Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, November 24, 2009

Ketua dan Pemimpin

Ada beza diantara ketua dan pemimpin. Ada yg kata ketua akan berada di depan pasukan dan kebiasaan akan mengarah pengikutnya. Pemimpin pula akan seiring dgn pengikutnya dlm mencapai objektif organisasi.

Ada masa perlu jadi ketua. Ada masanya perlu jadi pemimpin. ianya bergantung kpd masa, tempat dan keadaan. Maka corak kepimpinan akan disesuaikan begitu juga. Tetapi sama ada sebagai ketua atau pemimpin, tugas dan tanggungjawab yg diamanahkan kpd kita adalah tanggungjawab kita. Kita tak boleh salahkan orang lain. Maka amatlah berat sebagai ketua atau pemimpin. Saya sekarang sebagai ketua kepimpinan dan pengurusan kualiti. Saya juga auditor dalaman kualiti uitm (inqka, ined, fsr, aqa hea). Fuh, kalau ianya dijadikan pingat, pasti rebeh (berat) dada saya ke depan). Begitu jugalah beratnya saya tanggung dgn jawatan yg diberi. Tetapi spt biasa, ada yg faham, ada yg tak faham.

Alhamdulillah saya mempunyai ketua dan pemimpin yg faham tentang tugas saya. Walaupun saya sebenarnya mempunyai ramai ketua di uitm - NC, keempat2 tnc, 2pnc, 2pengarah, dekan, dll. Jika kita punyai ketua yg faham akan carakerja kita, maka mudah kita nak bekerjasama. Tetapi jika sebaliknya, maka ianya akan mewujudkan suasan kerja yg tidak selesa bg kita. Produktiviti kita akan ke arah negatif.

Tiada ulasan: