Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Disember 09, 2009

Setelah Kita Kembali Kepada Nya

Pada jam 6.30petang setiap hari di Radio Klasik Nasional (95.3), adalah rancangan kuliah petang. Petang tadi berkaitan apa yg tinggal di dunia yg masih milik kita setelah kita kembali kpd Nya.

Hanya 3 perkara shj masih lagi milik kita di dunia ini setelah kita mati; anak yg soleh, ilmu yg kita kongsi utk kebaikan masyarakat, dan sedekah/amal jariah kita. Maka jika mempunyai anak yg tidak menjalankan tanggungjawab agamanya, kita sebenarnya telah gagal sebagai seorang ibu atau bapa. Jika kita mengajar ilmu yg salah atau ilmu kita menyusahkan orang lain, maka ianya tiada memberi manafaat kpd kita setelah mati. Begitu juga jika kita punyai harta yg berjuta tetapi tiada dikongsi dgn mereka yg memerlukan, tidak berguna kita sebagai jutawan setelah kita mati.

Seeloknya kita berlumba2 melabur utk bekalan kematian kita. Beruntunglah ibubapa kita jika kita adalah anak yg soleh sbgmana beruntungnya kita jika kita ada anak yg soleh. Beruntunglah kita jika kita berkongsi ilmu utk kebaikan dunia dan akhirat. Dan beruntunglah kita jika kita turut berkongsi rezeki yg kita ada dgn mereka yg memerlukan. Masih belum terlambat utk kita sediakan bekalan kita semasa di alam kubur dan akhirat.

Tiada ulasan: