Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, November 04, 2009

Profil Penjenayah

saya berminat membuat kajian untuk memprofil penjenayah. mcm dlm tv, BAU - behaviour analysis unit, FBI. Tapi saya akan namakan BAD - Behaviour Analysis Dept.

Bukan mudah nak memprofil penjenayah sekarang. Penjenayah kewangan mempunyai pelbagai latarbelakang. Mereka tidak semestinya mereka yg kurang pendidikan atau kurang pendapatan bulanan. Sebaliknya ada penjenayah kewangan adalah mereka yg berpangkat tinggi di organisasi dan berpendapatan yg lumayan. Mereka juga ada yg berpendidikan tinggi.

Begitu juga dgn penjenayah seksual. Ada penjenayah seksual adalah mereka yg bertugas dlm organisasi berseragam. Mereka yg diberi kepercayaan untuk menjaga keselamatan kita yg ibarat 'pagar makan padi'. banyak sudah kjenayah yg dilakukan oleh individu yg bertugas dlm agensi keselamatan. Dan beberapa bulan yg lepas, seorang dihukum oleh mahkamah kerana didpati bersalah membunuh teman wanitanya.

Saya sentiasa berdoa diberi ilmu dapat melihat seseorang tanpa sebarang penipuan atau penyamaran imej seseorang itu kpd saya. Dan mereka ini apabila tahu saya dpt membaca mereka akan sentiasa tidak senang dgn kehadiran saya.

Tiada ulasan: