Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, Jun 27, 2016

Ramadan dan Kita

kita berada di sepuluh hari terakhir dalam bulan ramadan 1437h. ramadan dikatakan dibahagikan kepada 3 bahagian. setiap bahagian ada 10 hari. maka 10hari terakhir kita sekarang adalah 1/3 yang akhir bagi ramadan.

bagi saya, 1/3 pertama adalah tahap mencabar. berubah daripada 11 bulan melakukan pelbagai perkara biasa pada setiap hari. seperti waktu makan, minum, waktu kerja. waktu berada di rumah. waktu di luar rumah. waktu disurau atau masjid. waktu bersama keluarga. jenis makan minum. jenis tuturkata. dll. fasa pertama fasa belajar sesuaikan diri. seumpama umur sebelum baligh.

fasa 1/3 kedua seumpama fasa matang. sudah biasa berpuasa. tahan pelbagai. seumpama umur setelah baligh. masalah di fasa pertama tiada lagi suatu yang besar di fasa 2.

masuk fasa ke 3, iaitu fasa sekarang, cabaran tetap ada. dalam fasa ini ramai orang kita di malaysia sudah mula fikir tentang raya syawal. ramai yg lupa puasa bukan sahaja makan minum. hidup sederhana, ala kadar untuk dunia, tetapi usaha sebaik2nya utk akhirat. seumpama umur 40 tahun hingga ke ahhir hayat dimana ramai seronok ingin meraikan kejayaan dunia, leka dan malah terlupa kejayaan di akhirat. fasa yg membantu kita sejahtera akhirat yang terdapat laila tul qadar.

semoga kita hayati erti ramdan sebenar. semoga kita berjaya dgn ramadan 1437h mencari bekalan akhirat. semoga kita bertemu fasa 3 ramadan 1438h.

Tiada ulasan: