Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Disember 19, 2009

Rukun Islam

Alhamdulillah, kita dimurahkan oleh ar-Rahman dgn kita ini seorang Muslim, iaitu Islam sebagai agama kita. Dan kita doa dan harapkan agar dikasihi oleh ar-Rahim untuk kita tetap dalam Islam dan mendapat kesejahteraan dunia dan akhirat.

Rukun Islam adalah 5:
1. mengucap dua kalimah shahadah. kita bersaksi bahawa tiada tuhan melainkan Allah. Kita yakin dan percaya hanya Allah sahajalah Tuhan. kita juga bersaksi bhw Nabi Muhammad s.a.w. adalah pesuruh Allah. Nabi Muhammad s.a.w. dipertanggungjawabkan menyebarkan risalah tentang menyembah kepada hanya Tuhan yang satu.
2. mendirikan solat. solat adalah satu ibadah. ianya menunjukkan bahawa kita sentiasa mengucapkan syukur kepada Allah yang telah mencipta kita. dan dalam solat ini memberi kesejahteraan kepada kita. ianya ada kaitan dgn kesihatan. umumnya, utk sihat, kita mesti jaga pemakanan dan lakukan senaman. semasa solat kita melakukan senaman (fizikal). kita juga memberi makanan kpd diri kita secara rohani, afektif dan emosional. rujuklah kpd yg lebih mengetahui dlm keempat bidang ini utk dikaitkan dgn solat.
3. menunaikan zakat
4. puasa di bulan Ramadan
5. mengerjakan haji.

kesemua kelima2 rukun Islam dilakukan secara berkala, iaitu ada masanya. Dan kita faham bahawa masa untuk kita sediakan bekalan di akhirat semakin suntuk setiap saat. segeralah kita melakukan rukun Islam.

Tiada ulasan: