Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development

Rabu, Jun 29, 2016

Kemalangan Kenderaan dan Raya

Pada musim raya risiko kemalangan kenderaan meningkat. Ada pelbagai sebab.

Antaranya, perjalanan balik kampung dilakukan secara tergesa2 sebab nak cepat sampai. Bosan dgn kesesakan semasa perjalanan, kenderaan dipandu laju, peraturan lalulintas tidak dipatuhi. Walau pun penat dan tak cukup rehat, pemandu terus memandu tanpa mahu rehat.

Ada yg baru bawa balik kereta buat kali pertama. Ada yg baru kali pertama memandu. Ada yg baru dpt lesen kereta.

Di dlm perjalanan, jalan sesak kerana datuk bawa cucu berjalan di kampung. Penduduk setempat memandu dgn kelajuan biasa iaitu perlahan kerana destinasi dalam kawasan.

Penunggang motorsikal bergerak secara berkumpulan. Ada yg menunggang tanpa pedulikan pengguna jalan yg lain. Ramai tak biasa dgn kawasan dilalui. Ramai yg brek mengejut kerana baru tersedar simpang dicari sudah terlepas.

Elakkan kemalangan. Rancang perjalanan. Jangan susahkan diri, keluarga dan masyarakat dgn sikap ego semasa di jalan. Kita berpuasa. Sabar adalah penting.

Isnin, Jun 27, 2016

Ramadan dan Kita

kita berada di sepuluh hari terakhir dalam bulan ramadan 1437h. ramadan dikatakan dibahagikan kepada 3 bahagian. setiap bahagian ada 10 hari. maka 10hari terakhir kita sekarang adalah 1/3 yang akhir bagi ramadan.

bagi saya, 1/3 pertama adalah tahap mencabar. berubah daripada 11 bulan melakukan pelbagai perkara biasa pada setiap hari. seperti waktu makan, minum, waktu kerja. waktu berada di rumah. waktu di luar rumah. waktu disurau atau masjid. waktu bersama keluarga. jenis makan minum. jenis tuturkata. dll. fasa pertama fasa belajar sesuaikan diri. seumpama umur sebelum baligh.

fasa 1/3 kedua seumpama fasa matang. sudah biasa berpuasa. tahan pelbagai. seumpama umur setelah baligh. masalah di fasa pertama tiada lagi suatu yang besar di fasa 2.

masuk fasa ke 3, iaitu fasa sekarang, cabaran tetap ada. dalam fasa ini ramai orang kita di malaysia sudah mula fikir tentang raya syawal. ramai yg lupa puasa bukan sahaja makan minum. hidup sederhana, ala kadar untuk dunia, tetapi usaha sebaik2nya utk akhirat. seumpama umur 40 tahun hingga ke ahhir hayat dimana ramai seronok ingin meraikan kejayaan dunia, leka dan malah terlupa kejayaan di akhirat. fasa yg membantu kita sejahtera akhirat yang terdapat laila tul qadar.

semoga kita hayati erti ramdan sebenar. semoga kita berjaya dgn ramadan 1437h mencari bekalan akhirat. semoga kita bertemu fasa 3 ramadan 1438h.

Khamis, Jun 23, 2016

Pensyarah Kanan

alhamdulillah,, pada hari ini 23 jun 2016, genap 2 tahun saya sebagai seorang pensyarah kanan. dlm bahasa inggeris, 'senior lecturer'.

mungkin dikira lambat berbanding ramai rakan2 di fakulti dan uitm. tetapi kita merancang, allah merancang, dan allah sebaik2 perancang.

ada bezakah antara status pensyarah? ada penolong pensyarah, pensyarah muda, pensyarah, pensyarah kanan, prof madya dan profesor. sekarang nak jadi seorang pensyarah sudah dinaikkan cgpa minima. juga, kelayakan minima adalah sarjana. bukan lagi sarjana muda.

memang ada beza sebagai pensyarah kanan berbanding pensyarah. harapan dan tanggungjawab iaitu amanah turut meningkat seiring dengan ganjaran.

Selasa, Jun 21, 2016

Skoloh Tinggi2

ngule, pese oghe tuo2, ngaji rajin2, boleh gi ko skoloh tinggi2. pahtu sene boleh khijo.

skoloh tinggi2 boleh ditafsirkan sebagai ipt atau universiti. hakikatnya tak semestinya perlu belajar sehingga ke universiti untuk berjaya dalam hidup. tetapi kepercayaan ramai adalah, jika tidak belajar di universiti, maka tidak berupaya berjaya dalam hidup. andaian biasa, graduan universiti lebih mudah dapat kerja. maka ibubapa akan berusaha untuk memastikan anak2 mereka berjaya masuk ke universiti.

ada betul. ada tidak betul. bergantung kepada kelayakan akademik. bergantung kepada keperluan tenaga kerja. bergantung kepada siapa kita. bergantung kepada perancangan allah.

ramai graduan politeknik, kolej komuniti dll pusat pendidikan berjaya dalam hidup mereka. yang penting adalah mendapat ilmu yang berguna dan digunakan.


Isnin, Jun 20, 2016

Buko Dgn Saing Skoloh

alhamdulillah, pada hari semalam, ahad 19 jun, berpeluang berbuka puasa dng kawan2 sekolah menengah. kami berbuka di restoran milik seorang drpd kawan sekolah. makan masakan nogori.

semasa di sekolah, kami seramai 120++ orang. tidak semua berada dari tingkatan 1 sehingga tingkatan5. ada yg masuk tingkatan 1 tetapi keluar sebelum tingkatan 5. ada yg masuk selepas tingkatan 1 dan keluar sebelum tingkatan 5. ada yg masuk selepas tingkatan 1 dan tamat bersama tingkatan 5.

pada usia menghampiri usia 50tahun, telah ramai yg telah meninggalkan kami terlebih dahulu. hidup tidak sama sepenuhnya seperti di sekolah. kita tidak akan tamat pengajian beramai2 pada masa yg sama. dan kita jarang akan kembali kepada nya beramai2 pada masa yg sama.

hanya 33 orang yg berbuka puasa bersama semalam. ada yg bawa keluarga. ada yg bercadang untuk hadir tetapi, manusia merancang, allah merancang. dan allah sebaik2 perancang. begitulah dgn kehidupan kita. yg termampu kita merancang dan berusaha terbaik. untuk sejahtera dunia dan akhirat.

terima kasih kpd semua yg hadir semalam. secara fizikal dan secara bukan fizikal. saing bererti bersama dan seiring. adakal bergaduh, banyak kalanya berbaik2.

Khamis, Jun 16, 2016

Skoloh

skoloh atau sekolah atau school. apabila dikatakan 'gi skoloh', biasanya dimaksudkan, pergi belajar. pergi menuntut ilmu. pergi perbaiki diri.

kalau ayat, 'skolohkan dio', maka bermakna, didiklah dia tu. jadikan dia seorang yg berguna. berguna kepada diri. berguna kpd masyarakat. berguna kpd persekitaran. jadi, skolohkan seseorang tidak semestinya hanya di sekolah. boleh jadi di rumah juga. boleh jadi sehingga ke universiti. boleh jadi di mana2 sahaja. janji dapat perbaiki diri. tidak akan menyusahkan diri, orang lain dan persekitaran.

ramai sekarang kata aje dah berskoloh. dah keluar sekolah. dah keluar universiti, dll. tetapi ilmu yang ada tidak untuk memudahkan diri, masyarakat dan persekitaran. ada kata2, 'skoloh tinggi2, tapi menyusahkan oghe jah'.

Rabu, Jun 15, 2016

Ngaji Tinggi2

pesan orang tua2,'belajar rajin2, lepas tu boleh pergi u'. alhamdulillah, sekarang dah ramai grad dan belajar di u atau universiti atau ipt. termasuklah di uitm.

tetapi sedih juga ramai pilih ke uitm kerana yuran rendah, bukan sebab kualiti perkhidmatan dan akademik. mungkinkah ini antara penyebab ramai pelajar yang tidak kisah tentang akademik mereka di uitm? lambat hadir atau tidak hadir ke kuliah jadi perkara biasa kepada yang tak hargai peluang dan ilmu yang ada di uitm. ramai juga yg bersikap perasan superstar, rasa diri lebih besar drpd institusi pengajian dan stafnya. ramai pelajar yg terasa mereka primadona, dan mesti diluluskan pengajian mereka.

agak2 mana mereka dapat tanggapan ni? ibubapa, keluarga sahabat, kenalan atau staf uitm sendiri?

tak guna ngaji tinggi2 tetapi sikap tidak mencerminkan tahap ilmu. bagi yg hargai ilmu, ipt seumpama sebuah menara gading, tempat yang sangat bernilai. bagi yg hanya datang sebab suka2, ipt seumpama tong sampah kepada mereka ini.

jika kita rasa ipt adalah sebuah tempat bernilai, maka kita pun adalah warga yg bernilai. jika kita rasa ipt adalah tong sampah, maka kita yg hadir di ipt adalah sampah yg dicampak ke tong sampah.

Selasa, Jun 14, 2016

Puasa dan Raya 80an dan 90an

teringat raya pada tahun2 1980an dan 1990an. masa tu umur antara 13 ke 23 tahun. raya puasa di kelantan.

sebelum puasa lagi dah mula bertanya, hujung minggu berbuka di rumah siapa? mak long, cik lah, ayah yan, cik dah atau cik zah di 80an. tambah cik su di 90an. dan sudah mula berkira2 nak tumpang siapa balik beraya. ayah long, ayah yan, ayah jan, ayah cik di 80an. dan uncle zurin di 90an.

biasanya akan tumpang kereta ayah jan. ada kala ayah jan pinjamkan kereta dia yang ada lebih. biasanya yg perempuan balik naik kapal terbang dgn anak2 kecil. lelaki balik dgn kereta. jalan dilalui mual2 ikut kuala terengganu. kemudian ikut gua musang. kemudian ikut grik. biasanya akan berkonvoi minima 2 kereta.

semasa bulan puasa memang fokus nak balik beraya. memang seronok apabila sampai di pasir puteh. dulu kereta tak banyak macam sekarang. tol pun masih rendah. minyak masih murah.

Jumaat, Jun 10, 2016

Suap

biasanya dikaitkan dengan rasuah. lebih tepat pecah amanah.

suap perlu minima 2 pihak. yang beri suapan, dan yang terima suapan. ada kala pihak 3 adalah penggalak suapan. penggalak suapan mungkin secara aktif. mungkin menggalak secara pasif.

seorang yang dipilih dan dilantik sebagai wakil orang lain sebaiknya dan sepatutnya berlaku secara amanah. tidak terlibat dengan suapan. tetapi jika dalam proses untuk dilantik, penyokong kepada bakal wakil sudah menyuap wakil secara terus atau tidak terus, maka setelah menjadi wakil, wakil diharapkan dan dimestikan kembali menyuap penyokong wakil.

penyokong wakil boleh disuap dengan nilai kecil sehingga nilai yang besar. walaupun sebenarnya perkataan nilai tidak sesuai digunakan kepada yang makan suap dan yang memberi suapan.

jika niat dari awal wakil menjadi wakil adalah untuk kaya dunia, maka suap adalah perkara biasa dan dan akan berterusan. penokong paling rendah disuap rm50 sebulan, penyokong pertengahan rm1ribu sebulan. ketua penyokong pertengahan rm3ribu sebulan. penyokong atasan atau penasihat wakil rm10ribu sebulan. penasihat kanan rm30ribu sebulan. belum termasuk sumbangan kepada persatuan lagi. jika dikira, seorang wakil yang tak amanah perlukan minima rm10juta sebulan untuk diri dan kuncu2nya. apalah rm50 diberi kepada yang tidak berilmu.

Sedia Semak Siasat

biasa kita dengar dalam urusan kewangan, akaun, audit dan forensik. ianya berkaitan sediakan rekod urusniaga, semak rekod urusniaga, dan jika perlu siasat rekod urusniaga. siasatan diperlukan atau akan berlaku apabila hasil semakan mencurigakan atau hasil semakan menunjukkan berlaku kepincangan atau salahguna kuasa.

kepincangan atau salahguna kuasa berlaku kerana mengikut teori tigasegi fraud - wujud 3 elemen, iaitu tekanan, peluang dan alasan. tekanan biasanya berkaita situasi atau keadaan kewangan pesalah. kemudiannya pesalah mempunyai peluang melakukan kesalahan. akhir sekali, apabila didapati pesalah melakukan kesalahan, pesalah akan memberi pelbagai alasan - salahkan orang lain, tidak mengaku bersalah, tersilap, tidak akan ulang kesalahan.

hukuman adalah perlu untuk memastikan keadilan kepada pesalah dan yang disalahkan. ianya juga sebagai peringatan kepada pesalah untuk tidak mengulangi kesalahan. dan juga peringatan untuk bukan pesalah tidak akan melakukan kesalahan.

Khamis, Jun 09, 2016

Ramadan dan Kurus

ramai yang meletakkan sasaran untuk kurus semasa berpuasa di bulan ramadan. ingin kurus berat badan. saya tidak terkecuali. jarang2 saya dapat kuruskan badan sehingga kurang daripada 70kg. sasaran tahun ini pun adalah 68kg di akhir ramadan.

realiti memang ramai yang berupaya kurus di bulan ramadan. ada yang kurus bagus. ada yang kurus tak bagus. ramadan boleh dikatakan masa untuk mencari. mengenal dan memperbaiki diri. kembali kepada fitrah. sihat sebagaimana sepatut dan seeloknya.

tetapi jika di bulan ramadan kita berniat untuk kuruskan badan iaitu fizikal sahaja, dan lupa untuk kuruskan yang lain seperti perkara2 tidak baik, kita berjaya juga kurus, kurus puasa kita. ramadan adalah masa untuk perbaiki diri, fizikal, mental, emosi dan utama spiritual. jika spiritual kita sihat, insyaallah komponen lain dalam diri kita akan turut sihat.

Isnin, Jun 06, 2016

Ramadan, Masa dan Peringatan

alhamdulillah ramadan datang lagi. tak sampai sejam lagi, kita akan berbuka untuk hari pertama puasa ramadan 1437h. selamat datang ramadan.

ada berkata ramadan bulan madrasah. bulan dan masa untuk belajar. bulan untuk S&R. bulan untuk search and rescue. bulan untuk kesedaran dan penambahbaikan. bulan menambahkan bekalan kita ke akhirat. bulan untuk belajar.

baik kita berpesan-pesan sesama kita. untuk kebaikan bersama sebagaimana terjemahan surah al-asr. sentiasalah memohon kemaafan. sentiasalah segera selesaikan hutang.

jika kita salahguna duit, salahguna kuasa, salahguna tenaga. hentikanlah.

Value of Money