Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Jun 16, 2016

Skoloh

skoloh atau sekolah atau school. apabila dikatakan 'gi skoloh', biasanya dimaksudkan, pergi belajar. pergi menuntut ilmu. pergi perbaiki diri.

kalau ayat, 'skolohkan dio', maka bermakna, didiklah dia tu. jadikan dia seorang yg berguna. berguna kepada diri. berguna kpd masyarakat. berguna kpd persekitaran. jadi, skolohkan seseorang tidak semestinya hanya di sekolah. boleh jadi di rumah juga. boleh jadi sehingga ke universiti. boleh jadi di mana2 sahaja. janji dapat perbaiki diri. tidak akan menyusahkan diri, orang lain dan persekitaran.

ramai sekarang kata aje dah berskoloh. dah keluar sekolah. dah keluar universiti, dll. tetapi ilmu yang ada tidak untuk memudahkan diri, masyarakat dan persekitaran. ada kata2, 'skoloh tinggi2, tapi menyusahkan oghe jah'.

Tiada ulasan: