Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, Jun 10, 2016

Sedia Semak Siasat

biasa kita dengar dalam urusan kewangan, akaun, audit dan forensik. ianya berkaitan sediakan rekod urusniaga, semak rekod urusniaga, dan jika perlu siasat rekod urusniaga. siasatan diperlukan atau akan berlaku apabila hasil semakan mencurigakan atau hasil semakan menunjukkan berlaku kepincangan atau salahguna kuasa.

kepincangan atau salahguna kuasa berlaku kerana mengikut teori tigasegi fraud - wujud 3 elemen, iaitu tekanan, peluang dan alasan. tekanan biasanya berkaita situasi atau keadaan kewangan pesalah. kemudiannya pesalah mempunyai peluang melakukan kesalahan. akhir sekali, apabila didapati pesalah melakukan kesalahan, pesalah akan memberi pelbagai alasan - salahkan orang lain, tidak mengaku bersalah, tersilap, tidak akan ulang kesalahan.

hukuman adalah perlu untuk memastikan keadilan kepada pesalah dan yang disalahkan. ianya juga sebagai peringatan kepada pesalah untuk tidak mengulangi kesalahan. dan juga peringatan untuk bukan pesalah tidak akan melakukan kesalahan.

Tiada ulasan: