Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, November 27, 2009

Bacalah Buku

Ini adalah antara lirik semasa kempen membaca buku oleh kerajaan pada waktu dahulu. Tak ingat kempen tu masa tahun 70an, 80an atau 90an. 'bacalah buku, bacalah buku setiap hari..'

Saya baru selesai membaca buku ke3 daripada 6buah buku yg saya beli semalam. Tapi pembelian buku bukan drpd jualan buku berdiskaun besar yg saya hajati. Sebaliknya drpd kedai buku berhampiran yg mempunyai koleksi buku yg berharga agak murah juga berbanding kedai2 buku yg lain. Ketiga2 buah buku yg saya baca berkaitan cinta. Tetapi cinta kpd tugas dan tanggungjawab. Sama ada cinta kpd kerja, keluarga mahupun kekasih. Ketiga2 buah buku berkaitan dgn dunia arab. Dan mungkin tema masa kini, dunia arab dan dunia Islam dikaitkan sebagai pihak yg perlu ditentang. Mungkin kerana penulis buku adalah bukan Islam dan buku adalah dalam bahasa Inggeris. Jadi, dunia Arab dan dunia Islam dijadikan bahan untuk menarik pembaca tetapi dijadikan sebagai unsur negatif.

Dalam sebuah buku ada menyebut Malaysia. Tetapi saya lihat penulis kurang berpengetahuan dalam geografi dan sejarah kerana ceritanya tidak merujuk kepada sejarah dan geografi secara tepat. Mungkin juga kerana buku berkenaan adalah berbentuk fiksyen. Bacalah..

Tiada ulasan: