Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Jun 09, 2016

Ramadan dan Kurus

ramai yang meletakkan sasaran untuk kurus semasa berpuasa di bulan ramadan. ingin kurus berat badan. saya tidak terkecuali. jarang2 saya dapat kuruskan badan sehingga kurang daripada 70kg. sasaran tahun ini pun adalah 68kg di akhir ramadan.

realiti memang ramai yang berupaya kurus di bulan ramadan. ada yang kurus bagus. ada yang kurus tak bagus. ramadan boleh dikatakan masa untuk mencari. mengenal dan memperbaiki diri. kembali kepada fitrah. sihat sebagaimana sepatut dan seeloknya.

tetapi jika di bulan ramadan kita berniat untuk kuruskan badan iaitu fizikal sahaja, dan lupa untuk kuruskan yang lain seperti perkara2 tidak baik, kita berjaya juga kurus, kurus puasa kita. ramadan adalah masa untuk perbaiki diri, fizikal, mental, emosi dan utama spiritual. jika spiritual kita sihat, insyaallah komponen lain dalam diri kita akan turut sihat.

Tiada ulasan: