Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, Disember 01, 2009

Cop Jangan Tak Cop

Seorang kawan menerima aduan drpd seseorang. Dan di bawah aduan diletakkan cop bos tanpa tandatangan bos. Betul ke bos yg buat aduan/maklum balas, atau orang lain yg salahguna cop bos?

Cop dizaman dahulu adalah lambang kebenaran. Seorang yg berkuasa membenarkan (luluskan/menyetujui/sokong) maklumat yg tertera sama ada secara bertulis, terlukis, terdokumen. maka ianya adalah perakuan drpd pemilik cop. Maka jika pemilik cop adalah seorang yg ada kredibiliti (boleh dipercayai) kerana jawatannya, namanya, peribadinya, ilmunya, dsbnya, maka melalui cop yg tertera/tercetak kita yakin dgn pernyataan pemilik cop. Jadi cop adalah mewakili diri kita. Maka dokumen2 yg perlukan pengesahan memerlukan cop jawatan dan jabatan penama yg menandatangani dan mengesahkan sesuatu dokumen.

Tetapi sekarang, cop amat mudah untuk dibuat, dibeli berbanding dahulu. Dan ada orang yg berebut2 nak pastikan cop yg tertera jawatannya disiapkan secepat mungkin utk menunjukkan bahawa beliau telah berjaya mendapat jawatan. tetapi lupa bhw jawatan datang bersama tanggunjawab dan amanah. Dan jika ada orang salah guna cop, maka boleh didakwa di bawah Penal Code. Siasatan akan dilakukan.

Tiada ulasan: