Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, November 28, 2009

Buku ke5 Dlm 3hari

Buku ini berbentuk fiksyen. Tetapi sebenarnya ada kaitan dgn kehidupan sebenar.

Buku ini berkaitan kuasa dan harta. Ianya berkaitan sifat tamak manusia. maka untuk mendapat kuasa banyak penipuan dilakukan. Keluarga dan sahabat diabaikan. Untuk mendapat kekayaan, sanggup menipu dlm perdagangan. Sanggup berjudi.

Manusia selalunya terdorong kepada ketamakan untuk memuaskan nafsu. Sama ada nafsu kedudukan, kekayaan ataupun seks. Satu drpd tiga tersebut akan digunakan sebagai alat untuk mencapai satu diantara dua yg lain. Contohnya, apabila diberi jawatan, maka akan ada yg gunakan kuasa yg diamanahkan utk mendapat harta atau seks. Ada juga yg gunakan kekayaan/harta utk mendapat jawatan atau seks. Ada pula yg gunakan seks utk dpt harta atau jawatan. Kesemuanya kerana tamak.

Islammengajar kita hidup secara sederhana. Tidk perlu wang berjuta, kereta besar, rumah besar, jawatan yg tinggi atau isteri2/gundik2 untuk bahagia di dunia. Tetapi manusia sentiasa lupa.

Tiada ulasan: