Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development

Isnin, November 30, 2009

Akan Merindui...

Apabila tugas mengembara bermula semula dan saya semak kalender saya, saya tersedar bahawa saya akan kerinduan. Kerinduan kpd futsal malam Rabu.

Walau pun saya akan berada di luar stesen sehingga 22Februari 2010, saya akan 'miss' futsal bersama sahabat seperjuangan 4 drpd 5 malam Rabu pada bulan Disember 2009. Hmmm,nampak gaya saya perlu lebih banyak masa untuk 'running in' boot futsal yg baru saya beli 2minggu lepas. Tapi mungkin ini peluang untuk saya lebih menggunakan kasut 'jogging' yg selalunya saya pakai apabila saya di luar stesen. Saya harap tempat2 yg saya akan singgah di perjalanan saya mempunyai gimnisium yg baik utk membolehkan saya meng'urus'kan kesihatan saya. Bersenam seperti berfutsal saya harapkan akan dapat membantu kesihatan saya di bahagian yg sihat sejahtera dan mengelakkan drpd mengalami sakit2 orang yg berusia.

Tadi seorang pengarah sebuah kampus UiTM menasihatkan saya. Pastikan ada masa untuk bersenam sebagai menjaga kesihatan. Selain drpd itu, kita kena jaga makan kita, sebab kaalu tak jaga makan, kesan yg akan ketara secara negatif adalah peningkatan tahap kolesterol. Insyaallah prof. Terima kasih.

Mesyuaratx4

hari ini saya ada 4 tempat utk saya hadiri. 2 di Intekma, 1 di canseleri, dan 1 di fakulti. Pening jugak nak buat pilihan. Ada yg merajuk bila saya tiada di tempat yg mereka ada.

Fikir punya fikir, saya pilih mesyuarat yg dipengerusikan oleh orang yg paling tinggi pangkatnya. Bukan mesyuarat yg dipengerusikan PM (prof madya) tetapi oleh ahli LPU. Saya diminta membantu SiFE UiTM Shah Alam dgn projek di Taman Negara. Projek ini akan secara berterusan. Ianya diharapkan akan dapat membantu meningkatkan SES masyarakat persekitaran Taman Negara Pahang. dan saya diperlukan ke Kuala Tahan pada 6-8 disember ni. Kami akan singgah di UiTM Jengka, insyaallah. Tuan rumah di Jengka (Dato Pengarah) telah saya maklumkan.

memang ada yg merajuk dgn saya dan menyangka saya sengaja tidak mahu hadir ke mesyuarat yg melibatkan mereka. Memang betul, saya sengaja tidak mahu hadir setelah berfikir dan membuat pilihan. Saya pilih mesyuarat yg akan mendapat kesan paling negatif tanpa kehadiran saya. Mesyuarat2 lain saya yakin mereka yg lain yg hadir akan dapat menyempurnakan mesyuarat tanpa kehadiran saya.

Ahad, November 29, 2009

Kita Hanya Mampu Merancang

Sebagai hambaNya, kita hanya mampu merancang apa yg kita inginkan. Kita akan berusaha. Tetapai yg menentukan adalah Allah.

Tadi saya ke jualan buku Big Bad Book Sales. Cadangannya utk membeli buku2 yg dilihat pada khamis lepas. Saya tidak beli buku2 yg saya dapati menarik pd khamis lepas kerana tak larat nak beratur bersama hampir 200pembeli lain. Jadi saya telah bercadang untuk pergi semula semalam ataupun hari ini. Tiada rezeki saya jika dilihat drpd buku2 yg telah saya beli tadi. Saya rasa tiada sebuah pun buku yg saya beli tadi adalah tersenarai pada khamis lepas. Kebanyakan yg saya bercadang utk beli adalah berkaitan kepimpinan dan pendidikan. Walau pun ada sebuah ataupun lebih buku yg berkaitan pendidikan yg saya beli hari ini, ianya bukan yg saya ingin belikan pada khamis lepas.

Pengajaran kpd saya, jika pilihan didepan mata, setelah membuat pertimbangan, buatlah keputusan. Dan kita mesti bertanggungjawab dgn keputusan yg kita buat. Tidak guna utk kita menunding ajri dan salahkan org lain. Seorang pemimpin bertanggungjawab juga ke atas tindakan pengikutnya. maka pilihlah pemimpin dan pengikut yg berilmu.

Sabtu, November 28, 2009

Buku ke5 Dlm 3hari

Buku ini berbentuk fiksyen. Tetapi sebenarnya ada kaitan dgn kehidupan sebenar.

Buku ini berkaitan kuasa dan harta. Ianya berkaitan sifat tamak manusia. maka untuk mendapat kuasa banyak penipuan dilakukan. Keluarga dan sahabat diabaikan. Untuk mendapat kekayaan, sanggup menipu dlm perdagangan. Sanggup berjudi.

Manusia selalunya terdorong kepada ketamakan untuk memuaskan nafsu. Sama ada nafsu kedudukan, kekayaan ataupun seks. Satu drpd tiga tersebut akan digunakan sebagai alat untuk mencapai satu diantara dua yg lain. Contohnya, apabila diberi jawatan, maka akan ada yg gunakan kuasa yg diamanahkan utk mendapat harta atau seks. Ada juga yg gunakan kekayaan/harta utk mendapat jawatan atau seks. Ada pula yg gunakan seks utk dpt harta atau jawatan. Kesemuanya kerana tamak.

Islammengajar kita hidup secara sederhana. Tidk perlu wang berjuta, kereta besar, rumah besar, jawatan yg tinggi atau isteri2/gundik2 untuk bahagia di dunia. Tetapi manusia sentiasa lupa.

Buku ke 4 Dibaca Dalam 3 Hari

Buku ke4 yg saya baru habis baca adalah satu kisah benar. Ianya berkaitan bagaimana mereka yg diberi amanah telah pecah amanah.

Mereka diberi tugas dan tanggungjawab untuk keselematan dan kesejahteraan masyarakat. Sebaliknya, mereka telah gunakan kuasa yg ada untuk pecah amanah. Mereka sangka bahawa mereka tidak akan bertanggungjawab terhadap pecah amanah mereka.

Ianya juga tentang persoalan, adakah mereka yg pecah amanah ini sebab memang dah ada dalam keturunan mereka. Adakah yg pernah pecah amanah akan terus pecah amanah? Adakah kerana proses pemilihan mereka untuk diberi kerja tidak cukup teliti sehinggakan yg tidak layak pun boleh memegang jawatan yg besar kuasanya?

Tetapi mereka ini berjaya dibicarakan di dunia ini. Mereka berjaya ditangkap setelah pencen. Cuma hukuman diberi tidak setimpal dgn kesalahan mereka. Sama2lah kita berdoa agar kita dijauhkan dan didirikan sempadan yg tinggi dan luas supaya kita tidak menjadi seperti pemecah amanah didalam buku yg saya baca.

Jumaat, November 27, 2009

Bacalah Buku

Ini adalah antara lirik semasa kempen membaca buku oleh kerajaan pada waktu dahulu. Tak ingat kempen tu masa tahun 70an, 80an atau 90an. 'bacalah buku, bacalah buku setiap hari..'

Saya baru selesai membaca buku ke3 daripada 6buah buku yg saya beli semalam. Tapi pembelian buku bukan drpd jualan buku berdiskaun besar yg saya hajati. Sebaliknya drpd kedai buku berhampiran yg mempunyai koleksi buku yg berharga agak murah juga berbanding kedai2 buku yg lain. Ketiga2 buah buku yg saya baca berkaitan cinta. Tetapi cinta kpd tugas dan tanggungjawab. Sama ada cinta kpd kerja, keluarga mahupun kekasih. Ketiga2 buah buku berkaitan dgn dunia arab. Dan mungkin tema masa kini, dunia arab dan dunia Islam dikaitkan sebagai pihak yg perlu ditentang. Mungkin kerana penulis buku adalah bukan Islam dan buku adalah dalam bahasa Inggeris. Jadi, dunia Arab dan dunia Islam dijadikan bahan untuk menarik pembaca tetapi dijadikan sebagai unsur negatif.

Dalam sebuah buku ada menyebut Malaysia. Tetapi saya lihat penulis kurang berpengetahuan dalam geografi dan sejarah kerana ceritanya tidak merujuk kepada sejarah dan geografi secara tepat. Mungkin juga kerana buku berkenaan adalah berbentuk fiksyen. Bacalah..

Khamis, November 26, 2009

Big (Ce) Bad Book Sales

Hari ini saya cuti. Tujuan utama untuk p ke jualan buku di amcorp mall. Harga selepas diskaun 70%-90% adalah RM3-RM25. Tetapi setelah ke sana, saya pulang tanpa sebarang pembelian buku di BBBS. Sebaliknya, saya membeli buku di kedai Book Xcess berharga antara RM5-RM9.90.

Saya belum membeli sebarang buku di jualan BBBS kerana terlampau ramai pembeli. Semasa sampai di Amcorp Mall, hadapi masalah letak kereta. Tempat letak kereta biasa telah dilakukan projek pembangunan. Maka amat terhad tempat letak kereta untuk mereka yg biasa menggunakan tempat letak kereta berhampiran dgn stesen LRT dan Amcorp Mall. Alhamdulillah, saya berjay mencelah kereta saya yg kecil di tempat letak kereta basement. Sentiasa berdoa agar tidak diclamp.

Pengunjung ke BBBS amatlah ramai. Nak bergerak drpd satu meja ke satu meja macam berada di stadium bolasepak/pesta/concert etc. Q pula yg hemdak membayar pembelian saya anggarkan sekurang2nya 200 orang. Maka saya jangkan saya akan ambil masa antar 30minit hingga 1jam untuk membayar pembelian saya. Maka saya buat keputusan untuk tidak melakukan sebarang pembelian di BBBS pd hari ni, sebaliknya insyaallah pd hari Sabtu ni. Bajet saya RM200 shj.

Rabu, November 25, 2009

PhD Tanpa Ilmu

Tadi bos saya menyatakan bagaimana ada yg mempertikaikan integriti beliau apabila beliau meluluskan permohonan saya untuk menghadiri persidangan kebangsaan kaunseling pada awal bulan ini. Maka saya cadangkan beliau luluskan permohonan saya untuk hadir ke konferens akademk serantau pada bulan hadapan dengan syarat saya membayar sendiri yuran penyertaan. Dan bos saya bersetuju.

Saya suka hadir konferens, seminar dsbnya. Itu adalah manafaat seorang akademik. Dan saya suka kerana dapat melakukan sesuatu yg saya minat sebagai sebahagian drpd tugas dan tanggungjawab saya. Walau bagaimana pun, akan tetap ada mereka yg tidak akan puashati dgn pihak yg menjalankan tugas dgn ikhlas. Itulah mereka yg punyai PhD yg tidak diperlukan di sebuah IPT. Saya seberapa yg boleh akan cuba mengelak drpd bertemu dgn mereka yg punyai PhD yg menyusahkan sebuah organisasi.

Bukan mudah menjadi seorng pensyarah. Bukan mudah juga memegng sebarang jawatan. Setiap kerja ada tugas dan tanggungjawab yg perlu dijalankan secara penuh amanah.

Selasa, November 24, 2009

Ketua dan Pemimpin

Ada beza diantara ketua dan pemimpin. Ada yg kata ketua akan berada di depan pasukan dan kebiasaan akan mengarah pengikutnya. Pemimpin pula akan seiring dgn pengikutnya dlm mencapai objektif organisasi.

Ada masa perlu jadi ketua. Ada masanya perlu jadi pemimpin. ianya bergantung kpd masa, tempat dan keadaan. Maka corak kepimpinan akan disesuaikan begitu juga. Tetapi sama ada sebagai ketua atau pemimpin, tugas dan tanggungjawab yg diamanahkan kpd kita adalah tanggungjawab kita. Kita tak boleh salahkan orang lain. Maka amatlah berat sebagai ketua atau pemimpin. Saya sekarang sebagai ketua kepimpinan dan pengurusan kualiti. Saya juga auditor dalaman kualiti uitm (inqka, ined, fsr, aqa hea). Fuh, kalau ianya dijadikan pingat, pasti rebeh (berat) dada saya ke depan). Begitu jugalah beratnya saya tanggung dgn jawatan yg diberi. Tetapi spt biasa, ada yg faham, ada yg tak faham.

Alhamdulillah saya mempunyai ketua dan pemimpin yg faham tentang tugas saya. Walaupun saya sebenarnya mempunyai ramai ketua di uitm - NC, keempat2 tnc, 2pnc, 2pengarah, dekan, dll. Jika kita punyai ketua yg faham akan carakerja kita, maka mudah kita nak bekerjasama. Tetapi jika sebaliknya, maka ianya akan mewujudkan suasan kerja yg tidak selesa bg kita. Produktiviti kita akan ke arah negatif.

Isnin, November 23, 2009

Masa Yang Berlalu

Masa berlalu begitu pantas. Adakah kerana usia maka terasa sedemikian? Atau adakah kerana banyak tugas dan tanggungjawab yg perlu dilakukan?

Semalam saya berkongsi dgn seorang kawan tentang 5 waktu dlm hidup kita. 5 waktu solat, subuh, zohor, asar, maghrib dan isyak. Cuba perhtikan tapak tangan kiri kita. Ibu jari adalah waktu subuh, telunjuk = zohor, hantu = asar, manis = maghrib, dan kelingking = isyak. Jarak diantara jari2 kita menunjukan jarak amsa diantara waktu2 solat. Antara subuh dan zohor, besar jark masanya. Antara isyak dan subuh adalah jarak masa paling besar. Jarak masa paling kecil adalah antara maghrib dan isyak.

Usia kita adalah penanda masa kita di dunia ini. Jika usia saya hanyalah seperti Rasulullah s.a.w, maka saya hanya mempunya 1/3 sahaja lagi hidup saya di dunia ini. Maka masa yg tinggal utk saya bersedia untuk kehidupan abadi hanyalah sedikit sahaja.

Ahad, November 22, 2009

Persediaan untuk Hari Kemudian

Saya membaca tulisan Prof Kamil tentang kehidupan infiniti. Saya bersetuju dgn pandangan beliau bagaimana majoriti drpd kita hanya memikirkan persediaan untuk kehidupan selepas tamat alam pekerjaan, setelah kita pencen drpd kerja.

Sebelum saya pergi lebih jauh, saya ingin nyatakan bhw saya tidak bersetuju dgn konsep pencen. ianya membebankan kpd mereka yg terpaksa menanggung para ahli pencen (pensioner). Pencen yg ditanggung kerajaan sekarang adalah berbilion dlm setahun.

Memang, rata2 kita lihat manusia lebih bersdia utk hari kemudian di dunia shj. Ramai yg tidak atau kurang memikirkan tentang hari kemudian di akhirat, di mana kehidupan adalah selama2nya. Maka kita lihat bagaimana ramai dikalangan kita hanya berfokuskan untuk mendapatkan sama ada pangkat, harta atau kepuasan nafsu seks sahaja untuk bekalan sehingga kita mati. Mungkinkah mereka ini menolak kepercayaan hari akhirat? Mungkinkah mereka meraskan bhw mereka sempat lagi utk bersdia utk hari akhirat semasa mereka pencen. maka mungkin juga antara sebab ramai pergi haji setelah tua/berpencen?

Ramai yg berlumba2 mendirikan rumah/mahligai besar di dunia. Dan cara mendapatkan rezeki untuk memuaskan nafsu di dunia tidak mengira halal atau haram. Maka kita lihat bagaimana berlaku salahguna kuasa dan kedudukan. Bagaimana juga tugas dan tanggungjawab yg diamanahkan diabaikan. Saya doakan agar saya, kedua ibubapa saya, ahli keluarga, sahabat dan kenalan saya, serta umat Islam keseluruhan dijauhi drpd kelalaian dlm persediaan untuk hari kemudian yg abadi, hari akhirat. Saya doakan agar kita dilimpahkan rezeki yg halal sahaja. Jom kita p solat dahulu..

Sabtu, November 21, 2009

Jawatan Baru

Jawatan saya sebagai Ketua Unit Pengurusan Kualiti InED adalah sehingga bulan Mei 2010. Ianya adalah selama 25 bulan. Jika masih diperlukan, maka mungkin tempoh lantikan akan disambung. kalau tak diperlukan, setakat Mei 2010 sahajalah.

Tengahari tadi saya membaca emel tentang perubahan nama jawatan. Ketua2 lain menjadi Timbalan Pengarah. Hanya saya kekal sebagai ketua. Tetapi berubah menjadi Ketua Unit kepimpinan dan Pengurusan Kualiti. Dlm bahasa orang putis, 'Head of Leadership and Quality Management'. Dah lai drpd nama jawatan yg dicadangkan oleh InQKA. jawatan saya sepatutnya membantu InQKA dlm kualiti di peringkat jabatan saya. Dgn nama jawatan baru ianya sama dgn satu jawatan di ILQaM pula. Adakah saya turut bertanggungjawab membantu ILQaM di jabatan saya? Maka adakah saya turut terlibat dlm latihan para akademik di jabatan saya? Adakah saya juga terlibat dlm latihan kepimpinan kpd staf di jabatan saya? Ini saya perlu semak pd minggu hadapan kot.

Macam mana pun, nama jawatan boleh dipinda mengikut keperluan. Tetapi saya perlu pastikan bahawa tujuan dan matlamat asal saya dilantik sebagai pengurus kualiti di InED tidak terjejas dgn nama jawatan yg baru. Mungkin ada yg teruja dgn nama jawatan baru, tetapi janganlah sehingga terlupa atau dibaikan tugas dan tanggungjawab yg datang bersama nama jawatan. jawab tetp kena jawab untuk tugas diberikan.

Cuti Seorang Pensyarah

Hari ini saya akan ke pejabat juga. Nak selesaikan perkara pentadbiran. Kemudiannya secara rasmi dpt berehat. Tetapi pd isnin ni, mula pula tugas melawat kolej2 bersekutu uitm yang akan berakhir pd bulan februari.

Insyaallah, pad disember ni, saya akan ke taman negara, bertugas bukannya cuti. Memang ramai yg beranggapan silap yg pensyarah akan bercuti apabila selesai kuliah. Ramai pula yg tidak mahu pensyarah bercuti kerana pada anggapan mereka pensyarah hanya bekerja 20jam aje seminggu. iaitu bekerja bg pensyarah pd anggapan pihak tertentu hanyalah semasa kuliah shj. Ianya satu pandangan yg kurang berilmu. Tugas pensyarah meliputi yg tersurat dan tersirat, jadi tidak perlulah berdengki tentang gaji kami dan tugas serta tanggungjawab.

Pada khamis ni, saya memohon bercuti. Nak habiskan baki cuti tahun lepas. Tetapi saya bercadang untuk ke jualan buku diskaun di petaling jaya utk menambahkan koleksi buku saya. Harta seorang pensyarah adalah ilmu yg dimiliki, bukannya kereta, rumah, barang kemas yg besar dan mahal.

Jumaat, November 20, 2009

Cuti Sekolah

Sekarang dah cuti sekolah. Kejap aje dah pun cuti sekolah lagi. Kejap aje setahun.

Semasa saya bersekolah dahulu, terutama sekolah rendah, saya selalunya akan balik ke kampung di Kelantan semasa cuti sekolah. Saya akan berulangalik diantara rumah arwah nenek dan rumah arwah datuk saya. Satu di Kota Bharu dan satu lagi di Pasir Puteh. Tetapi sekarang rumah di Kota Bharu dah lama tiada. Sekarang jika saya berada di kawasan rumah arwah nenek saya, saya akan terkenangkan kisah2 cuti sekolah saya. Rumah tersebut dah pun menjadi tempat kompleks tempat letak kereta, berhampiran dgn hotel Grand Riverview. Dahulunya ddi depan rumah nenek saya adalah pawagam Lido.

Cuti sekolah penggal ketiga (dulu) saya akan seronok menyambutnya di Kelantan. Antara sebab utama adalah dapat bermain air bah. Rumah arwah nenek saya 100meter daripada Sungai Kelantan. jadi rumah nenek saya akan sentiasa dilanda banjir pada musim banjir. tapi saya tak pernah berenang di Sg Kelantan. Murka nenek saya jika saya berani berenang dalam sungai.

Khamis, November 19, 2009

Cuti

bermula isnin lepas 16nov, secara rasminya pelajar uitm mula bercuti semester. Tetapi bagi pensyarah,masih belum bercuti terutama yg belum habis memeriksa buku jawapan pelajar dan tesis pelajar.

Ramai yg salah faham bhw jika pelajar bercuti, pensyarah akan turut bercuti. Sebenarnya, adakalanya tugas pensyarah lebih berat drpd seorang guru di sekolah. Guru akan berkursus semasa cuti sekolah. Pensyarah ada yg akan berkursus atau meneruskan penyelidikan semasa cuti semester. Saya masih ada baki satu hari cuti drpd tahun 2008 setelah ditolak ke dlm simpanan/akaun cuti. Insyaallah saya akan bercuti pd 26nov ini sehari sebelum hari raya haji. Tetapi saya mengambil cuti tersebut untuk ke jualan buku Big Bad Wolf Book Sales di Amcorp Mall Petaling Jaya. Saya akan memburu buku untuk koleksi peribadi saya.

Dan bermula minggu hadapan sehingga akhir bulan februari 2010, saya akan bertugas di luar stesen atau luar pejabat. Ianya akan membawa saya ke hampir kesemua negeri di semenanjung malaysia. Tugas saya sebagai Ranger bersambung semula. Bila lagi dpt bercuti?

Selasa, November 17, 2009

Penilai KAPT

Hari ini saya bertugas sebagai seorang penilai KAPT di DSB. Sebanyak 64 penyertaan yg mengambil bahagian drpd fakulti, kampus cawangan dan bahagian uitm.

Tugas saya memerlukan saya melawat gerai2 pameran. Bangga apabila sebuah gerai diketuai oleh seorang bekas pelajar saya. Memang warga uitm mempunyai banyak idea dan amalan yg baik dan bernas. Tahniah kerana menggunakan masa memikirkan bagaimana untuk menambahbaik keadaan yg sedia ada. Budaya seperti ini patut dipuji dan diikuti. Janganlah kita gunakan masa yg ada sebagai warga di sebuah organisasi ilmu untuk menjadi 'ahli muzik' yg pandai bermain gendang kosong sahaja. Ilmu tiada atau kurang selalunya akan menghasilkan tong gendang yang kuat bunyinya, yg hanya membuat bising sahaja.

Dan saya masih meneruskan menyelesaikan tugas yg belum selesai. Masih banyak lagi dan deadline adalah jumaat ni. Kpd pelajar seliaan saya, pastikan anda tamat pengajian dgn menyempurnakan tesis anda.

Isnin, November 16, 2009

Majlis Makan Malam SRK Sri Petaling

Semalam saya hadir ke majlis sempena 40tahun sekolah rendah saya. ianya diadakan di dewan perdana felda. Kad kata 7.45 mesti ada di sana, dan saya dah ada di sana sebelum 7.30mlm.

Masih terlalu awal untuk majoriti hadiran. Tambah2 pulak hujan dan ini melambatkan perjalan kerana jalan licin kot. Tetapi cikgu2 dan bekas2 cikgu dah ramai yg sampai. Biasalah kan, cikgu2 lebih cepat dan tepat drpd murid2. Majlis yg sepatutnya bermula jam 8.30mlm lambat dimulakan. VVIP lambat sampai. Tapi kawan saya yg juga VVIP (SUK kpd no.1) sampai awal. Jadi kenapalah yg sorang lagi tu lambat. Kerana lambat kita mula dulu dan beliau duduk membelakangkan pentas.

Hampir 5meja dipenuhi kawan2 yg sama tahun dgn saya. Jumlah akhir kehadiran adalah 800orang. Ini sebenarnya tak ramai kerana drpd 40batch. Jika satu batch 200orang (purata) maka peratus yg hadir adalah sedikit. Ada kawan2 yg datang dr luarnegara khusus untuk hadir ke majlis semalam. Dan saya bertemu kembali dgn seorang rakan baik saya semasa sekolah rendah. Seorang kawan cina. Sehingga kini, ibunya bertanyakan tentang saya. Dan saya mempunyai ingatan yg jelas semasa melawat rumahnya yg besar kerana majlis hari lahirnya.

Pada mulanya, kawan2 lama agak kaku berbicara. Tetapi setelah lama kami seolah2 berada di sekolah semula, 30tahun yg lalu. Terima kasih kawan2 kerana kenangan manis di zaman sekolah rendah. Tiada masalah perkauman kerana jolokan mereka yg gila kuasa dan jawatan.

Sabtu, November 14, 2009

Harga Ilmu

Bagaimanakah kita menilai ilmu? Kita berkata bahawa ilmu itu sangat berharga, seperti juga masa. Tetapi bagaimana kita menilai ilmu?

Mungkin kita nilai daripada gaji yg kita dapat. Jadi, mungkin ilmu kita bernilai sebanyak RM120,000 setahun. Mungkin dinilai sebagai kos pembelajaran seperti yuran pengajian. Jika demikian, adakah ini antara sebab terdapatnya pelajar UiTM tidak menghargai peluang pendidikan tinggi di UiTM kerana yuran UiTM adalah rendah. Ataupun, jika ianya percuma maka dipandang ilmu yg didapati sebagai tidak berharga. Ataupun berdasarkan kpd gaji pensyarah yg mengajar kita, maka lagi tinggi gaji pensyarah, maka ilmu yg didapati drpd pensyarah berkenaan lebih tinggi nilainya drpd pensyarah yg bergaji rendah spt saya. Ataupun berdasarkan koleksi buku milik pensyarah yg mengajar kita?

Jika berdasarkan kpd bilangan buku atau harga buku milik pensyarah, maka mungkinkah ilmu yg dikongsi saya dgn pelajar adalah tinggi? Dan saya berpeluang membeli sebuah buku berharga RM5. Tetapi bila disemak melalui internet, harga paling mahal utk buku yg sama adalah 130British Pound, bersamaan hampir RM780. Wow, seronoknya saya..

Ingatan Mesra Untuk Kita

Apakah tujuan kita dijadikan di dunia ini? Ingatlah, 'Tidak Ku jadikan jin dan manusia, selain drpd untuk beribadat kpd Ku'. Itu adalah firman Allah dlm surah az-Zariyat ayat 56.

Dan Nabi Muhammad itu adalah sebaik2 contoh kpd kita. Contoh utk kebaikan dunia dan akhirat. Jadi, kpd yg ingin menjadi pemimpin dlm keluarga dan juga mana2 organisasi perlulah membaca, mempelajari, mengamal dan mengajar cara kepimpinan Rasulullah s.a.w. Antara contohnya adalah sebagai pemimpin, beliau tidak mengamalkan cara hidup dgn kebesaran material. Baginda tidak tinggal di rumah besar/istana, dan pakaian dan makanan adalah sebagaimana orang lain. Tidak berlebih2an. Drpd segi beribadah kpd Allah, baginda akan meluangkan banyak masa baginda dlm melakukan solat - siang dan malam.

Jadi apabila memilih seorang pemimpin, pilihlah yg berilmu. Jangan memilih seseorang kerana inginkan kelebihan material. Mereka sedemikian akan berkemungkinan akan menyalahgunakan kuasa dan amanah mereka untuk kepentingan sendiri, bukannya untuk kepentingan pengikut dan organisasi.

Jumaat, November 13, 2009

Log In Minggu 9Nov 2009

Ada dua makna. Satu berkaitan kurangnya catitan blog saya pada minggu ini. Ianya ada kaitan dgn perkara kedua iaitu masa saya log in bekerja di uitm.

Pada minggu ini secara purata isnin-khamis, saya telah log in sebanyak 48jam. Hari ini saya log in 14jam. Saya masuk kerja hari ini jam 7.07minit, kerana bertugas sebagai ketua dewan peperiksaan. Dan saya log out jam 9.30 kerana memastikan pelajar srw655 saya mengemaskini tesis mereka. Insyaallah, saya akan log in lagi untuk sambung kerja. Saya andaikan saya akan log ini pada minggu ini sekurang2nya 70jam. Minima saya patut log in adalah 38.5jam seminngi. Maka jika saya log ini 77jam minggu ni, bolehkah saya berehat minggu depan?

Memang penat. Itulah antara sebab utama saya kurang berblog minggu ini. Tapi antara blog saya minggu ini adalah peringatan kpd pelajar srw655 saya. Tesis mereka akan mencerminkan kualiti kerja saya juga. Jadi saya perlu jaga namabaik saya.

1979-2009

Setelah 30 tahun, insyaallah pd 15nov malam, saya akan berjumpa dgn kawan2 sekolah rendah saya. Kami ada majlis makan malam sempena sambutan 40 tahun sekolah kami.

Tadi saya melihat senarai kawan2 sedarjah yg akan hadir. Kami akan mengisi 5buah meja (hampir 50 orang termasuk dgn pasangan). Jumlah hadirin dijangka 600 orang. Jadi bilangan kami 8% drpd jumlaj kehadiran. Wow, tahniah kpd bekas ketua pengawas lelaki 1979 yg berjaya mendapatkan kehadiran yg ramai drpd kumpulan kami. Semasa di darjah 6, kumpulan seramai 300++. Dan melihat senarai nama bekas rakan sedarjah mengingatkan kembali kpd masa yg paling seronok bersekolah iaitu di sekolah rendah. Nama2 yg hampir hilang dr ingatan muncul kembali.

Bagaimanakah agaknya rupa kawan2 lama saya? Kami terdiri drpd pelbagai bangsa dan agama. Dan kami amat akrab semasa di sekolah rendah.

Khamis, November 12, 2009

SRW655 Julai 2009

Stres rasanya selepas memeriksa Project Paper yg dihantar pelajar di bawah seliaan saya. Kami berjumpa dan berbincang sekurang2nya 7 kali secara purata setiap pelajar sama ada secara individu atau berkumpulan.

Saya dapati bhw ramai formatnya tidak sama. Dan yang paling ketara, pelajar apabila merujuk kpd kajian lampau tidak menyenaraikan kajian lampau tersebut di dalam bahagian 'References'. Ini berlaku dalam bab 1, bab 2 dan bab 5. Saya dah berkali2 berpesan kpd mereka untuk pastikan setiap LR yg dirujuk mestilah dinyatakan/disenaraikan dlm bhgian References. Jika tidak disenaraikan bermakna sebenarnya rujukan tersebut TIDAK dirujuk. Maka sebarang perbincangan di bab 1 atau 2 atau 5 adalah perbincangan tanpa sokongan. Dan jika tanpa sokongan, bermakna sebenarnya tidak valid/ TIDAK SAH untuk menghasilkan sebarang kesimpulan dlm kajian pelajar.

Adakah saya tidak menjalankan tugas saya dgn baik? Adakah sebenarnya saya semakin 'strict'? Adakah saya semakin faham cara membuat kajian? Saya suka menyelia pelajar SRW655 kerana saya pun mesti membaca sebelum boleh komen pelajar.

Rabu, November 11, 2009

Kursus Audit Dalam

Bermula isnin 9nov, saya menjadi fasilitator untuk kumpulan pertama bakal auditor dalaman iso 9001:2008. Asalnya, sepatutnya fasilitator lain. Tetapi di saat terakhir saya dimaklumkan jemputan telah mempunyai jemputan lain.

Maka jadual saya pun berubah lagi. Sepatutnya minggu ini saya tumpukan sepenuhnya memeriksa kertas jawapan peperiksaan dan memasukkan markah ke dalam sistem Mungkin ada hikmah disebalik pertukaran jadual saya. Seramai 20peserta yg menyertai kali ini. Dan untuk kumpulan kedua, bilangan dijangka sama juga.

Terima kasih kpd staf saya yg banyak membantu. Kalau saya seorang sahaja mungkin gila dan dah pengsan. Dan ganjaran segera di dunia ini adalah selama 4hari berturut2 kami makan tengahari di coffee house intekma resort. Alhamdulillah.

Futsal dan Kesedaran

Pada asalnya petang tadi saya berasa penat nak p berfutsal malam rabu. Tapi sesampai di rumah saya lihat adik2 masih belum ke tempat futsal lagi. Jadi saya sempat menukar pakaian untuk pergi bersama2 mereka, walaupun saya lambat sampai ke rumah dari pejabat.

Malam tadi berjersey belang merah hitam spt minggu lepas. nak cuba match dgn seluar, stokin dan kasut, tapi tak dapat. Takpelah. Tadi ada minima 14pemain. ingatkan kuranglah penat. Tetapi tadi lagi cepat penat. Mungkin sebab saya makan sebelum bermain hanya 1jam bezanya. Maka jawabnya tercungap2lah saya. Seorang adik saya asyik marah2 saya pada mulanya kerana sebagai striker saya kurang berjaya. Tetapi setelah lama sedikit, barulah mula menyengat. Dua di sebelah kanan, 3 di sebelah kiri. Tak silap sayalah, minggu ni dapatlah 5 minima, minggu lepas 4 aje.

Saya teringin nak mendapatkan kasut baru. mungkin warna hitam kot. Sebab saya ni seorang yg konvensional, takminat kasut warna garang2. Tapi saya ada but bola warna kuning.. Tadi speed saya -, stamina -, skil =, strength +. Saya minta maaf kpd kawan2 dan adik yg menjadi penjaga gol pasukan lawan kerana tendangan yg amat bersemangat.

Sabtu, November 07, 2009

Pasukan Bolasepak

Kelantan tewas kpd N9 1-3 di padang. Di tempat duduk penyokong, Kelantan juga tewas kerana disiplin. Dan mungkin tewas di padang kerana disiplin juga.

Disiplin bg saya bermaksud ilmu, mematuhi arahan dan faham kenapa arahan diberi. Saya tadi berpeluang bersama seorang bekas pemain dan jurulatih Kelantan. Beliau menyatakan bahawa setiap pemain perlu boleh berfikir, maknanya berilmu. Dan mesti mematuhi arahan. Kedua2nya berkaitamn disiplin. Jika ada 'skil' sahaja tak berguna. Dgn berilmu, kita akan dpt memahami kawan dan lawan kita. Dan permainan bolasepak memerlukan pemikiran untuk merancang dan membuat keputusan secepat mungkin berdasarkan keadaan dan fakta yg cepat berubah.

Begitu juga sebenarnya di tempat kerja. Disiplin dan ilmu adalah penting. Dan untuk menjadi seorang pemimpin yg cemerlang, kita juga perlu berdidiplin dan berilmu. Tetapi yg amat penting, kita adalah produktif dan mencapai objektif ditetapkan. Kalau ikut buku sahaja tidak bermakna kita ini bijak dan boleh jadi pemimpin yg cemerlang.

Khamis, November 05, 2009

Fokus

Pesan saya kpd saya, pelajar2 yg sedang saya selia SRW655, saudara mara dan sahabat, serta kenalan. Hidup mestilah berfokus. Tumpukan kpd objektif kita.

Masalah yg sering berlaku, pelajar SRW655 setelah tamat latihan industri, dah lupa bhw tanggungjawab sebagai pelajar masih belum selesai. Kebiasaan ramai sudahpun mula bekerja sama ada secara tetap atau sementara. Sedangkan jika SRW655 TIDAK LENGKAP, dan kemungkinan GAGAL, maka mereka tidak dapat menjadi graduan. Telah banyak berlaku para pelajar terus bekerja tanpa menyempurnakan SRW655. Ada yg setelah 2tahun menghilang, muncul semula sebab tidak dapat pekerjaan yg tetap tanpa kelayakan akademik.

Tadi sekembali drpd persidangan kaunseling, saya nampak keadaan kelam kabut di pejabat. Rupa2nya, masalah timbul drpd tiada komunikasi, lambat komunikasi, salah komunikasi. Stres juga saya. Kalaulah ada 'punching bag', sama ada ianya hancur ataupun saya yg hancur. Alhamdulillah, dgn ilmu dan perbincangan dgn staf saya, insyaallah masalah akan dapat diselesaikan.

Bila Bulan Berbicara

Sebuah lagu yg akan didendangkan oleh NC UiTM jika beliau diminta menyanyikan sebuah lagu. Dan semalam di PoGH, lagu tersbut dinyanyikan oleh penyanyi jemputan pada majlis makan malam PKK 2009.

NC UPSI semalam mendeklamasikan sebuah puisi. Sementara seorang prof menympaikan sebuah lagu P Ramlee. Majlis tamat 10.15malam. Tidak terlalu lama majlis semalam untuk membolehkan peserta berehat.

Kalau bulan purnama berbicara bermaksud, Badrul berbicara. Mungkin saya tukarkan nama blog saya kpd Bila Bulan Purnama Berbicara. Tapi akan ada yg tersalah anggap dgn mengitkan kpd sebuah parti polotik pula, susah saya.

Berbicara adalah satu cara mengurangkan stres. Maka dlm kaunseling, kemahiran berkomunikasi adalah penting. Dan komunikasi adalah berbentuk lisan dan bukan lisan (spt catitan melalui blog).

Rabu, November 04, 2009

Makan Malam Persidangan Kebangsaan Kaunseling 2009

Tadi saya di majlis makan malam tersebut di Palace of Golden Horses. Ianya anjuran bersama diantara UPSI dan PERKAMA. Maka saya sebagai seorang drpd exco perkama hadir dan berada di sebuah drpd meja VIP, bersebelahan dgn meja VVIP.

Jika VVIP yg dijemput hadir, maka akan hadir TPM dan Menteri PWDM. Tapi tadi yg hadir hanyalh kedua SU politik. Kalau SUSK PM, bolehlah saya dok sama2 dan berbisik2 sedikit. Ataupun jika TM PT, boleh juga kot saya berbisik2. Bisikan utk kebaikan organisasi kesayangan saya, bukannya utk saya secara peribadi. Bukannya nak minta jadi dekan. Takkanlah sampai PM pun nak dibagitau. Teruklah kerna ianya akan mencerminkan bhw yg diberi tanggungjawab tidak bertanggungjawab.

Semasa majlis makan malam tadi, wakil perkama memuji komitmen NC UPSI yg telah hadir hampir sepenuhnya persidangan. Komitmen drpd urusetia juga amat membanggakan. Tahniah kpd penganjur dan penaja. Dan seperti biasa, akan terdapat banyak tempat duduk yg kosong di majlis makan malam kerana mereka yg tidak menginap dihotel kepenatan kerana mengikuti persidangan sepanjang hari.

Cita-cita: Dekan

Saya hairan jika seseorang itu bercita2 nak menjadi dekan. Tiada diiklankan jawatan hakiki sebagai dekan.

Kita memohon untuk menjadi seorang staf akademik atau staf pentadbiran. Dan seorang yg minat dlm keilmuan selalunya akan cuba mengelak drpd menjawat sebagai pentadbir akademik. Menjadi pentadbir akademik bermakna masa kita hampir 80-90% adalah sebagai pentadbir, iaitu jauh drpd niat asal untuk menjadi seorang 'academician'.

Dan pendapatan hakiki adalah sebagai staf akademik. Ada kata2 lama 'kalau tak boleh buat kerja, maka mengajarlah'. Tapi sebagai staf akademik, jika dikatakan 'jika tidak boleh mengajar, jadilah pentadbir akademik' mungkin satu penghinaan. Ianya bermakna kita ini tiada ilmu untuk dikongsi dgn pelajar. Ataupun, mungkinkah kita ini kurang ilmu?

Memanglah, jika cita-cita adalah sebagai ketua, dan kita meminta2 untuk jawatan tersebut, pesanan saya rujuklah kpd hadith Nabi berkaitan memegang jawatan. Ianya adalah amanah dan jika kita takut kepada Allah dan hari pembalasan, kita akan fikir sebelum kita 'gila kuasa'.

Profil Penjenayah

saya berminat membuat kajian untuk memprofil penjenayah. mcm dlm tv, BAU - behaviour analysis unit, FBI. Tapi saya akan namakan BAD - Behaviour Analysis Dept.

Bukan mudah nak memprofil penjenayah sekarang. Penjenayah kewangan mempunyai pelbagai latarbelakang. Mereka tidak semestinya mereka yg kurang pendidikan atau kurang pendapatan bulanan. Sebaliknya ada penjenayah kewangan adalah mereka yg berpangkat tinggi di organisasi dan berpendapatan yg lumayan. Mereka juga ada yg berpendidikan tinggi.

Begitu juga dgn penjenayah seksual. Ada penjenayah seksual adalah mereka yg bertugas dlm organisasi berseragam. Mereka yg diberi kepercayaan untuk menjaga keselamatan kita yg ibarat 'pagar makan padi'. banyak sudah kjenayah yg dilakukan oleh individu yg bertugas dlm agensi keselamatan. Dan beberapa bulan yg lepas, seorang dihukum oleh mahkamah kerana didpati bersalah membunuh teman wanitanya.

Saya sentiasa berdoa diberi ilmu dapat melihat seseorang tanpa sebarang penipuan atau penyamaran imej seseorang itu kpd saya. Dan mereka ini apabila tahu saya dpt membaca mereka akan sentiasa tidak senang dgn kehadiran saya.

Jemputan Sebagai Pengkritik

Petang tadi saya menghadiri persediaan ke Eureka 2009 di Brussels. Seorang kawan yg turut hadir bertanyakan produk saya yg akan dipertandingkan di Brussels.

Beliau terkejut apabila saya maklumkan saya hadir sebagai pengkritik. Macam role play 'tok hakim'lah. RMI jemput saya untuk memebantu para peserta dlm persediaan mereka sebelum ke Brussels. Terima kasih kpd Prof Bakar dan pasukannya kerana sudi menjemput saya dans seterus memberi pengiktirafan kpd sumbangan saya kpd UiTM dlm penyelidikan dan inovasi. Berdosa sekejap kerana rasa bangga daripada menerima pengiktirafan seorang professor (ada phd wei) akan kebolehan kita.

Insyaallah, target saya next year untuk turut serta ke pertandingan penyelidikan di luar negara. Doakanlah agar impian saya in tercapai. Pada 2008, saya tidk dapat pergi ke Geneva kerana pada tarikh pertandingan saya menghadapi peperiksaan. Memang ada rasa kecewa, sebab bukannya tiap2 hari p Geneva. Alhamdulillah, rezeki saya, penyertaan bersama2 Dr Anuar Suun (doktor perubatan) dan Nagoor berjaya mendapat gangsa.

Selasa, November 03, 2009

Ucap utama Presiden Perkama

Semalam saya hadir mesyuarat exco perkama. Hari ini hingga khamis saya akan hadir persidangan kebangsaan kaunseling 2009 di palace of golden horses. Saya hadir sebagai peserta dan juga tuan rumah (perkama).

Dalam ucaputama Tan Sri Dato Wira Nordin Kardi, presiden perkama,beliau berpesan 'janganlah kita ni asyik menumpang nama pada penyelidikan orang lain sekadar untuk memanjangkan cv kita, berdosa!'. Saya sokong tan sri. Sebab ada orang yg kerjanya hanya menempek nama pada kajian atau penyelidikan orang lain. Dan yg lagi teruk, dia akan mengaku bhw seolah2 dia yg mengetuai penyelidikan tersebut. Ish3. Tak malu betul. Tapi kalau orang yg tak malu, dia akan tak kisah. Mereka ini tidak kisah dgn keberkatan rezeki mereka.

Saya perhatikan banyak topik2 menarik untuk saya lakukan penyelidikan. Dan esok saya dijemput berkongsi pengalaman di Eureka 2009. Ish3, siapa la saya ni.

Isnin, November 02, 2009

Masa dan Peringatan

Dengan Nama Allah Yang Mah Pemurah lagi Maha Pengasihani

Demi masa
Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian
Kecuali orang-orang yg beriman dan melakukan amal soleh dan nasihat-menasihati supaya (menjalankan) kebenaran dan nasihat-menasihati supaya sabar menghadapi kesulitan. (Surah al-Asr', 1-3)

Saya nyatakan kepada XO saya, tugas unit kita adalah seperti Surah Asr'. Kita bukannya sengaja mencari salah orang. Sebaliknya kita menyemak tugas orang (dan diri kita) untuk membantu perjalanan organisasi secara lebih cekap dan berkesan. Tetapi masih ramai yg takut apabila mendengar saya akan hadir ke sesuatu tempat atau melawat ke suatu acara.

Takutlah hanya kepada Allah. Lakukan tugas dgn ikhlas. Anggaplah ianya sebagai sebahagian drpd tujuan kita di dunia ini.

Ahad, November 01, 2009

Cinta dan Manusia

Topik cinta boleh menjadi satu topik yg hangat ataupun dingin. Ianya bergantung kpd emosi pembaca.

Dlm berita kerapkali berlaku seseorang tertipu kerana cinta. Tadi, kedua ibubapa seorang remaja merayu kpd sesiapa yg mengetahui kedudukan anaknya utk memaklumkan mereka. Anak mereka telah beberapa hari tidak menghubungi keluarga dan kali terakhir kerana merayu memint duit drpd ayahnya. keluarga membuat laporan polis bhw anak mereka telah ditipu oleh seorang lelaki yg dikenali melalui internet. Dan lelaki ini biasa menipu perempuan2 setelah menghubungi melalui internet.

Ada yg kerana cinta bukan sahaja sanggup menyerah duit kpd 'kekasih' tetapi sehingga sanggup 'menyerah'diri mereka untuk kebahagiaan dan kesenangan 'kekasih'. Ada yg menjual diri kerana cintakan 'kekasih'. Dan bermacam2 lagi. Maka kita dpt lihat bhw bukan shj org baik2 yg berilmu, ttp org yg berniat jahat juga berilmu. Yg membezakan adalah mereka yg berniat jahat tidak takut kpd Allah. Mereka tidak bersyukur kpd nikmat Allah.

Cinta yg terbaik adalah kpd Allah dan RasulNya. Jika kita bercinta dgn manusia, jgnlah berahsia drpd mereka yg kita kasihi terutamanya kedua ibubapa kita dan saudara serta sahabat. Pastikan,seorang drpd mereka ini mengetahui tentang manusia yg kita cinta. Ini akan dpt mengelak kejadian yg buruk kpd kita jika cinta yg diberi kpd kita hanyalah cinta palsu, dan kita hanyalah mangsa atau mainan 'kekasih'.

Role Model

Ibubapa adalah contoh paling awal untuk anak2. Selain drpd ibubap,contoh2 lain adalah mereka yg lebih tua yg hidup bersama2 dgn seseorang. kemudiannya, seseorang itu akan dipengaruhi oleh rakan2 dan kenalannya. Role model adakalanya juga adalah pemimpin kita.

Sebaik2 role model untuk seorang Muslim adalah Nabi Muhammad s.a.w.Antara cara untuk mengikuti Nabi akhir zaman ini adalah dgn membaca penulisan2 berkaitan kehidupan baginda selain drpd apa yg dinyatakan dlm al Quran dan al Hadith. Diantara buku2 yg telah saya baca adalah karya Martin Lings. Sekarang saya sedang membaca buku Sirah Nabawiyyah terbitan YADIM. Tetapi saya lebih suka kpd karya Martin Lings dlm bahasa Inggeris walaupun dlm bahasa Inggeris lama.

Apabila memilih contoh peranan (rolemodel), pilihlah yg akan membawa kesejahteraan dunia dan akhirat kpd kita. Dan antara role model kpd pelajar uitm adalah para pensyarah dan pentadbir di uitm. Selain drpd kawan2 yg dikenali di uitm. Sebelum memilih seorang role model, gunakanlah ilmu yg ada atau rujuklah kpd yg lebih berilmu.

Value of Money