Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, November 04, 2009

Cita-cita: Dekan

Saya hairan jika seseorang itu bercita2 nak menjadi dekan. Tiada diiklankan jawatan hakiki sebagai dekan.

Kita memohon untuk menjadi seorang staf akademik atau staf pentadbiran. Dan seorang yg minat dlm keilmuan selalunya akan cuba mengelak drpd menjawat sebagai pentadbir akademik. Menjadi pentadbir akademik bermakna masa kita hampir 80-90% adalah sebagai pentadbir, iaitu jauh drpd niat asal untuk menjadi seorang 'academician'.

Dan pendapatan hakiki adalah sebagai staf akademik. Ada kata2 lama 'kalau tak boleh buat kerja, maka mengajarlah'. Tapi sebagai staf akademik, jika dikatakan 'jika tidak boleh mengajar, jadilah pentadbir akademik' mungkin satu penghinaan. Ianya bermakna kita ini tiada ilmu untuk dikongsi dgn pelajar. Ataupun, mungkinkah kita ini kurang ilmu?

Memanglah, jika cita-cita adalah sebagai ketua, dan kita meminta2 untuk jawatan tersebut, pesanan saya rujuklah kpd hadith Nabi berkaitan memegang jawatan. Ianya adalah amanah dan jika kita takut kepada Allah dan hari pembalasan, kita akan fikir sebelum kita 'gila kuasa'.

Tiada ulasan: