Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, Disember 01, 2009

Ilmu dan Sukan

hari ini ada seminar berkaitan kejurulatihan anjuran MSN. Walau bagaimana pun, saya tidak dpt hadir kerana ada tugasan lain yg melibatkan di luar stesen. Bagi saya, setiap seminar/persidangan adalah peluang untuk meningkatkan ilmu utk dikongsi utk kebaikan bersama.

Seorang pelajar berjumpa saya ingin berbincang tentang perniagaan dan sukan. Mula2 saya rasa berat nak layan sebab ada perkara yg perlu saya bereskan sebelum ke luar stesen. Walau bagaiman pun, beliau adalah tetamu saya maka saya layan juga kehadirannya. drpd peluang perniagaan beliau bercerita pengalaman beliau berniaga sebagai franchisee dlm bidang sukan. Dan beliau maklumkan bagaimana pemilik franchisor telah memandang rendah kpd graduan FSR. Franchisor tersebut menyatakan bhw utk berjaya dlm perniagaan berkaitan sukan hanya perlu pengalaman mewakili negara sahaja. tak perlu belajar tinggi2 (kata 'usahawan' tersebut). tetapi setelah beberapa lama, beliau mengakui pentingnya berilmu untuk berjaya dlm sebarang perniagaan dan juga dlm perniagaan sukan. itupun setelah beliau tidak bijak menguruskan kewangan beliau.

Kita janganlah sombong kerana berpangkat tinggi atau berpengetahuan tinggi. Ikutlah resmi padi, makin berisi makin tunduk (macam malu). Janganlah jadi seperti lalang, bukan sahaja mudah berubah prinsip tetapi sebenarnya bodoh dan sombong, dahlah kurang atau tiada ilmu, dialah yg paling kuat bunyinya.

Tiada ulasan: