Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, November 22, 2009

Persediaan untuk Hari Kemudian

Saya membaca tulisan Prof Kamil tentang kehidupan infiniti. Saya bersetuju dgn pandangan beliau bagaimana majoriti drpd kita hanya memikirkan persediaan untuk kehidupan selepas tamat alam pekerjaan, setelah kita pencen drpd kerja.

Sebelum saya pergi lebih jauh, saya ingin nyatakan bhw saya tidak bersetuju dgn konsep pencen. ianya membebankan kpd mereka yg terpaksa menanggung para ahli pencen (pensioner). Pencen yg ditanggung kerajaan sekarang adalah berbilion dlm setahun.

Memang, rata2 kita lihat manusia lebih bersdia utk hari kemudian di dunia shj. Ramai yg tidak atau kurang memikirkan tentang hari kemudian di akhirat, di mana kehidupan adalah selama2nya. Maka kita lihat bagaimana ramai dikalangan kita hanya berfokuskan untuk mendapatkan sama ada pangkat, harta atau kepuasan nafsu seks sahaja untuk bekalan sehingga kita mati. Mungkinkah mereka ini menolak kepercayaan hari akhirat? Mungkinkah mereka meraskan bhw mereka sempat lagi utk bersdia utk hari akhirat semasa mereka pencen. maka mungkin juga antara sebab ramai pergi haji setelah tua/berpencen?

Ramai yg berlumba2 mendirikan rumah/mahligai besar di dunia. Dan cara mendapatkan rezeki untuk memuaskan nafsu di dunia tidak mengira halal atau haram. Maka kita lihat bagaimana berlaku salahguna kuasa dan kedudukan. Bagaimana juga tugas dan tanggungjawab yg diamanahkan diabaikan. Saya doakan agar saya, kedua ibubapa saya, ahli keluarga, sahabat dan kenalan saya, serta umat Islam keseluruhan dijauhi drpd kelalaian dlm persediaan untuk hari kemudian yg abadi, hari akhirat. Saya doakan agar kita dilimpahkan rezeki yg halal sahaja. Jom kita p solat dahulu..

Tiada ulasan: