, ada yg bercuti tanpa memikirkan tugas dan tanggungjawab yg belum selesai. Ini akan menimbulkan masalah nanti. Contohnya, jadual kerja belum selesai sedangkan kerja akan bermula semula dalam tempoh dua minggu lagi.Maka ada yg kelam kabut sekarang. Tetapi tugas tidak dapat diselesaikan kerana kata putus hanyalah drpd ketua. maka yg jadi ketua kenalah jawab nanti, jangan salahkan orang bawah.

Selasa, Disember 22, 2009

Macam Nak Balik Raya Naik Bas

Kita biasa dengar pada musim cuti raya, akan ada yg beli tiket bas, tapi bila time nak naik bas, bas tak ada. rupa2nya beli tiket hantu (phantom). Pengalaman pada sabtu malam ahad beberapa hari lepas hampir sama berlaku kpd saya.

Selepas pengalaman 8jam jaga LT Bayan Lepas pada khamis lepas, saya sceptical tentang penerbangan saya ke kota bharu dgn syarikat penerbangan negara kita. Dan saya terpaksa memandu kereta sendiri kerana tiada kenderaan rasmi utk menghantar saya ke klia. Saya turun awal sedikit kerana nak mengelak pengalaman semasa nak 'check-in' ke alor setar pd isnin lepas. alhamdulillah, saya tiada masalah check in.

Dan saya berada di ruang menunggu sebagaimana diperlukan. Tapi, tunggu punya tunggu, kami tidak dpt naiki kapal terbang sbgmana tertera di tiket iaitu 6.05 ptg utk penerbangan 6.25ptg. Tunggu punya tunggu tapi tiada makluman drpd petugas MAS sehinggalah pd jam 7mlm. Kami dimaklumkan penerbangan ditukar kpd 7.50mlm. dan alasannya adalah TIADA PILOT DAN CABIN CREW. kah3. inilah pengalaman pertama saya dimana kapalterbang sedia menunggu tetapi tiada anak kapal. Maka kami bertukar ke kapal terbang lain.

alhamdulillah saya disambut di LT Sultan Ismail Kota Bharu pada jam 9.15mlm, lewat 1 1/2jam drpd saya maklumkan kpd wakil kptm kb. terima kasih kpd wakil kptm kb yg sabar menanti saya.

Sabtu, Disember 19, 2009

Rukun Islam

Alhamdulillah, kita dimurahkan oleh ar-Rahman dgn kita ini seorang Muslim, iaitu Islam sebagai agama kita. Dan kita doa dan harapkan agar dikasihi oleh ar-Rahim untuk kita tetap dalam Islam dan mendapat kesejahteraan dunia dan akhirat.

Rukun Islam adalah 5:
1. mengucap dua kalimah shahadah. kita bersaksi bahawa tiada tuhan melainkan Allah. Kita yakin dan percaya hanya Allah sahajalah Tuhan. kita juga bersaksi bhw Nabi Muhammad s.a.w. adalah pesuruh Allah. Nabi Muhammad s.a.w. dipertanggungjawabkan menyebarkan risalah tentang menyembah kepada hanya Tuhan yang satu.
2. mendirikan solat. solat adalah satu ibadah. ianya menunjukkan bahawa kita sentiasa mengucapkan syukur kepada Allah yang telah mencipta kita. dan dalam solat ini memberi kesejahteraan kepada kita. ianya ada kaitan dgn kesihatan. umumnya, utk sihat, kita mesti jaga pemakanan dan lakukan senaman. semasa solat kita melakukan senaman (fizikal). kita juga memberi makanan kpd diri kita secara rohani, afektif dan emosional. rujuklah kpd yg lebih mengetahui dlm keempat bidang ini utk dikaitkan dgn solat.
3. menunaikan zakat
4. puasa di bulan Ramadan
5. mengerjakan haji.

kesemua kelima2 rukun Islam dilakukan secara berkala, iaitu ada masanya. Dan kita faham bahawa masa untuk kita sediakan bekalan di akhirat semakin suntuk setiap saat. segeralah kita melakukan rukun Islam.

Jumaat, Disember 18, 2009

Bertugas Di Bayan Lepas

Semalam dr jam 2ptg sampai hampir 10mlm, saya bertugas di lapangan terbang bayan lepas, pulau pinang. bukan niat asal saya. cadangannya saya hanya berada di ltbl selama 2.5jam shj.

Tetapi program uitm kelantan habis awal. maka saya tumpang kenderaan rasmi uitmkelantan ke bayan lepas. saya cuba dptkan flight terawal pd jam 3.20ptg. dukacita tiada tempat kosong. saya cuba utk flight 5.35ptg dan juga 7.35mlm. Kedua2nya pun penuh. Saya terlupa untuk cuba upgrade seat kpd business class pd flight 3.20ptg dan 5.35ptg. Bila saya cuba utk upgrade seat 7.35mlm, tiada juga tempat business class, Jadi saya kembali ke klia dgn penerbangan yg telah di tempah iaitu sepatutnya 8.35mlm. Tiada rezeki saya, 8.35mlm ditunda kpd 9.20mlm. Dan kapalterbang dimasuki pada 9.45mlm dan terbang ke klia pd 10.00mlm. Saya tiba di luar klia utk kereta balik ke rumah pd 11.15mlm. Dan saya tiba di rumah tepat 12.00tghmlm.

Kita sentiasa merancang. Hanya Allah yg menentukan. Pada asalnya terfikir juga, bagaimana nak mengisi masa drpd jam 2ptg hingga 8mlm. Kemudian saya teringat kpd antara hobi utama saya..iqra

Salam 1431 Hijrah

Hari ini tahun baru Hijrah. Sudah 1431 tahun Rasulullah berhijrah dari Mekah ke Madinah untuk kesejahteraan. Dan hijrah ada dikaitkan dgn perubahan. Iaitu dari negatif kepada positif, atau dari positif kpd lebih positif.

Ada yg katakan hijrah adalah berpindah. Tetapi ramai yg gunakan hijrah sebagai perubahan. Semalam semasa jadi jaga di lapangan terbang Bayan Lepas, saya sempat membaca buku berkaitan tanda2 hampir mati sehingga habis. Pelbagai tanda2 dikongsi yg seakan menunjukkan seseorang itu akan kembali kepadaNya. Maka penulis ingin mengingatkan kita utk segera berhijrah kpd melakukan persediaan mempunyai bekalan ke akhirat. Berhijrahlah drpd hanya menginginkan nikmat di dunia shj.

Harta tidak dibawa bersama dlm kita berjalan ke akhirat. Pangkat, isteri2 dan anak2 juga bukan dibawa sebagai bekalan ke akhirat. Yg akan bersama kita adalah sedekah, ilmu yg dikongsi yg membawa kebaikan kpd ramai, dan doa anak yg soleh. Doakan semoga 1431H saya akan melakukan hijrah yg telah lama dinanti2kan.

Isnin, Disember 14, 2009

Kehakiman dan Keadilan

Petang tadi jam 6.30petang di radio klasik nasional, selalunya slot tazkirah. Hari ini bersama mufti negeri perak. Ianya berkaitan hukuman potong tangan.

Ramai yg mengatakan hukuman potong tangan pencuri adalah tidak adil. Ianya menyalahi hak kemanusiaan. Tetapi jawab mufti, hukuman untuk mencuri itu seperti memotong tangan pencuri/perompak adalah berdasarkan kpd alquran, hadith dan qisas. ianya adalah seadil2nya kpd pencuri dan mangsa. Jika kita baca dlm alquran, jika mangsa mati seperti dlm kebanyakan kes ragut sekarang, maka sepatutnyalah peragut/pencuri/ perompak juga dikenakan hukuman mati. Kenapakah tidak difikirkan trauma kpd mangsa jenayah, keluarga dan masyarakat? Kenapakah hanya difikirkan kebaikan utk peragut/ pencuri/perompak dan keluarganya sahaja? Jika demikian maka ini tidak adil.

Mufti bercerita tentang pengalaman beliau di arab saudi dimana orang tidak berani mengambil harta bukan milik atau haknya kerana takut dipotong tangan. Seeloknya, kita jalankan juga di negara kita. Yang pecah amanah, yg ambil harta raktyat dipotong kedua2 belah tangan mereka. Jika tidak, kita yg menjalankan undang2 perlu menjawab di akhirat. Begitu juga mereka yg diberi kepercayaa dan tanggungjawab menjaga keselamatan tetapi salahguna kuasa untuk memuaskan nafsu dan menganiaya dan memperdaya orang yg sepatutnya dijaga dan dipertahankan keselamatan, seeloknya hukumannya mestilah adil. Jika mereka merogol/melakukan jenayah seksual, maka jalankanlah hukuman mengikut hukum Allah.

Janganlah kerana pangkat,kuasa dan harta mereka, mereka dilepaskan. Saya tidak halalkan gaji/pendapatan/pencen mereka yg lakukan kesalahan/pecah amanah dlm menjalankan tugas dan tanggungjawab. Bagi yg telah melakukan kesilapan dan kesalahan, mohonlah keampunan drpd Yang Maha Esa.

Ahad, Disember 13, 2009

PDCA 14-17 Dis 2009

P=perancangan saya untuk 14-17 dis 2009 saya akan berada di alor setar dan pulau pinang. tetapi sebelum sempat saya D=laksanakan, saya C=semak dan berkemungkinan saya terpaksa A=baiki sebelum sempat saya laksanakan rancangan saya.

Kita sentiasa merancang, jika sempat kita akan sempurnakan perancangan dgn usaha. Hasilnya di luar kawalan kita. Adakalanya, kita tidak sempat laksanakan rancangan kita, kita dah terpaksa ubah rancangan. Sama ada kita ubah rancangan, tangguh pelaksanaan atau batalkan terus pelaksanaan rancangan kita. Kita hanya mampu merancang, Allah jua yg menentukan. Kita perlu berdoa untuk memohon kepadaNya agar kita merancang, melaksana dan mendapat hasil yg terbaik utk sesuatu kerja kita. memanglah jika dapat, saya ingin hadir di regional academic conference anjuran uitm kelantan di pulau pinang. tetapi bila difikirkan semula, saya mungkin terpaksa batalkan niat saya untuk melakukan sesuatu yg mungkin lebih mendesak dan penting.

Kita dinasihatkan untuk melakukan solat istikharah untuk mendapat petunjuk drpd Nya. Insyaallah, saya akan lakukannya selepas solat maghrib. doakan saya mendapat petunjuk yg akan memberi kebaikan kpd saya dan pihak lain.

SKT Lagi

Pada jumaat lepas saya ke pejabat. Nak habiskan pengisian SKT 2009.etelah beberapa hari, saya cuma berjaya mengisikan lampiran2 shj.

Saya dapati utk tahun ini, saya cuma hadir 130++jam latihan berbanding dgn 200++jam pd 2008. Tetapi pd tahun ini saya hadir dlm pelbagai kapasiti ke majlis2 sehingga lebih 80majlis/peranan selain drpd tugas hakiki mengajar. Saya turut menjadi ahli jawatankuasa dlm pelbagai JK. Tertinggi sebagai pemeriksa kira2 utk JK Persatuan Kaunseling Malaysia (Perkama) utk 2009-2011, satu2nya wakil dari UiTM. Keahlian saya diantaranya dgn Malaysian Institute of Accountants (MIA), Perkama, dan beberapa lagi. Saya tidak tahu penilaian drpd pelajar saya utk sem Julai 2009, tetapi utk sem Dis 2008, saya mendapat pujian drpd wakil iLQaM.

Saya dlm proses utk memudahkan 'accountability' seseorang staf uitm. Ini akan memudahkan proses penilaian staf, kenaikan pangkat staf secara lebih adil, menerapkan lebih sikap kejujuran, insyaallah.

Masa Yang Membolehkan Kembali ke Zaman Remaja

Tadi saya hadir ke acara diantara dua acara dlm setahun yg membolehkan saya kembali ke zaman remaja saya. Satunya adalah minggu 'old boys'. Dan tadi adalah majlis makan malam tahunan mcoba.

Apabila berjumpa kawan2 lama, terasa seolah2 seperti kembali ke zaman remaja. Zaman dimana tanggungjawab dan amanah utama adalah untuk mendapatkan keputusan terbaik yg mungkin pada peperiksaan umum spt SRP dan SPM. Zaman belajar menjadi dewasa. Dan tadi saya turut berpeluang berbincang dan mendapatkan pendapat kawan2 cara untuk menguruskan berat badan. Nasihat seorang kawan, minum 3liter air sehari. Saya juga mengambil peluang mendapat nasihat tentang serangan jantung. Kawan saya bagitau, tiada satu bentuk tanda2 yg khas.

Maka sekali lagi saya berazam untuk menguruskan sebaik mungkin berat badan dan kesihatan saya. Saya perlu kurangkan lemak, tahap kolesterol, kandungan gula pada diri saya. Saya perlu melakukan senaman yang lebih kerap. Kesihatan saya adalah tanggung jawab saya dan perlu saya jawab kepada mereka yg menyayangi saya.

Jumaat, Disember 11, 2009

Berjumpa Bos Lama

Selepas solat jumaat dan solat sunat selepas jumaat, saya pun bergerak utk balik ke rumah. Seelok hendak memakai sandal saya, saya terpandang seseorang yg mcm bos saya dulu. Saya pun menegurnya.

'Encik ...?', tanya saya. 'Ya' jawab orang yg saya tegur. Memang beliau big bos saya semasa di organisasi dulu. Dia menggantikan saudara saya. Dia jugalah yg menawarkan untuk saya bertugas di luar negara selama 18bulan. Tetapi saya tidak menerima tawaran tersebut atas sebab2 tertentu. Mungkin jika saya terima, saya mungkin bukan seorang staf di UiTM. Maklumlah, minima pendapatan saya mungkin sebulan sebanyak 6bulan hingga setahun pendapatan saya sekarang. Tapi rezeki seperti jodoh dan maut Allah tentukan. Dan mengikut khatib tadi, banyak2lah berdoa kerana doa mampu mengubah sesuatu yg akan berlaku.

Semasa saya di sekolah rendah, saya tinggal berhampiran dgn rumah keluarga bekas big bos saya di Petaling Jaya. Kami tinggal di seksyen lama PJ. Keluarga saya menyewa rumah bekas perdana menteri Malaysia kedua. Rumah di hadapan rumah sewa kami adalah milik arwah Tun Dr Ismail. Dan ibu bekas big bos saya adalah kakak ipar kpd perdana menteri Malaysia ke4.

Keputusan Sudah Keluar

Semalam senat bersidang untuk meluluskan keputusan peperiksaan Oktober 2009 UiTM. Setelah diluluskan, maka keputusan rasmi dikeluarkan melalui website uitm. Pelajar dpt melihatnya melalui portal pelajar. Berbeza masa saya belajar peringkat diploma dan diploma lanjutan, pada awal semester, kami perlu beri sampul surat bersetem beralamat sendiri untuk diposkan keputusan peperiksaan.

Tahniah kpd yg berjaya. Para pelajar bawah seliaan saya untuk tesis pada sem Julai 2009 telah berjumpa saya secara purata hampir 10kali seorang. Selalunya hanyalah 7 kali sahaja. Berbanding dgn pelajar dibawah seliaan pensyarah lain, perjumpaan hanyalah 3kali iaitu minima perjumpaan. Ada yg saya ingin berikan keputusan A, tetapi mereka tidak sanggup membuat pembentangan semula.

Pada semester Julai 2009 juga, kumpulan pelajar yg menduduki SPS233 telah mendapat keputusan antara yg terbaik semasa saya berkongsi kursus ini. Tahniah kepada yg mendapat A walau pun tiada yg mendapat A+. Keputusan berdasarkan kepada usaha kita, dan juga akhirnya bergantung kpd rezeki kita. Bersyukurlah dgn apa yg kita dapat dan terus berusaha untuk keputusan masa hadapan.

Khamis, Disember 10, 2009

Wakil FSR Cemerlang Di Laos Dgn Bolasepak

Ramai yg tidak tahu bahawa seorang warga FSR berjaya membuktikan bhw Malaysia boleh cemerlang dgn bolasepak di Sukan SEA. Ini terbukti di Sukan SEA di Laos sekarang.

Siapakah warga FSR tu? Memanglah kita akui bhw FSR mempunyai ramai pakar dlm sains sukan dan pengurusan. Ramai juga yg mengaku pakar dlm sains sukan dan pengurusan sukan walaupun tidak diiktiraf oleh pihak luar ataupun mereka yg berada di bidang sukan dan rekreasi. Kita mempunyai warga yg pernah membantu dlm pendakian dan turut mendaki Gunung Everest. Kita juga punyai pakar yg pernah membantu pasukan bolasepak Selangor dlm bidang kecergasan. Kita juga punyai pakar yg dipinjamkan ke KBS, MSN. Kita juga punyai pakar yg terlibat dgn OKU dan paralimpik. Malah FSR juga punyai pakar yg menulis buku walaupun ada yg disyaki mengambil bahan bulat2 drpd buku/penulisan orang lain.

Pakar yg cemerlang di Laos sekarang adalah Raja Firhad ataupun Pit. Beliau membuktikan bhw amat penting utk mempunyai kecergasan dlm sukan kerana jika kita tidak cergas, kita mungkin hanya mampu bertarung utk sekejap shj.

Rabu, Disember 09, 2009

Setelah Kita Kembali Kepada Nya

Pada jam 6.30petang setiap hari di Radio Klasik Nasional (95.3), adalah rancangan kuliah petang. Petang tadi berkaitan apa yg tinggal di dunia yg masih milik kita setelah kita kembali kpd Nya.

Hanya 3 perkara shj masih lagi milik kita di dunia ini setelah kita mati; anak yg soleh, ilmu yg kita kongsi utk kebaikan masyarakat, dan sedekah/amal jariah kita. Maka jika mempunyai anak yg tidak menjalankan tanggungjawab agamanya, kita sebenarnya telah gagal sebagai seorang ibu atau bapa. Jika kita mengajar ilmu yg salah atau ilmu kita menyusahkan orang lain, maka ianya tiada memberi manafaat kpd kita setelah mati. Begitu juga jika kita punyai harta yg berjuta tetapi tiada dikongsi dgn mereka yg memerlukan, tidak berguna kita sebagai jutawan setelah kita mati.

Seeloknya kita berlumba2 melabur utk bekalan kematian kita. Beruntunglah ibubapa kita jika kita adalah anak yg soleh sbgmana beruntungnya kita jika kita ada anak yg soleh. Beruntunglah kita jika kita berkongsi ilmu utk kebaikan dunia dan akhirat. Dan beruntunglah kita jika kita turut berkongsi rezeki yg kita ada dgn mereka yg memerlukan. Masih belum terlambat utk kita sediakan bekalan kita semasa di alam kubur dan akhirat.

Hutan dan Kehidupan

Saya berpeluang berjumpa dgn seorang yg tugasnya dahulu sebagai ketua pasukan dan kem di hutan semasa muda. Beliau pernah ditawarkan utk menjadi pegawai VAT 69. Walau bagaimana pun, ketuanya meminta beliau terus bersama pasukan yg sedia ada.

Walau pun beliau seorang berpangkat tinggi (ada beberapa bintang), beliau seorang yg rendah diri. Semasa berkongsi pengalaman berada di dalam hutan, beliau terkenang zaman mudanya. Beliau bertanggungjawab menjaga keselamatan negara. Dan saya menawarkan kepada beliau untuk merasai kembali keseronokan berada di dalam hutan. Beliau pula menawarkan saya untuk mengiring pasukan mendaki Gunung Kinabalu. Tetapi saya terpaksa berterus terang dgn beliau bhw saya tidak bersedia utk melakukan pendakian Gunung KInabalu dlm masa terdekat. Insyaallah dlm masa 6 bulan.

Saya tidak boleh berkongsi melalui perkataan keseronokan berada di taman negara. Seperti kata seorang sahabat, kita perlu mengalaminya sendiri. Dan jika kita ingin kembali semula ke tempat di hutan, maka kita fahami akan nikmat anugerah Allah melalui alam milik Nya.

Selasa, Disember 08, 2009

Jaga Diri Kita

Minggu lepas semasa di UiTM Arau, saya sakit kepala. Berdenyut2. Selepas makan ubat dari unit kesihatan uitm, saya tidur bermula sebelum jam6petang. Saya bangun pd 12.30tgh malam utk solat maghrib dan isyak secara jamak dan qasar. Setelah itu saya sambung tidur setelah makan dua biji lagi ubat. Bangun 6.15pagi utk subuh dan telan 2biji lagi ubat kemudian sambung tidur lagi.

Tadi dlm perjalanan balik dr kuala tahan, kepala saya berdenyut2 lagi. Saya telan 2biji ubat apabila sampai di Genting Sempah. Lega sedikit. Sampai di InED, kepala kembali berdenyut. Balik ke rumah, saya telan lagi 2biji ubat. Setelah difikir2, saya rasa saya kena sakit darah tinggi. Teragak2 nak ke futsal, tetapi setelah difikirkan bhw kemungkinan 2 minggu lagi baru boleh berfutsal, maka saya berfutsal juga tadi. Semasa berfutsal, tiada sakit kepala. Sekarang, sakit kepala semula. Mungkin juga sebab kurang air dlm badan?

Saya tanyakan adik saya punca nenek saya kena stroke. Mungkin kerana berlaku blood clot dalam salur darahnya. Maka adik saya pesan untuk sentiasa bersenam. Makan minum kita perlu juga jaga. Dan tentang makanan akan menjadi cabaran kerana saya akan menjadi tetamu ke tempat2 yg akan saya lawati sehingga hujung bulan februari 2010.

Sabtu, Disember 05, 2009

Stroke atau Angin Ahmar

Nenek saya terkena stroke pada selasa lepas. ketika itu beliau sedang makan malam bersama2 saudara-mara. Alhamdulillah semasa beliau terkena stroke, beliau bersama orang lain. Kebiasaannya beliau hanya keseorangan sehingga seorang saudara lain akan datang ke rumahnya utk menemannya.

Memang stroke dan penyakit lain payah nak dijangkakan. Yang terdaya oleh kita adalah untuk berusaha mengelak drpd terkena. Tetapi jika sudah terkena, kita mestilah berusaha untukmenyembuhkan diri kita. Seorang staf bgtau saya bgamana ibunya terkena stroke pd bulan puasa lebih kurang jam 3pagi. malangnya pada ketika itu, bilik ibunya telah dikunci oleh ibunya daripada dalam. Hanya pd jam 9pagi setelah ibunya tidak keluar2 dari dlm bilik dan apabila diketuk2 pintu kedengaran suara ttp tidak difahami maksudnya, pintu terpaksa dipecahkan. Dan staf saya dan saudara maranya melihat ibu mereka terkena stroke tetapi telah lama jangkanya menyebabkan mulut ibunya telah pun senget.

Saya telah dimaklumkan oleh nenek saudara saya kejadian berlaku kpd nenek saya semasa saya dlm perjalanan bertugas ke ipoh. Walau bagaimana pun, saya tidak diminta utk pulang melihat nenek saya. Maka hanya 2adik2 saya dan ayah saya telah pulang ke kelantan pd pagi rabu. Ibu saya pula baru sampai di kelantan pd jam 7ptg tadi kerana beliau baru pulang dr luarnegara semalam. Bersama kita doakan agar nenek saya dipulihkan Allah drpd stroke atau angin ahmar.

Konvensyen KIK 2009 UiTM

Saya berada di UiTM Arau Perlis utk menghadiri konvensyen KIK UiTM 2009. Saya hadir sebagai pemerhati jemputan drpd penganjur. Tahniah kpd peserta dan penganjur kerana berjaya mengendalikan konvensyen yg banyak kesan positifnya.

Saya teruja mempelajari banyak perkara yg baru. Yang pertamanya, KIK dn kesan kpd ahli kumpulan. Seterusnya kesan KIK kpd organisasi. Wow. Spt saya suka nyatakan, UiTM mempunyai banyak permata2 yg boleh digilap untuk lebih bernilai kpd diri dan organisasi dan masyarakat. Seronok melihat dan mendengar pembentangan para peserta. Ada yg jika kita gabungkan, atau tambahbaik, akan mempunyai lebih nilai tambah lagi. Ada yg telah saya maklumkan kpd para peserta utk dilakukan sbg R&D utk KIK, IID akan datang. banyak penyertaan yg mempunyai nilai komersil.

Terima kasih kpd penganjur yg sudi menjemput saya. Terima kasih kpd Pengarah saya yg mengarahkan saya hadir sebagai sebahagian drpd tugas saya. Insyaallah, jika diizinkan, InED dan FSR akan ada KIKnya sendiri.

Hanyalah Persinggahan

Dunia hanyalah persinggahan. Destinasi sebenar dan mutlak adalah akhirat. Dunia adalah tempat persediaan. Akhirat adalah tempat penentuan.

Mereka yg kita kenali ada yg akan singgah hanya sekejap sahaja dlm hidup kita.Ada yg akan singgah lebih lama drpd yg lain. Yg kita inginkan adalah mereka yg kita kenali sbg saudara,sahabat atau selain itu akan membantu kita utk kehidupan sejahtera di dunia dan di akhirat.Maka beruntunglah jika kita berjumpa dgn seseorang yg dpt memberi kesan positif kpd kita di dunia walau hanya sekejap sahaja. Kita juga beruntung jika berjumpa dgn seseorang yg hanya memberi kesan negatif terhadap kehidupan kita di dunia shj.Kepada kesemuanya yg kita berpeluang berkenalan, kita eloklah mengucapkan terima kasih.

Kita tidak dpt lari drpd berjumpa dgn mereka yg kita sayang tetapi hanya sekejap sahaja di dunia ini. Yang penting, kita doakan agar mereka ini sejahtera dunia dan akhirat. Jodoh adalah satu drpd perkara ketentuan Allah. Kita bersyukur dgn ketentuan sebagaimana kita inginkan. Kita redha jika ketentuan tidak seperti kita inginkan.

Selasa, Disember 01, 2009

Ilmu dan Sukan

hari ini ada seminar berkaitan kejurulatihan anjuran MSN. Walau bagaimana pun, saya tidak dpt hadir kerana ada tugasan lain yg melibatkan di luar stesen. Bagi saya, setiap seminar/persidangan adalah peluang untuk meningkatkan ilmu utk dikongsi utk kebaikan bersama.

Seorang pelajar berjumpa saya ingin berbincang tentang perniagaan dan sukan. Mula2 saya rasa berat nak layan sebab ada perkara yg perlu saya bereskan sebelum ke luar stesen. Walau bagaiman pun, beliau adalah tetamu saya maka saya layan juga kehadirannya. drpd peluang perniagaan beliau bercerita pengalaman beliau berniaga sebagai franchisee dlm bidang sukan. Dan beliau maklumkan bagaimana pemilik franchisor telah memandang rendah kpd graduan FSR. Franchisor tersebut menyatakan bhw utk berjaya dlm perniagaan berkaitan sukan hanya perlu pengalaman mewakili negara sahaja. tak perlu belajar tinggi2 (kata 'usahawan' tersebut). tetapi setelah beberapa lama, beliau mengakui pentingnya berilmu untuk berjaya dlm sebarang perniagaan dan juga dlm perniagaan sukan. itupun setelah beliau tidak bijak menguruskan kewangan beliau.

Kita janganlah sombong kerana berpangkat tinggi atau berpengetahuan tinggi. Ikutlah resmi padi, makin berisi makin tunduk (macam malu). Janganlah jadi seperti lalang, bukan sahaja mudah berubah prinsip tetapi sebenarnya bodoh dan sombong, dahlah kurang atau tiada ilmu, dialah yg paling kuat bunyinya.

Cop Jangan Tak Cop

Seorang kawan menerima aduan drpd seseorang. Dan di bawah aduan diletakkan cop bos tanpa tandatangan bos. Betul ke bos yg buat aduan/maklum balas, atau orang lain yg salahguna cop bos?

Cop dizaman dahulu adalah lambang kebenaran. Seorang yg berkuasa membenarkan (luluskan/menyetujui/sokong) maklumat yg tertera sama ada secara bertulis, terlukis, terdokumen. maka ianya adalah perakuan drpd pemilik cop. Maka jika pemilik cop adalah seorang yg ada kredibiliti (boleh dipercayai) kerana jawatannya, namanya, peribadinya, ilmunya, dsbnya, maka melalui cop yg tertera/tercetak kita yakin dgn pernyataan pemilik cop. Jadi cop adalah mewakili diri kita. Maka dokumen2 yg perlukan pengesahan memerlukan cop jawatan dan jabatan penama yg menandatangani dan mengesahkan sesuatu dokumen.

Tetapi sekarang, cop amat mudah untuk dibuat, dibeli berbanding dahulu. Dan ada orang yg berebut2 nak pastikan cop yg tertera jawatannya disiapkan secepat mungkin utk menunjukkan bahawa beliau telah berjaya mendapat jawatan. tetapi lupa bhw jawatan datang bersama tanggunjawab dan amanah. Dan jika ada orang salah guna cop, maka boleh didakwa di bawah Penal Code. Siasatan akan dilakukan.

Value of Money