Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Disember 24, 2009

Layanan dan Imej

Hari ini saya melawat ke beberapa buah bank di sekitar shah alam. Saya ambil cuti utk menguruskan permohonan pinjaman. Tapi saya ke pejabat juga. Sebab saya ada janjitemu dgn pelajar, staf saya dan seorang agen bank.

Saya berterima kasih kpd wakil sebuah bank yg sanggup berjumpa saya untuk menguruskan permohonan saya. Daripada beberapa orang yg saya hubungi, hanya beliau seorang sahaja yg datang berjumpa saya secara terus. Ini memberi makna kpd 'customer first'.

Saya sempat melawat ke 2 buah bank shj hari ini. Berjumpa dgn 4 wakil bank dlm 2 hari memberikan saya pengalaman berbeza. Ada yg sangat positif. Dan cara saya berpakaian juga ada kesan kpd layanan yg diterima. Begitu juga cara pegawai bank atau organisasi berpakaian juga mempengaruhi cara mereka melayan pelanggan kot. Mereka yg memakai kot nampaknya lebih profesional layanan mereka.

Hubungan interpersonal amat penting bagi seseorang. Impak layanan yg diberi kpd pelanggan di depan mata iaitu bukan semasa layanan shj, tetapi ianya boleh menjadi buah mulut yg boleh mempengaruhi persepsi terhadap organisasi.

Tiada ulasan: