Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, November 14, 2009

Ingatan Mesra Untuk Kita

Apakah tujuan kita dijadikan di dunia ini? Ingatlah, 'Tidak Ku jadikan jin dan manusia, selain drpd untuk beribadat kpd Ku'. Itu adalah firman Allah dlm surah az-Zariyat ayat 56.

Dan Nabi Muhammad itu adalah sebaik2 contoh kpd kita. Contoh utk kebaikan dunia dan akhirat. Jadi, kpd yg ingin menjadi pemimpin dlm keluarga dan juga mana2 organisasi perlulah membaca, mempelajari, mengamal dan mengajar cara kepimpinan Rasulullah s.a.w. Antara contohnya adalah sebagai pemimpin, beliau tidak mengamalkan cara hidup dgn kebesaran material. Baginda tidak tinggal di rumah besar/istana, dan pakaian dan makanan adalah sebagaimana orang lain. Tidak berlebih2an. Drpd segi beribadah kpd Allah, baginda akan meluangkan banyak masa baginda dlm melakukan solat - siang dan malam.

Jadi apabila memilih seorang pemimpin, pilihlah yg berilmu. Jangan memilih seseorang kerana inginkan kelebihan material. Mereka sedemikian akan berkemungkinan akan menyalahgunakan kuasa dan amanah mereka untuk kepentingan sendiri, bukannya untuk kepentingan pengikut dan organisasi.

Tiada ulasan: