Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, November 01, 2009

Role Model

Ibubapa adalah contoh paling awal untuk anak2. Selain drpd ibubap,contoh2 lain adalah mereka yg lebih tua yg hidup bersama2 dgn seseorang. kemudiannya, seseorang itu akan dipengaruhi oleh rakan2 dan kenalannya. Role model adakalanya juga adalah pemimpin kita.

Sebaik2 role model untuk seorang Muslim adalah Nabi Muhammad s.a.w.Antara cara untuk mengikuti Nabi akhir zaman ini adalah dgn membaca penulisan2 berkaitan kehidupan baginda selain drpd apa yg dinyatakan dlm al Quran dan al Hadith. Diantara buku2 yg telah saya baca adalah karya Martin Lings. Sekarang saya sedang membaca buku Sirah Nabawiyyah terbitan YADIM. Tetapi saya lebih suka kpd karya Martin Lings dlm bahasa Inggeris walaupun dlm bahasa Inggeris lama.

Apabila memilih contoh peranan (rolemodel), pilihlah yg akan membawa kesejahteraan dunia dan akhirat kpd kita. Dan antara role model kpd pelajar uitm adalah para pensyarah dan pentadbir di uitm. Selain drpd kawan2 yg dikenali di uitm. Sebelum memilih seorang role model, gunakanlah ilmu yg ada atau rujuklah kpd yg lebih berilmu.

Tiada ulasan: