Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development

Isnin, Disember 31, 2012

Masa Silam dan Masa Depan

saya membaca catitan blog saya yg terakhir pada tahun 2008-2011. alhamdulillah saya dapati ada yg saya berjaya capai pada tahun mendatang.

pada hujung tahun kebiasaan kita akan mengimbas sejarah selama setahun yg kita lalui. kemudiannya kebiasaan akan kita sediakan perancangan untuk tahun hadapan. dlm perakaunan bagi yg lepas kita sediakan penyata kewangan. bagi yg akan datang kita sediakan bajet.

sudahkah anda menyediakan penyata 2012 dan bajet 2013 anda? ianya utk memudahkan kita menjalankan amanah kita.

Tahun Baru..Lagi..Masa Terus Berlalu

kalau ikut masa dlm islam, masuk waktu maghrib maka masuklah hari yg baru. maka masuk aje maghrib tadi kira dah masuklah kita ke tahun baru 2013. kita sambut dgn solat.

tapi kalau ikut waktu kiraan bukan islam, hari baru bermula selepas 12tgh mlm. maka ikut waktu malaysia kita akan sambut tahun baru hanya beberapa jam shj lagi. sambutan biasanya dgn nyanyian, mercun dan pelbagai lagi. jarang kita tengok ditunjukkan sambutan tahun baru gregorian dgn dimulakan dgn doa.

tapi kalau ikut waktu asal, semenanjung tanah melayu akan sambut tahun baru sejam kemudian. jika kita ikut waktu asal yg sama dgn waktu bangkok, jakarta, vientiane dll. hmm..knp waktu malaysia tak ikut waktu asal ibunegara iaitu sejam kemudian drpd waktu sekarang.

Maka mungkin kita lebih bertenaga mulakan kerja dan tamatkan kerja? bayangkan jika kita mula masuk ofis 7.00pagi (8.00pagi sekarang) dan tamat waktu pejabat 4ptg (5ptg sekrg). adakah lebih positif secara psikologi, fisiologi dll? maklumlah kita sesuaikan kembali kpd fitrah asal kita.

Salam tahun baru kpd semua. maaf jika menyebabkan anda tidak selesa secara sengaja atau tidak sengaja. semoga kita sentiasa mendapat rahmat allah - dunia dan akhirat. syukur kepada Allah yang masih memberi peluang utk kita lakukan persediaan utk bekalan ke akhirat.

Jumaat, Disember 28, 2012

Pandai atau Rajin

tadi saya ditanya seorang kawan perbezaan antara seorang pelajar yg pandai dgn yg rajin. juga bagaimana saya menilai mereka drpd segi pemarkahan.

pandai bg sy dia tahu jawab apa yg disoal. rajin pula akan kerap berusaha utk tingkatkan pengetahuan sama ada dgn mebuat lebih banyak persediaan, bacaan, ulangkaji, berjumpa dgn pensyarah. maka ada pelajar yg pandai tetapi tak rajin-sekali baca dah faham. ada pelajar yg rajin tapi kurang pandai-kena berulang2 kali membaca dan bertanya utk faham. ada pelajar yg tak pandai dan tak rajin - rugi masa dan duit aje. dan yg terbaik pandai dan rajin - pelajar 1st class, selalu dpt anugerah dekan pada setiap sem, buat lebih drpd minima yg diminta.

kebetulan saya dpt contoh dgn pelajar srw saya pada sem ini. yg pandai akan jumpa beberapa kali ikut minima yg saya tetapkan dan hantar tesis pada masanya dgn kandungan cukup utk lulus sehingga gred tertinggi. yg rajin akan berjumpa berulang2kali utk markah minima atau semaksima yg mampu. yg tak pan dan tak rajin - bodoh sombong, taknak jumpa, tak hantar tesis. pandai dan rajin - sedar kekangan yg ada akan berusaha sebaik mungkin sehingga masa terakhir termampu utk markah maksima. dan yg rajin dan pandai akan mendapat pujian semaksima drpd pensyarah.

siapakah anda? anda sendiri tahu.

Rabu, Disember 26, 2012

Sukan Atau Akademik

tadi saya berbincang dgn seorang pelajar. beliau dlm dilema. untuk terus aktif bersukan sambil belajar atau terus belajar.

saya tanya apa yg dia nak. dia bgtau yg dia nak tamatkan pengajian dahulu dgn ijazah barulah nak fokus kpd sukan. tetapi beliau belajar dgn biasiswa sukan. jadi epgawai akan ingatkan dia utk balas budi yg beliau dpt.

beliau tak puas hati. sebab beliau tak yakin dgn masa depan jika beliau tercicir dlm pengajian akibat berat kpd sukan. beliau ingin grad dgn cgpa minima 3.0. saya setuju. beliau nyatakan memang beliau nak berhenti bersukan sem akan datang utk fokus kpd pengajian. beliau andaikan beliau hanya boleh aktif bersukan hanya beberapa tahun shj lagi.

saya andaikan beliau seorang yg bijak. bijak kerana memikirkan masa depan beliau. saya cadangkan jikan beliau dpt tawaran minima bersukan dgn gaji rm10ribu sebulan lebih baik terima tawaran tersebut. beliau bersetuju. sebab beliau faham bhw belajar pun utk dpt kerja. jika tak perlu terus di ipt dah boleh dpt kerja, baik beliau terus bekerja. setelah tamat usia produktif sbg ahli sukan beliau bolehlah sambung belajar.

para pengurus, jurulatih dan mereka yg terlibat dgn sukan perlu fikir masa depan atlet. jangan fikir kejayaan diri shj. janganlah atlet spt setelah habis madu sepah dibuang. uruskanlah atlet dgn cemerlang. beramanahlah dlm menguruskan kebajikan dan kewangan mereka. sek405 dan 409 boleh dikenakan kpd anda jika anda pecah amanah.

Khamis, Disember 20, 2012

Siapa Nak Dipercayai - Kredibiliti

kredibiliti berkaitan kepercayaan. jika bercakap akan dipercayai kebenarannya. jika berhutang dipercayai kemampuan menyelesaikan hutang. maka kredibiliti adalah berkaitan ingreti seseorang.

maka siapa boleh dipercayai? saya atau pihak lain? ianya berkaitan pengurusan kewangan. saya letak jawatan sebab saya tidak percaya kepada pihak lain dgn cara pengurusan kewangan organisasi. drpd no 1 sehinggalah kpd kerani. jika ada yg ingin kepastian siapa yg boleh dipercayai - saya atau pihak lain, ianya bergantung kpd setakat mana mereka yg bertanya mengenali saya dan pihak lain tersebut. pihak lain ini termasuklah cikgu, bekas pegawai kerajaan, pegawai swasta, kakitangan ngo, peguam, dll.

bagi kenalan saya, saya harapkan mereka mempercayai saya drpd pihak lain. begitu juga dgn bekas pelajar saya, saya harapkan mereka mempercayai saya drpd pihak lain. tapi jika ada yg lebih mempercayai pihak lain drpd saya, itu adalah hak mereka. itu adalah pilihan dan keputusan mereka. jika ada yg tak percaya saya bermakna mereka juga tak percaya kpd bekas pelajar saya. betulkah?

maka jika saya nyatakan saya tidak percaya kpd seseorang itu, bergantunglah kpd pihak lain utk percaya kpd kenyataan saya. sudah tentu saya tidak akan rekomen mereka yg saya tak percaya utk diambil bekerja di sesebuah organisasi. nak tahu siapa? tanyalah saya.

Isnin, Disember 17, 2012

Akan Seperti Dijangka?

kita tidak akan dapat memuaskan semua orang pada masa yg sama. ianya jarang2 berlaku semua berasa puashati pada masa yg sama dgn ikhlas.

telah 2kali prgm teambuilding dilakukan. pada kali kedua ada komen drpd mereka yg berpemikiran 'simple' tetapi tepat, 'orang sama yg tak turut serta, tak hadir, tidak tunjukkan komitmen. adakah mereka ini tidak sudi bekerjasama dgn kami-orang bawahan?'

dan utk kali ketiga yg dirancang, sebelum berlaku prg, mereka yg berpemikiran 'simple' dan dan tak belajar tinggi2 berkata,'tengoklah nanti, org sama yg tidak akan hadir'. dan nampak gayanya tekaan akan menjadi tepat dan benar. pelbagai alasan diberi oleh yg tak sudi hadir dan turut serta.

maka jika tidak sudi mengotorkan tangan bersama2 yg lain, bagaimana boleh sudi nak jadi pemimpin? jika tidak sudi bersama mereka yg ingin dipimpin, sudikah mereka yg lain sudi dipimpin anda? ego tak bertempat menunjukkan tahap sebenarnya kematangan kita. mungkin pengetahuan tinggi, kemahiran tinggi tapi sikap yg rendahdiri yg rendah (negatif) menunjukkan anda sebenarnya seorang yg ditahap rendah.

Isnin, Disember 10, 2012

Serba Tahu atau Segho Tahu?

saya rimas kalau berjumpa dgn mereka yg bercakap tentang sebarang perkara seolah2 mereka tahu semuanya. atau mereka ini umpama profesor serbatahu.

lagi rimas apabila bercakap tentang perkara yg kononnya mereka tahu sedangkan saya tahu mereka tidak tahu. dan mereka kan cuba mempertahankan pengetahuan mereka yg kononnya betul. maka ini akan menyebabkan saya bersikap kasar. saya akan bertanya drpd mana mereka mendapat fakta. dan saya akan nyatakan bhw saya dpt fakta terus drpd mereka yg ada fakta tersebut.

jika kita tidak tahu, tidak salah jika kita akui kita tidak tahu. saya biasa lakukan dan nyatakan sedemikian kpd pelajar saya dan mereka yg bertanya. saya akan berkata,'maaf, saya bukan seorang yg serba tahu. ada yg saya tahu, anda tahu. ada yg saya tahu, anda tak tahu. ada yg saya tak tahu dan anda tahu. dan ada yg dua2 kita tak tahu'.

maka perlunya kita tidak berlagak sombong dgn apa yg kita tahu. lagi2 juga jamganlah berlagak sombong dgn apa yg kita tidak tahu tapi kita berkeras nak nyatakan kononnya kita tahu. daripada cuba nak tunjuka pandai ianya kan berubah menjadi nak tunjuk kebodohan kita pula. ini akan menjejaskan kredibiliti kita.

Bertanyalah

saya hadir ke program homestay peers di kg ayer limau melaka. peserta terdiri drpd pelajar dalam dan luar negara.

pada waktu makan tengahari semalam, saya turut serta bersama pn azah dan 3pelajar makan tengahari di rumah keluarga angkat mereka. untuk mengurangkan rasa kurang selesa, saya berborak dgn tuan rumah. saya tanya berapa ramai anaknya. dan beliau bgtau bhw beliau ada 4orang anak dan seorang bekerja di satu majlis bandaraya. dan beliau nyatakan kakak beliau pun pernah bertugas di tempat sama. belia maklumkan nama kakak beliau. sy bgtau kalau tak silap kakaknya pernah bertugas dgn ayah saya.

apabila saya telefon ayah, memang betul andaian saya. kakak tuan rumah pernah bekerja lebih sepuluh tahun sbg setiausaha ayah saya. hmm. kecilnya dunia. namun jika saya tidak ringan mulut utk bertanya, mungkin saya tidak tahu. terima kasih kpd peers dan penduduk kg ayer limau melaka yg menjayakan prg homestay peers 2012.

Ahad, Disember 02, 2012

Silap Orang

saya tidak mudah nak ingat nama orang. kenapa? saya tak tahu. tetapi ada benda yg saya ingat seolah2 spt terpahat di ingatan saya.

baru2 ni saya terserempak dgn seorang kenalan. kebiasaan jika saya rasa saya kenal seseorang itu saya akan tegur beliau. acapkali saya tersilap orang. kenalan saya baru2 ini menegur saya semasa beliau sedang menikmati makan malam. saya cam mukanya. tapi tak ingat nama. bila teringat nama yg boleh dikaitkan dgn rupa kenalan tersebut, saya keliru, sebab susuk tubuhnya - lengannya dah tak berurat-urat. aik, apa sudah jadi.

semasa nak meninggalkan kenalan tersebut, saya sebut nama yg saya andaikan nama beliau. oops. silap oranglah. sebab apabila dia menyebut nama glamour saya, saya tahu saya sudah tersilap orang. sori ya. maklumlah, tak lama lagi dah nak separuh abad usia saya.

ramai orang menggunakan peluang utk mempergunakan orang lain. mereka akan mengenakan orang lain, iaitu kesalahan yg mereka lakukan dialihkan kpd orang lain. saya hampir terkena. alhamdulillah, ilmu yg ada sangatlah penting sbg pendinding. jadi pesan saya kpd mereka ini, mereka dah silap orang nak diperkenakan oleh mereka. dan baru2 ini saya dimaklumkan makin banyak tembelang mereka ini dah pecah. pihak yg berwajib sedang mengumpulkan bukti. beberapa agensi kerajaan sedang menyediakan pertuduhan terhadap mereka ini. dulu mungkin terlepas sebab mungkin tiada yg berani dan berilmu. insyaallah, balasan seadilnya akan tiba. semoga selamat berada di dalam bangunan yg diberi makan, tempat tidur dgn ikhsan kerana keadilan.

Isnin, November 26, 2012

Siapa Berani?

ini mungkin yg diucap mereka yg berkuasa di dunia kpd umum. iye..siapa berani bangun dan lawan kesalahan yg telah dan sedang dilakukan oleh mereka yg bergelar dan berpangkat? ianya seolah2 satu cabaran. satu sindiran.

tetapi bagi kita yg tahu bhw yg maha berkuasa hanyalah satu..tiada yg sebenarnya berkuasa kecuali Yang Maha Berkuasa. tiada yg berlaku kecuali dgn izinnya. masa yg diberi mungkin utk yg buat salah kembali ke pangkal jalan. mungkin jika ada ilmu. mungkin jika ada kesedaran. mungkin jika ada keinsafan.

tetapi manusia mudah lupa. apabila senang, kita lupa kepada amanah kita. apabila berkuasa kita lupa kepada amanah kita. maka kita berani terus melakukan pecah amanah. makan suap. jual perlawanan. jual harta amanah. dsbnya. dan kita lupa kpd Yang Maha Berkuasa.

jadi..siapa berani? kita. kita berani. sebab kita tidak takut kepada makhluk ciptaan Allah. berani kerana benar adalah amanah. Hanya Allah yang kita sembah, dan hanya Allah yg kita mohon pertolongan.

Sabtu, November 24, 2012

Kereta Tanda Kejayaan?

Kita biasanya kaitkan kejayaan dgn kereta yg kita pandu. itu yg dinyatakan oleh ramai orang. kereta yg dipandu menunjukkan status kejayaan kita.

tetapi hakikat tidaklah sebegitu bagi semua orang. bagi ahli perniagaan, sebuah kereta mewah yg dipandu ke tempat kerja atau pejabat pelanggan adalah iklan menunjukkan bhw peniaga itu dipercayai oleh syarikat kewangan dgn memberi hutang kpd peniaga tersebut. jika bank percaya bg hutang kpd peniaga maka secara kasarnya peniaga itu mempunyai kredibiliti dlm menguruskan kewangan. ianya benar bg setengah2 perniagaan.

tapi bgamana dgn yg makan gaji. spt kakitangan kerajaan. spt yg menjadi pemegang amanah di organisasi kebajikan atau bukan bertujuan keuntungan. jika sebelum memegang amanah di organisasi tersebut guna kereta bukan mewah tetapi setelah lama di situ dah guna kereta mewah. apakah tandanya ini? bagi setengah pihak kemungkinan beranggapan bhw pemegang amanah tidak amanah semasa pegang amanah di satu organisasi bukan berteraskan keuntungan. kecuali dia mempunyai pendapatan luar drpd organisasi tersebut.

saya semasa memegang jawatan di sebuah organisasi bukan berkonsepkan keuntungan tetapi utk kebajikan dan pembangunan sukan berasa risau nak beli kereta baru. nak elak salah faham oleh pihak lain. walau pun sebenarnya mampu. lebih baik elak fitnah drpd menanggung fitnah. buat merah telingan aje. tetapi sbg manusia kita biasanya ada keinginan nak menunjuk2 melalui kereta yg kita pandu. saya tak terkecuali. maafkan saya jika ini berlaku ya..walaupun memandu kereta pinjam.


Khamis, November 22, 2012

UNITEN INAUGURAL INTEGRITY LECTURE SERIES -chpt1

UNITEN INAUGURAL INTEGRITY LECTURE SERIES (mohon izin Uniten)
3rd. February 2012
INTEGRITY: YOU KNOW IT BUT DO YOU HAVE IT?
By
Tun Abdul Hamid Bin Haji Mohamad
(Former Chief Justice of Malaysia)


I thank UNITEN and the Institut Integriti Malaysia for giving me the honor of delivering the first lecture of this series. I am more honored by the fact that this lecture is on integrity which makes me
believe that I must have some integrity, at least sufficient to deliver this lecture, provided that the invitation is not a mistake !

As I am not an academician, I have decided to speak about what I have seen, heard and experienced throughout my life, vis-a-vis integrity. So, if you were to ask me how long I took to prepare this lecture, my answer is “Sixty nine years and ten months!”

I hope you will bear with me for a while, while I narrate the story of this man whom I am taking as an example.

At the close of the nineteenth century, a baby was born in Permatang Tinggi Bakar Bata, Kepala Batas, Province Wellesley. He grew up in the village, attended a pondok school in Kedah, then in Kelantan and later spent a few years in Makkah where he attended classes at Masjid al-Haram.

He returned home, married a girl from the same village, worked as a rice planter. He taught the Qu'ran on a voluntary basis twice a day to the children in the village, besides being the Imam of the mosque in the area.

In 1950’s there was no school in Bumbung Lima. He and the people in the area decided to build a school. They collected money after every harvesting season which was entrusted to him for safekeeping. They went into the nearby forest to cut down trees and bamboo and, in the gotong royong tradition, built a three-classroom school made of attap roof and woven bamboo walls and windows. The Government provided the teachers and the children in the nearby villages went to school.

The  mosque with woven bamboo walls, was old and rotting. He initiated a fund to rebuild it, collecting RM15 (if I am not mistaken) from each family after every harvesting season. He kept the money in safe custody, bundled in an old piece of cloth and known to the wife and children as duit Masjid and no one would touch it. During that period, he bought an old Austin 8, the first car in the village. Fearing that people might think that he had misused the duit Masjid to buy the car, on the following Friday, he carried the bundle of money to the mosque. Before the prayer started, he placed the bundle on the floor of the verandah of the mosque (called balai lintang because it lies horizontal to the main building) and announced to those present. ”Those of you who think that I bought the car with the  “mosque money”, come and count it.” There was a complete silence. The mosque was built and completed, wholly from the money collected from the villagers and their sweat.

Rabu, November 21, 2012

Kasi..han..tu

ada yg cuba merayu. kesian la dia. dia baik. janganlah ambil tindakan terhadapnya..

maaf. kita ada tugas dan tanggungjawab yg kita terima dgn amanah. kenapa nak kesiankan dia? sudah lama dia buat masalah ini. diberi tanggungjawab tetapi tak amanah kepada pemberi amanah. memang kalau kita tengok kita tidak akan percaya bahawa dia mampu  atau tergamak pecah amanah. cakap penuh sopan santun. cakap lembut. cara berpakaian memang bukan pakaian penjenayah (dulu2).

semasa dia buat pecah amanah, pernahkah dia fikir tentang hak dan harta orang lain yg dia ambik. seorang kawan lama semalam umpamakan yg salah guna harta orang cacat dan lemah spt makan harta anak yatim. saya tak tahu adakah perumpamaan ini betul. bagaimana pula dgn yg makan harta dan hak orang yg tidak cacat fizikal? bagi undang2 pecah amanah (cbt) tetap pecah amanah.

dlm kaunseling kita tak digalakkan guna perkataan kasihan. sebab jika kita kasihan seseorang kita manjakan dia. kita tidak mendewasakan dan mematangkan dia. kalau asyik kasihan..sebenarnya kita nakkan dia jadi hantu. kita akan kasi dia jadi hantu, lagi menyusahkan masyarakat.

sebaliknya dgn kasih iaitu jika perlu hukum, kenalah hukum. kasih melalui pendidikan (pengajaran). supaya dia sedar semasa dan sesudah menjalani hukuman. hukuman dunia hanya sementara. hukuman akhirat..allah lebih mengetahui.

Undur Bukan Kalah

mengundurkan diri atau meletak jawatan tidak semestinya bermakna kita kalah atau kita lemah.

adakalanya ianya untuk menyemak semula pilhan yg ada. kita perlu pilih yg terbaik supaya keputusan dibuat akan memanafaatkan kita dan di sekeliling kita. ianya bukan untuk selamatkan diri sendiri shj. tetapi juga utk selamatkan mereka yg kita kenali dan kasihi.

ada masanya pelu dinyatakan dan dijelaskan sebab pengunduran dilakukan. ini untuk elakkan drpd orang salahfaham terhadap kita. jika kurang maklumat, tiada maklumat atau salah maklumat tentang alasan pengunduran kita, boleh menyebabkan kita dipandang lemah, kalah, serong, negatif.

kenapa saya undur diri drpd satu jawatan yg boleh dikatakan tinggi pada satu organisasi? letih. nak bagi peluang pada orang lain. nak jaga nama. nak fokus perkara lain. tak percaya kepada kepimpinan yg tak telus, tak jujur dan tak amanah. nak cuba perkara baru. nak elak nama keluarga dan kenalan serta pelajar dan bekas pelajar dipermain-mainkan jika saya jadi pak turut.

Selasa, November 20, 2012

Satu Tiga Enam

semalam lewat saya tidur. sebenarnya tidur setelah hampir jam 2pagi.

sy sibuk mencari dlm internet maklumat berkaitan seorang ahli keluarga. ada yg bagitau dia dulu antara mereka yg berani untuk menentang tentera jepun di zaman jepun. lama juga mencari di internet. yg keluar apabila sy guna kod di atas dan nama beliau adalah mereka yg bergelar jeneral, tun, tan sri, datuk dsbnya yg berpangkat besar2. adalah sedikit menyebut nama sama spt saudara saya tapi tiada wajah.

alhamdulillah, setelah jam 1pagi, saya berjaya mendapat gambar beliau semasa muda. dan cerita yg direkodkan semasa menentang penjajahan jepun. beliau diantara 3 pejuang ditangkap jepun. alhamdulillah umur mereka dipanjangkan allah. mereka adalah diantara pejuang malaya bersama pasukan 136. ibu saya mengesahkan sebelum saya keluar dari rumah pagi tadi. http://compassweb.arkib.gov.my/media//W/20010048963g1.jpg.


cuma saya terkilan. saya tak pasti sama ada beliau mendapat sebarang penghargaan spt pingat dan pangkat. kpd yg terasa berpangkat dan berpingat dlm pasukan seragam, tetapi menjadi pengkhianat bangsa..bagi balik ajela pangkat, pingat dan pencen anda. anda memalukan mereka yg pernah dan sedang memakai pakaian seragam.

semasa membaca majalah terbitan maktab koperasi malaysia, saya terbaca tentang seorang bekas kawan sekuliah. alhamdulillah, beliau telahpun berpangkat anugerah datuk dan pencen dgn satu bintang. seorang lagi adakah masih satu bintang atau telah bertambah bintang di bahu?

Sabtu, November 17, 2012

Serah Tugas

serah tugas berlaku pada awal pelantikan dan pada penghujung pelantikan. serah tugas yg baik adalah pelantikan dan penamatan secara baik. di organisasi tertentu ianya berlaku secara simbolik dengan penyerahan alat yg melambangkan jawatan bersama tugas.

serah tugas berkaitan integriti kita. jika kita diserah dan menyerah tugas secara simbolik dgn baik (pemakaian pangkat atau penyerahan tongkat kuasa atau pedang kuasa) maka kebiasaannya suasana serah tugas adalah dlm keadaan yg baik utk semua. tetapi jika penyerahan adalah secara kurang baik/kasar seperti menanggalkan pangkat secara paksa, mematahkan tongkat atau pedang, atau mengoyakkan surat lantikan, maka suasana serah tugas akan jadi tegang.

saya biasa dengan serah tugas. ada secara baik. ada secara sebaliknya. ada secara penuh tertib. ada secara sebaliknya. ada dalam masa yg lama. ada dalam masa yg singkat. baik atau buruk suasana serah tugas berbeza persepsi bagi orang yg berbeza. kami pernah 'dilucutkan' tugas secara sekumpulan kerana 'engkar'. tapi pada surat kami..kami tidak pernah 'dilucutkan'.

perkataan tertib iaitu 'terima kasih', 'mohon maf' adalah perkataan kpd manusia. yg penting bgmana kita dgn Yang Maha Berkuasa. pangkat dan jawatan di dunia hanya sementara. pangkat dan jawatan di dunia adalah amanah yg perlu dilaksanakan dgn sempurna kerana kita perlu berjawab kpd Yang Maha Adil.

Jumaat, November 16, 2012

Pukul atau Bersama

ini bukan iklan utk jadi ahli kongsi tak cerah. tetapi pepatah bahasa inggeris ini saya gunakan sebab ada kaitan dgn saya.

ayatnya adalah 'if you can't beat them, then join them'. maksudnya lebih kurang adalah 'jika kita tidak dapat kalahkan maka kita akan mengikuti mereka'. dan jika ianya berkaitan perkara atau tingkahlaku yg baik, budaya yg baik maka jika kita tidak jadi lebih baik drpd pihak lain, sekurang2nya kita sama baik dgn mereka.

tetapi jika berkaitan budaya tidak baik, maka jika kita tidak mengatasi mereka iaitu memperbaiki mereka, maka lebih baik kita jangan bersama mereka. ianya lebih baik jika kita tinggalkan mereka atau organisasi tersebut. dan untuk membuat keputusan memilih yg terbaik perlu kpd ilmu. jika kita tiada atau kurang ilmu, kita akan mudah 'dimakan' oleh mereka yg niat tidak jujur dgn ingin mengambil kesempatan ke atas kita.

apabila hendak membuat satu keputusan, beberapa faktor perlu kita ambil kira. apakah kesan kpd kita, keluarga, sahabat, kenalan, masyarakat dan organisasi yg ada kaitan dgn kita? pilihlah yg akan beri kesan baik kpd kita dan mereka yg berkait dgn kita. sebab jika kita pilih yg tak jujur dan amanah, walau pun ambil masa, ianya akan kembali meresahkan kita atau mereka yg berkait dgn kita. ceramah di ikim.fm semasa saya menaip ni menyatakan bhw jadilah kita sbg orang yg memberi manafaat (kebaikan) kpd orang lain. pikir2 dan buatlah keputusan terbaik utk kita dan orang lain secara jujur dan amanah yg perlu dijawab di mahkamah Yang Maha Adil.

Khamis, November 15, 2012

Audit Tahunan

ramai yg rasa tidak selesa dgn perkataan audit. ianya dikaitkan dgn mencari kesalahan diri oleh pihak lain. maka akan ada yg sanggup ambil cuti utk tidak diaudit.

audit drpd perkataan audio - mendengar. wakil pemilik aset akan mendengar laporan penjaga yg diberi amanah menjaga aset pemilik dan seterusnya juruaudit atau auditor akan menyampaikan maklumat berkenaan aset pemilik kpd pemilik berdasarkan laporan oleh pemegang amanah. audit adalah satu cara untuk pemilik mengetahui keadaan asetnya yg telah diamanahkan kpd pihak lain sama ada pekerjanya atau sebaliknya. jika didapati atau pada anggapan pemilik asetnya tidak diuruskan dgn baik oleh pemegang amanah, maka pemilik boleh mengadakan siasatan iaitu sekarang kita panggil perakaunan forensik.

Tahun baru adalah sesuai utk kita audit pencapaian kita. bagi penjawat awam, audit dilakukan melalui laporan skt tahunan. markah yg tinggi drpd ppp dan markah keseluruhan yg tinggi iaitu jika lebih 90 boleh diertikan sbg kita telah menjalankan tugas dgn cemerlang


kita selalunya terlupa nak audit diri kita samada secara fizikal atau bukan fizikal.selalunya kita hanya audit kesihatan kita apabila kita berasa tidak sihat. dan sering berlaku jika jarang kita audit/melakukan pemeriksaan secara berkala, apabila sakit dan dilakukan forensik kesihatan akan menyebabkan kita terkejut sebab hasilnya ramai akan 'baru' tahu bhw diri secara fizikal adalah tidak sihat. adakalanya laporan kesihatan yg diketahui sudah terlambat. biasakanlah dgn audit diri secara berkala sebelum diri kita diforensikkan (mencari punca masalah berlaku).

RIID 2012

pada 6-8 nov 2012 saya berada di melaka. ianya untuk menyertai riid 2012 anjuran uitm melaka. penyertaan drpd fsr adalah sebanyak 4 penyertaan.

terima kasih kpd pengurusan fsr kerana sudi menaja kami di sana walau pun bukan keseluruhan. alhamdulillah penyertaan saya (bersama pn noridah dan pn jamatul) dan en rahmat adnan berjaya mendapat perak. manakala penyertaan en norasrudin berjaya mendapat gangsa. walau bagaimana pun penyertaan pn jamiaton berjaya menimba pengalaman pertama menyertai pertandingan seumpama ini. ianya satu kebiasaan bhw akan ada mendapat pulangan berbeza.

dengan pencapaian di riid maka melalui 7 pertandingan utuk 11produk bermula 2008 telah menghasilkan 11 pingat - 2 emas, 4 perak dan 5 gangsa. alhamdulillah. sekali lagi terima kasih kpd pn noridah dan pn jamatul, ahli pasukan ke riid 2012, dekan dan pengurusan fsr, para profesor yg sudi memberi maklumbalas membina, dan mereka yg terlibat secara langsung dan tidak langsung dlm membolehkan kejayaan kami.

Selasa, November 13, 2012

Tuntutan/Claim

tuntutan atau claim biasanya dilakukan untuk penglibatan dlm program atau aktiviti. dan sebelum boleh tuntut atau claim, perlu ada bajet. bajet perlu diluluskan oleh mereka yg diberi amanah. maka yg buat tuntutan atau claim pun perlu beramanah.

tuntut atau claim juga ada kaitan dgn pengiktirafan pihak lain kpd satu pihak. kalau kita tuntut atau claim kita ni bagus maka perlu disokong oleh pengiktirafan pihak lain kpd tuntutan atau claim kita. sama ada dlm bidang akademik atau sebaliknya, jika claim tanpa sokongan pihak lain, claim kita hanya syok sendiri shj. apabila pihak lain iktirafkan atau sokong claim kita, pihak yg menyokong perlulah dilihat pihak lain sbg seseorang yg boleh dipercayai. maka penyokong perlu ada sifat 'membenarkan' atau 'dipercayai' sokongan yg diberi.

bagaimana jika ada pihak memaksa pihak lain untuk membenarkan tuntutannya yg sebenarnya adalah palsu/ apa kesan kpd pihak yg membenarkan? jika diketahui kisah sebenarnya, maka bukan shj yg buat tuntutan, tetapi pihak yg membenarkan tidak lagi boleh dipercayai integritinya.

pesan saya kpd saya dan kenalan saya (termasuk pelajar saya), janganlah buat tuntutan palsu, janganlah membenarkan tuntutan palsu. saya tidak berkongsi ilmu utk anda lakukan tuntutan atau membenarkan tuntutan palsu. sekali terlepas tak semestinya kali seterusnya terlepas. walaupun seseorang itu berpangkat dan memegang jawatan, tidak akan terlepas drpd hukuman yg Maha Esa.

Ahad, November 04, 2012

Salah Jadi Betul?

apabila sudah lama disatu jawatan maka ramai akan merasakan bhw apa shj yg dilakukan adalah betul. justifikasi adalah jika apa yg dilakukan selama ini tidak betul atau salah, tentulah seseorang itu tidak akan kekal dijawatan tersebut.

ini adalah tanggapan biasa. tanggapan ini ada yg betul. ada yg tidak betul. yg betul tetap betul. dan yg salah tetap salah. orang dulu2 dlm alquran ada menyatakan bhw apa yg mereka buat adalah betul kerana mereka hanya ikut apa yg datuknenek mereka buat. jika datuknenek mereka tak betul, kenapa tak dibetulkan dulu2 lagi? dlm fraud triangle, mereka yg bersalah akan sentiasa cuba menegakkan benang yg basah. dan mereka akan sentiasa cuba salahkan orang lain.

kalau bab duit memang seronok dengar cerita kenalan. baru2 ini saya hadir ke professorial talk prof dr normah omar. sila rujuk link di sebelah tulisan saya. dan kita akan dapati bhw bg pesalah2 tetap tidak akan mengaku salah. mereka tidak sedar atau tidak mahu akui bhw mereka telah lakukan kesalahan.

presiden, setiausaha agung, bendahari, ahli lembaga pengarah, pengurus besar, pengurus, penyelia sehingga kepada budak pejabat ada melakukan jenayah kewangan. di organisasi berbeza maka berbezalah peringkat mereka yg terlibat dlm jenayah kewangan. kita banyak undang2 tetapi masalah adalah penguatkuasaan. spt kata prof normah diakhir pembentangan beliau, adalah tanggungjawab semua memastikan pencegahan dan penguatkuasaan terhadap jenayah kewangan.

pesan saya..jangan anda hilang pencen, ditarik anugerah datuk, harta diri dan keluarga dibekukan, suami kahwin lain, isteri kahwin lain, melahirkan anak dalam penjara, saudara mara dan kenalan tidak mengaku kenal kpd kita akibat jenayah kewangan yg kita lakukan.

Khamis, Oktober 11, 2012

Sentiasa Belajar

seorang penceramah dan kaunselor menyatakan bhw kita belajar sehingga kita jadi jenazah. bukannya sehingga dapat ijazah.

secara umumnya saya setuju. kan ada hadith mengatakan belajarlah dari buaian sehingga ke liang lahad (lebih kurang macam tulah bunyinya). jadi saya cuba amalkan dgn menghadiri majlis ilmu. tambah2 jika ianya berkaitan dgn yg saya minat.

semalam dan tadi saya hadir ke konvensyen kaunseling 2 uitm. alhamdulillah ramai peserta termasuklah peers daripada pelbagai kampus uitm dan bukan uitm. yg menyeronokkan bg saya adalah kehadiran pensyarah dan pengajar kaunseling kpd saya sama ada sbg peserta, penceramah dan penganjur. dapat bertemu kawan2 lama. mereka ini adalah antara pendorong sy meminati kaunseling.

dan saya turut gembira apabila ada pelajar saya yg turut serta sbg peserta. walauoun seorang berkelayakan kejuruteraan ttp kerana minat kpd kaunseling dan ingin bertemu guru dan kawan lama, beliau hadirkan dirinya. bg saya seminar/kursus/konvensyen membolehkan saya meningkatkan dan memperbaiki ilmu melalui kandungan formal dan perbincangan tidak formal. terima kasih kpd penganjur, peserta dan penceramah yg menjayakan konvensyen kali ini.

Selasa, Oktober 09, 2012

Nilai Banyak atau Sedikit

seperti biasa saya akan singgah ke kedai dalam perjalanan pulang ke rumah selepas kerja. tujuan saya untuk membeli beberapa barangan minuman dan makanan.

saya singgah ke sebuah pasar mini. sebelum pasar mini beroperasi di lokasi sedia ada, beberapa buah kedai perniagaan telah beroperasi di tapak yang sama. mereka berpindah atau tutup kedai kerana permintaan tiada atau berkurangan mengikut peredaran masa. dan sebelum wujud pasar mini ini, keperluan runcit dibeli oleh penduduk sekitar sama ada di pasaraya atau di kedai runcit di stesen minyak.

harga di pasar mini amat berpatutan. kebanyakan harga adalah murah dan lebih rendah drpd kedai runcit biasa ataupun kedai 24jam. semalam saya cuba bandingkan keadaan di dalam pasar mini ini dengan kedai runcit arwah datuk saya. banyak bezanya. walaupun pasar mini lebih kecil daripada saiz kedai runcit datuk (krd) saya (mungkin sebab sewa berkaitan lokasi) tetapi kebanyakan barangan dijual adalah fast moving items. pasar mini ini lebih bersih drpd krd. tetapi saya masih berupaya berasa seolah berada di krd dgn bau2 barangan runcit seperti bawang dsbnya.

semasa saya di pasar mini tersebut, saya terserempak dgn seorang bekas pensyarah saya yg pernah mengajar saya kira2 20tahun yang lalu. subjek beliau adalah undang2 dan antara subjek kegemaran saya. jika betul ingatan saya, itulah antara subjek yg saya dapat A semasa di ITM. subjek beliau bukanlah subjek kegemaran rakan2 sekuliah saya kerana bersifat subjektif dan perlu banyak membaca dan menghafal.

pada mulanya saya agak segan nak menegur beliau. tetapi semasa saya beratur di belakang beliau saya beranikan diri (saya pelajari drpd saudara dan sahabat dan bukan kenalan) dan tegur beliau. saya sebut nama beliau dan saya perkenalkan diri saya serta latarbelakang kaitan antara beliau dan saya. daripada terkejut (takut/was2) beliau senyum gembira. dan saya hanya mampu untuk membayar pembelian barangan runcit beliau yang bernilai kurang drpd rm10 sbg tanda penghargaan saya kpd beliau yg pernah mendidik saya. semoga allah sentiasa memberi rahmat kepada mereka yg mendidik kita secara ikhlas untuk kebaikan dunia dan akhirat.

Sabtu, Oktober 06, 2012

Kerjasama

koperasi boleh disama ertikan sebagai kerjasama. bermula dengan tujuan asal untuk mendorong berjimat cermat di kalangan masyarakat yang mempunyai kepentingan bersama.

anggota melantik ahli lembaga koperasi (seperti ahli lembaga pengarah di syarikat) untuk mewakili anggota dalam mentadbir urus koperasi dalam mencapai matlamat koperasi ditubuhkan. kebiasaan anggota lembaga koperasi (alk) akan melantik pula seorang ketua pegawai eksekutif (ceo) /pengurus besar (gm) untuk memimpin kakitangan koperasi dalam operasi harian koperasi.

tugas dan tanggungjawab ceo atau gm ditentukan oleh alk. ceo perlu menjalankan tugas dan jawatannya dengan penuh amanah. pada mesyuarat agung tahunan (agm), anggota akan bertanya kepada alk tentang prestasi tahunan koperasi. tiada soalan diajukan dan akan dijawab oleh ceo walaupun sebenarnya secara tidak langsung ceo atau gm bertanggungjawab kepada anggota.

persoalan timbul apabila ceo tidak bekerjasama dengan alk. sebaliknya apabila berlaku pecah amanah iaitu ceo melakukan urusniaga dan kerja seharian untuk kepentingan diri sendiri maka apakah tindakan perlu dilakukan? bagaimana terdapat juga kakitangan yang turut tidak setia kepada koperasi? apakah tindakan wajib dilakukan? potong tangan? potong lidah? saman? apabila berlaku pecah amanah maka mereka yang dianiayai (alk, anggota, keluarga anggota, dll) berhak menuntut keadilan di dunia dan di akhirat. bagaimana jika mereka yg dianiayai menyatakan bhw 'segala rezeki yg bukan hak kamu, yang kamu ambil kerana pecah amanah, kerana tipudaya, kerana dusta, tidak kami yang dianiayai halalkan dunia dan akhirat'? semoga mereka yg pecah amanah menerima pembalasan seadilnya drpd allah. semoga mereka ini mendapat pembalasan di dunia dan di akhirat.

Jumaat, Oktober 05, 2012

Salah Siapa

Setiap jawatan mempunyai tugas dan tanggungjawab tersendiri. Dan pemegang jawatan perlu menjalankannya dengan penuh amanah.

Maka tahap/peringkat jawatan berbeza akan mempunyai tahap/peringkat tugas dan tanggungjawab berbeza. Semasa menerima tawaran untuk dilantik ke satu jawatan kita perlu sedar beban yg perlu dipikul. Memang lagi tinggi jawatan lagi seronok, lagi mengkhayalkan seumpama lagi jauh drpd bumi lagi syok kita. Maka ramai akan lupa tentang amanah yg perlu dijalankan dan dikembalikan kepada pemberi amanah.

Membimbing dan menasihat adalah satu amanah juga. Kita perlu melakukan sebaik mungkin utk kebaikan bersama, diri dan organisasi serta persekitaran. Tapi jika bimbingan atau nasihat yg diberi tidak diterima, maka janganlah nak jadikan orang lain sebagai 'kambing hitam'.

Jika keberadaan kita bukan yg terbaik utk diri, organisasi dan pihak berkepentingan (positif), maka lebih baik kita cepat2 meninggalkan jawatan tersebut. Ilmu menyedarkan kita. orang yg berilmu akan menyedarkan.

Ahad, September 30, 2012

Makan Diri

ianya berkaitan keikhlasan dan kejujuran. kita bertugas utk kebaikan organisasi. jika kita tidak jujur dan hanya pentingkan diri shj, lama2 akan diketahui orang juga. tak perlu bagitau kita mesti bersatu kerana sebenarnya niat kenyataan itu hanya utk pastikan kesalahan seorang ditanggung yg lain.

utk menguruskan diri dan orang lain perlu kpd ilmu. setiap pemimpin perlu kpd ilmu. saya juga ingin ingatkan lagi tentang 4sifat rasulullah iaitu siddiq, fatanah, amanah dan tabligh. kesemuanya ada kaitan dgn ilmu. kalau takde ilmu, hanya akan jadi pemimpin 'tong kosong'. hanya bagus dlm membuat bising dan bunyi2an yg kuat tapi tidak memberi manafaat kpd orang sekeliling dan organisasi.

begitulah antara situasi yg sedang saya hadapi. pemimpin 'tong kosong' hanya akan memikirkan keuntungan diri shj bukannya keuntungan kpd organisasi dan ahli. mereka ini tidak malu untuk pecah amanah. dan apabila kesalahan diketahui, mereka akan cuba menyalahkan orang lain. malah bersedia mempersendakan ilmu yg dimilikki orang lain untuk menutup 'kesingkatan ilmu' mereka.

sekarang mereka ini mula melarikan diri. mula mencari lubang utk bersembunyi disamping masih cuba melakukan 'tembakan curi' atau 'baling batu sorok tangan'. peringatan dan arahan adalah jelas 'carte blanche' utk memastikan mereka yg tak amanah menerima balasan seadilnya di dunia dan di akhirat. mereka ini tidak boleh lari dan sembunyikan diri sama ada di dalam atau luar negara.

Selasa, September 18, 2012

Hubungi Saya

dalam bahasa inggeris bermaksud 'contact me' atau kebiasaan sekarang adalah 'call me' melalui telefon bimbit. itulah yg dinyatakan kpd saya 'call me if you need anything'.

ucapan tersebut oleh seorang yg tersenarai dlm sebuah buku berkaitan pentadbir ulung melayu di malaysia yg saya lihat semasa berada di kedai buku koperasi uitm. ucapan tersebut dinyatakan oleh seorang yg pernah mewakili malaysia di pentas antarabangsa. semasa beliau memberi ucapan, beliau menyatakan bhw kejayaan beliau tidak setinggi kejayaan ayah saya. saya masih memikirkan maksud beliau.

pengucap menyatakan bhw beliau dan ayah saya sudah lama kenal. lebih drpd setengah abad. dan saya dimaklumkan beliau iringi oleh 8pengawal peribadi. saya? tak perlulah saya bagitau. dan di majlis yg sama juga hadir seorang yg diiringi pegawai peribadi yg menaikki lebih drpd 2 buah kereta. mereka ini menunggu di luar bilik majlis dgn setia. yg sempat saya kira seramai 10orang. hanya 2 pengawal peribadi ayah yg berada di dlm majlis. lagi power kot ayah?

persahabatan terbina atas kepercayaan. dan kepercayaan ini mangambil masa. begitu juga sebaliknya. semoga kenalan saya akan mempunyai kepercayaan dan nilai persahabatan sekurang2nya sbgmana kepercayaan kenalan/kawan ayah terhadap beliau.

Jumaat, Ogos 24, 2012

Keperluan v Kehendak

teringat belajar subjek ekonomi. manusia ada keperluan dan kehendak. want and needs. dan ia berkaitan dengan kemampuan kita. ianya juga berkaitan penawaran dan permintaan.

bagi saya ia ada kaitan dengan teori keperluan maslow. maka kita perlu untuk penuhi keperluan asas fisiologi dahulu sebelum cuba penuhi keperluan di bahagian atas dlm piramid keperluan maslow.

bulan ramadan dan syawal boleh dijadikan contoh berkaitan keperluan dan kehendak. di bulan ramadan yg perlu dipenuhi adalah makanan dan minuman asas semasa berbuka. cukuplah dgn kurma, air segelas dan sepinggan makanan spt nasi campur (nasi, sayur dan daging). tapi kehendak semasa berbuka adalah apabila hidangan penuh satu meja. air berjenis2.

di bulan syawal apakah keperluan kita. pakaian bersih. hidangan untuk sebelum solat raya. sedikit juadah untuk tetamu. tetapi kehendak kita spt kereta baru, baju baru dan banyak lagi yg baru. maka ramailah yg hadapi masalah kewangan setelah balik semula dari kampung. ramai anak2 mengalami keadaan menjadi bank kpd ibubapa sehingga gaji yg akan datang. ramai yg jadikan ramadan utk berjimat sementara syawal utk berboros. betul ke macam ni?

Khamis, Ogos 23, 2012

Berubah

kita doakan agar setiap hari lebih baik drpd hari sebelumnya. dan diharapkan esok akan lebih baik drpd hari ini. maka kita doakan agar keadaan kita akan sentiasa berubah menjadi lebih baik pada setiap hari.

kereta pun orang tukar kerana tak puashati dgn prestasi semasa yg kononnya tak sesuai dgn keadaan semasa. ada kalanya kereta ok tapi drebar tak ok maka tukar drebar. ada kalanya enjin yg tak ok maka tukar enjin. kita ikut kemampuan kita dan keperluan kita. boleh guna teori maslow.

tadi saya sediakan jadual saya untuk sem akan datang. setelah berniat nak ubah maka perlulah buat perancangan. kemudiannya buat analisis swot. pertimbangkan pilihan yg ada dan pilih yg terbaik. seterusnya buat keputusan dan laksanakan perubahan. jangan lupa untuk sentiasa buat semakan utk pastikan pelaksanaan selari dgn matlamat ditetapkan.

Rabu, Ogos 22, 2012

Pilihan Kita

setiap masa kita menghadapi pelbagai pilihan. dan setiap pilihan memerlukan keputusan. tidak membuat keputusan sebenarnya adalah membuat satu pilihan/keputusan. dan kita perlu menanggung keputusan yg dipilih.

ianya termasuk berkaitan makan. pelbagai pilihan dilakukan untuk berpuasa. berpuasa di bulan ramadan sepatutnya kerana menunaikan rukun islam. tetapi ada yg berpuasa kerana ikut musim. iaitu kerana tiada kawan nak pi makan di siang hari. ada pula kerana malu. pilihan masing2. berpuasa banyak dugaan. kesan berpuasa bagi saya lebih banyak yang positif. masa lebih banyak. berat badan lebih sesuai dgn usia dan ketinggian, iaitu berkaitan kesihatan.

masuknya syawal kita kembali kepada kehidupan biasa. cuma dugaan adalah mengawal nafsu makan. banyak pilihan makanan yg dihidangkan. banyak pula tempat untuk dilawati/dikunjungi. ianya berkaitan juga dengan pilihan. kalau muda2 memanglah seronok melawat banyak rumah. ianya lebih kepada 'touch and go'. sekadar singgah dan bagi kanak2 adalah untuk dapat duit raya. saya membuat pilihan untuk berduit raya di bulan ramadan jika sempat. saya memilih melawat sebuah rumah sehari jika dapat sebab kesesakan lalulintas dan kunjungan lebih berkualiti.

puasa sunat syawal tidak wajib. kita boleh pilih nak lakukan atau sebaliknya. memang dugaan adalah jemputan daripada keluarga dan kenalan untuk beraya. alhamdulillah semalam baru mula puasa 6 walaupun ada jemputan daripada pakcik. puasa dapat dilakukan kerana jemputan untuk makan malam. maka tidaklah terasa hati tuan rumah jika kita tak jamu makanan terhidang sebelum maghrib.

menimbang dan membuat keputusan terhadap pilihan memerlukan ilmu. janganlah kita berhenti dalam menuntut ilmu untuk mendapatkan bekalan kebajikan bagi hari akhirat.

Selasa, Ogos 21, 2012

Seronoknya Syawal 1433H

alhamdulillah kita berjaya menunaikan rukun Islam berpuasa di bulan ramadan utk 1433H. malaysia menyambut raya aidil fitri pada ahad 19ogos setelah berpuasa selama 29hari. saya masih terasa pelik kenapakah tidak diselaraskan hari bermula puasa ramadan dan bermulanya syawal.

tahun ni raya pertama disambut dirumah makcik di ttdi. sebelum2 ini di rumah makcik di ampang. lokasi berubah kerana beberapa sebab yg tidak disengajakan. kali terakhir beraya di rumah wan pada 3tahun lepas. sekarang terpaksa bukan lagi rumah wan kerana beliau masih tidak sihat.

apakah seronoknya menyambut syawal? bilakah waktunya seronok menyambut syawal? lain orang lain jawapan. ada yg bgtau ianya kerana menyambut kejayaan menunaikan rukun islam untuk berpuasa di bulan ramadan. ianya berkaitan menyambut fitrah yg baru. ada yg kerana dapat berjumpa saudara mara hanya pada waktu ini shj. waktu lain masing2 berada di tempat lain mencari rezeki masing2. dan banyak lagi jawapan.

seronok menyambut syawal pun ada. sedih meninggalkan ramadan pun ada. di malaysia lagu menyatakan kita beraya sebulan. di tempat lain raya sehingga zohor 1 syawal shj. salam syawal 1433h. semoga kita ketemu ramadan 1434h.

Sabtu, Ogos 18, 2012

Secara Profesional

apa makna profesional? sefaham saya adalah cakap serupa bikin. dan seorang pemimpin yg mengamalkan 4 sifat rasulullah saya anggap sbg seorang profesional. jika ikut undang2 secara kasarnya seorang profesional biasanya mempunyai akta profesionnya. contoh seperti doktor, jurutera, akauntan, peguam dll.

jaga duit bukan senang. jika kita amanah tetapi orang atas, orang tepi dan orang bawah tak amanah akan kemungkinan kita pun terkena. orang akan berkata 'habis tu awak kat situ buat apa?'. memang kalau ada yg biasa guna duit orang sebagai duit dia maka ianya akan berterusan. mereka biasa berkata 'daripada dulu buat tak ada masalah pun'. begitu juga dengan masa kerja. bila dah biasa keluar pejabat tanpa kebenaran.

mereka ini tak faham maksud amanah. kena jaga duit. kena jaga masa. pastikan kita buat yg terbaik utk organisasi. jika kita dah tak terdaya maka sudah tiba masa kita tinggalkan organisasi. bukan maksud mengalah kpd yg tak betul. tetapi jika yg tak betul dah jadi budaya kita mungkin boleh jadi masyarakat berbudaya sebegitu.

seorang profesional bekerja (a'malu) menggunakan ilmu yg betul. dan seorang profesional bersedia ditegur utk memperbaiki kualiti kerjanya.

Jumaat, Ogos 17, 2012

Balik Kampung Ramadan 1433H

pada ahad 12ogos saya balik kampung. tapi bukan utk beraya. balik utk sambut puasa 1433h di kampung.

perjalanan bermula dari rumah melalui lebuhraya duke,lpt dan jabor jerangau utk sampai ke rumah pakcik di setiu. suasana berada di sebuah kampung kecil berbeza dgn di subang jaya. penduduk kampung mengenali hampir kesemua penduduk lain. urusniaga mesra antara penjual dan pembeli. dan orang baru akan ditanya siapa dan dari mana. jawab pakcik saya,'anok sdaro kito'.

seterusnya ke kota bharu. melawat maksepupu. kemudian singgah di pasar siti khadijah membeli sedikit barangan. walaupun menggunakan gps, sesat jugak. atau lebih tepat silap jalan sebab jalan dilalui kebanyakannya pernah dilalui. cuma keliru dgn arahtuju dan panduan gps. alhamdulillah sempat berbuka di kg raja besut.

hari ketiga melawat sdaramara di daerah besut shj. memang banyak beza daerah besut berbanding dulu2. sepanjang jalan dari jerteh ke kuala besut penuh dgn bangunan. dulu2 banyak bendang dan tanah kosong aje. kawasan ini disoal semasa geografi srp (spm?) saya. dan saya jawab berdasarkan pengetahuan balik kampung pada setiap tahun dulu2.

hari keempat melawat sedara mara yg sakit. pakcik, sepupu ayah dan sedara jiran arwah nenek. gps spt biasa tak banyak membantu kerana alamat tepat tak ingat. maka banyak masa dihabiskan mencari rumah. apabila sampai tempat dituju, rupa2nya memang awal2 dah dekat lebihkurang 100-200m shj. tapi inilah apabila jarang2 mengunjung sedara-mara. berbuka hari ini di dlm kereta sebab sesat jadi lambat.

hari kelima sekadar di kg raja shj. banyak sangat berjalan buat kepala sakit. alhamdulillah petang sempat ke bazar ramadan di kg raja. memang banyaklah membeli makanan termasuk ayam tempayan. dan berbuka kali terakhir utk ramadan 1433h di kg raja dgn hidangan yg tak dpt dihidang semuanya. petang selepas ke bazar sempat ziarah kubur arwah datuk dan nenek serta sdara mara yg telah pergi terlebih dahulu.

tadi bertolak kembali ke kg di selangor. kg yg telah didiami melebihi 40tahun. perjalanan lancar kerana melawan arus mereka yg nak beraya di kampung luar lembah kelang. semoga ramadan dapat kita bertemu lagi.

Jumaat, Ogos 10, 2012

Pemimpin Yg Dipimpin

perkara ini biasa berlaku. tanpa ilmu bagaimana kita nak pimpin pengikut. bagaimana kita nak pimpin pemimpin.

di dalam organisasi kebiasaannya mempunyai 3 aras. pemimpin tertinggi. pemimpin pertengahan dan pemimpin bawahan. yg di atas akan memimpin yg dibawah. dan pemimpin aras rendah akan pimpin pengikut. pemimpin tertinggi sebenarnya bertanggungjawab kepada mereka yg memilih pemimpin tertinggi.

pemimpin tertinggi bertanggungjawab memikirkan perancangan jangkapanjang. pemimpin pertengahan dan abwah akan menjalankan rancangan tahunan, bulanan dan harian. jadi apabila diukur hasil semasa tidak selaras dengan hasil dirancang maka perlu dilakukan tindakan. tindakan bergantung kepada taahp kepincangan hasil semasa ebrbanding ahsil dirancang.

dan yg disoal jawab pada setiap tahun adalah pemimpin tertinggi. jadi kita cuba elakkan sebagaimana seorang kawan yg berpangkat satu bintang pesan kpd saya,'takkanlah kapten nak buat arahan yg telah diberikan kpd sarjan/korporal/perebet'. tetapi itulah terpaksa dilakukan jika keadaan memerlukan. dan kapten tidak perlu kpd sarjan/korporal/perebet yg tak mematuhi arahan. sebab tindakan atau tiada tindakan oleh sarjan/korporal/perebet akan boleh menyebabkan pasukan terkubur.

Khamis, Ogos 09, 2012

Saya Satu Masa 2012

ianya berkaitan tugas dan tanggungjawab saya pada satu masa 2012. tapi masa itu bukan sekarang. masa itu bukan akan datang (andaian).

saya seorang pensyarah. sepenuh masa di fsr. sambilan di ined. saya ketua di jima. koordinator di pjima fsr. pemeriksa kira2 perkama. bendahari kuib. bendahari mpm. penasihat peers uitm shah alam.

ianya berkaitan masa. dimana satu kiraan memerlukan saya memberi lebih 80jam seminggu. minima sepatutnya 39jam seminggu. ada yg dibagitau hanya perlu sedikit shj masa sy dlm seminggu. tetapi realiti adalah sebaliknya.ada yg mulanya manis. tetapi kemudiannya nampak pahitnya. pada mulanya segar. kemudian nampak buruk dan busuknya.

maka keputusan perlu dibuat. dimana pada satu masa 2012 akan tiada beberapa tugas dan tanggungjawab. mungkin kerana tidak sudi lagi. mungkin kerana benci. mungkin kerana tiada lagi daya. ini utk mengelakkan drpd saya dikatakan sbg tidak menjalankan tugas dan tanggungjawab dgn penuh amanah.

Baru

ada yg lama maka ada yg baru. dan selalunya pada syawal kita harapkan kita menjadi baru semula. bersih drpd kekotoran lama. buka buku baru. selaras dgn aidil  fitri.

kebiasaan rumah akan menjadi baru. sama ada beli baru. atau macam rumah saya bercat baru. begitu juga perabut beli baru. atau di rumah saya dicat dan dijahit dgn kain baru. pakaian dan kasut kebiasaan pun akan diperagakan yg baru. saya dgn yg masih boleh dipakai. jika perlu barulah baru.

prestasi olimpik kita harapkan akan sentiasa ada rekod baru. dan kita tidak mahu berulang 'rekod' buruk spt pengambilan dadah dll yg buruk dan kotor dlm sukan. tetapi kita faham bahawa akan ada yg lama berulang. maka jadi tanggungjawab kpd yg berkuasa memastikan kita mendapat rekod baru yg baik. yg menyenangkan peminat atau pemegang taruh.

liga bolasepak antarabangsa kerap berlaku pengambilan pengurus yg baru, pemain yg baru, jurulatih yg baru. matlamat supaya pasukan cemerlang dan majoriti senang. jika kapten seorang cemerlang tetapi hanya utk dirinya shj maka perlulah diganti. orang kelate kata 'buang buruk'.

satu pepatah antarabangsa menyatakan 'jika kita masih melakukan perkara yg sama tetapi mengharapkan hasil yg baru, ianya adalah kerja orang gila'. jadi saya tak mahu jadi orang gila. setiap pemimpin perlu hayati 4sifat rasulullah.

Rabu, Ogos 08, 2012

Integriti Sebagai Bakal Pekerja

beberapa buah fakulti uitm membuang pelajar yg meniru semasa peperiksaan. alasannya jika masa belajar dah tak jujur kemungkinan masa kerja akan terus tak jujur.

bayangkan kalau yg jadi doktor sebenarnya tak layak jadi doktor sebab ilmu kurang. ada kemungkinan akan bagi ubat yg salah dan akibatnya pesakit makin sakit atau sakit lain atau mati terus. begitu juga jika pelajar engineering menipu masa peperiksaan dan berjaya jadi seorang engineer. kemungkinan akan buat jalan, bangunan atau jambatan yg separuh siap iaitu tak selamat. stadium boleh runtuh.

bagaimana jika pelajar sukan rekreasi menjadi jurulatih/pengurus hasil menipu masa exam? atlit tak berjaya capai objektif. atau atlit makan steroid. atau duit habis disonglap utk kayakan diri aje. begitu juga jika jadi pensyarah tetapi masa belajar dok tumpang hasil kawan (superstar) dan menipu masa exam serta kurang displin. macam mana nak kongsi ilmu jika kurang atau tiada ilmu. hasilnya makan gaji buta, naik gaji tumpang kerja orang lain. dapat bonus hasil titik peluh orang lain.

ingatlah. kalau balasan tak segera, ianya akan jadi balasan tertangguh. tapi balasan tetap diterima. tak kena kat kita sendiri, kena kat orang2 yg kita sayang.

Sabtu, Ogos 04, 2012

Pemimpin dan Hak Pengikut

saya bukan pakar dlm kepimpinan. saya pun tak tahu sepenuhnya hak pengikut. tapi sekadar mengisi masa terluang.

seorang pemimpin seperti saya faham seeloknya bersifat 4 sifat rasulullah s.a.w. iaitu siddiq - membenarkan perkataan orang lain, fatanah - berilmu, amanah - memulangkan kpd yg berhak, dan tabligh - menyampaikan kpd masyarakat/pengikut perkara yg benar. maka seorang pemimpin yg dipercayai adalah menyokong perkara yg benar. ini mestilah melalui ilmu. dia mestilah menjalankan tugas dan tanggungjawab dgn penuh amanah. jawatan yg disandang hanya sementara dan kerana dipilih/dilantik. jawatan bukanlah hakiki. memanglah lagi besar kuasa, tinggi jawatan, maka lagi berat amanah. juga pemimpin mesti menyampaikan apa yg benar kpd semua. bukannya disimpan sebahagian maklumat atau harta atau apa saja yg sepatutnya disampaikan kpd pengikut.

janganlah jadi spt 'saya amalkan pintu terbuka' tetapi pemikiran tertutup. hanya membenarkan maklumat yg memberi manafaat kpd pemimpin shj. spt dikekalkan di jawatan sedia ada. atau supaya dipuji dgn kata2 yg dikatakan sedangkan disembunyikan yg lain. ilmu terbaik berdasarkan alquran. tetapi kalau spt burung kakak tua yg mengulang balik sesuatu tanpa ilmu akan lebih membuat pengikut (rela/terpaksa) berkurangan hormat kpd pemimpin tersebut. amanah juga bermaksud melaksanakan sepenuhnya bukan sebahagian. spt juga menyampaikan maklumat. tapi seseorang yg tak sedar akan jadilah seperti siluncai dgn labunya.

antara contoh pemimpin yg baik adalah cara kehidupan bersederhana. ianya bukti dia tidak tamak. keluarganya tak tamak. dan ianya boleh kita andaikan akan rendah kemungkinan/kebarangkalian dia dan keluarga akan salah guna kuasa untuk mengambil hak pengikutnya sama ada duit, makanminum dsbnya. janganlah bila dah mati pun nak ikut cara firaun yg bawa harta ke dalam kubur.

Jumaat, Ogos 03, 2012

Berbuka Puasa Bersama Anak Yatim dan Asnaf

tadi warga fsr meraikan warga rumah anak yatim dan asnaf as-solihin dari kancung darat. bilangan penghuni tidak termasuk pengurus/penjaga adalah seramai 60orang. tetapi yg hadir tadi hanya 50orang shj. bakinya tak dapat hadir kerana bas uitm yg mengambil mereka pada jam 3ptg sedangkan ada yg bersekolah petang.

alhamdulillah 23perempuan dan 27lelaki menjadi tetamu fsr. termasuk warga dan ahli keluarga fsr, campur tolak adalah 100orang yg berbuka di fsr tadi. hidangan utama adalah kambing panggang. masakan disediakan oleh warga fsr. majlis dirancang dan diurus oleh kelab kakitangan fsr. sumbangan kewangan daripada warga fsr, ahli keluarga fsr dan pihak2 lain.

meraikan anak yatim dan asnaf mengingatkan kita betapa beruntungnya kita yg bukan tergolong dlm golongan asnaf. juga beruntung kita yg masih mempunyai ibubapa. maka kita sepatutnya sentiasa bersyukur kpd allah dgn rahmat yg kita terima drpdNya. kelebihan yg kita ada eloklah dikongsi dgn mereka yg kurang berada. di dlm harta kita ada hak mereka ini. maka di bulan yg mulia ini banyak2lah beramal, bersedekah. semoga ianya menjadi bekalan utk akhirat kita.

Halatuju Yang Tak Selari, Runtuhlah Organisasi

peter's principle mengatakan seseorang akan dinaikkan pangkat/jawatan sehingga ke tahap beliau tidak lagi kompeten. maksudnya peter mengatakan seseorang akan dinaikkan ke satu jawatan terakhir dimana beliau tidak lagi produktif kepada organisasi. atau lebih teruk lagi seseorang itu akan dinaikkan ke satu ajwatan akhir dimana beliau akan hancurkan organisasi.

kebiasaan seseorang akan dinaikkan jawatan berdasarkan 'track record' yg cemerlang dijawatan sebelumnya. tetapi ada juga yg dinaikkan pangkat kerana sebab2 lain. mungkin sebab kenalan. mungkin sebab sudah berkompromi. seperti pepatah ingegris ' i scratch your back, u scratch my back'. maka jika kenaikan pangkat spt sebegini akan hancurlah sesebuah institusi.

sumber manusia dikumpulkan dan dipimpin untuk membolehkan organisasi mencapai tahap prestasi yg lebih baik. bukannya utk membolehkan keuntungan pada pihak tertentu shj dan organisasi rugi. pemimpin sperti ini tidak dihormati. pemimpin sprt ini tidak sepatutnya dihormati. maaf, kalau boleh tak mahu bersalaman dgn mereka ini. organisasi yg setengah abad lamanya akan runtuh kerana ketamakan kuasa dan harta oleh mereka yg diberi amanah memimpin. semoga allah membalas seadil-adilnya.

Ahad, Julai 29, 2012

Majlis Berbuka Puasa/Iftar

semasa bulan puasa ini ramai yg mengambil peluang untuk berbuka bersama2 kawan baru/lama dan kaum keluarga. kebiasaannya kita jarang dapat menikmati makan bersama mereka di bulan2 lain kerana urusan masing2.

maka ramai jadikan bulan ramadan utk mengeratkan hubungan yg mungkin renggang di bulan2 lain atau merapatkan lagi hubungan yg sedia rapat. tetapi nak jemput ke rumah keluasan kebanyakan rumah adalah kecil. maka ramai akan berjumpa di luar, mengadakan majlis berbuka puasa di luar. memang jika dilihat drpd kos berbuka seorang di kedai makan dsbnya amatlah tinggi utk sekali makan. kos sekali makan secara purata seperti kos makan 5kali di hari biasa. malah ada yg boleh mencecah berganda2.

jika diukur daripada segi bayaran berbuka di luar memang akan nampak mahal. tetapi jika diandaikan kos makan termasuk kos ruang digunakan bagi saya ianya adalah 'reasonable'. sebab ianya lebih jimat drpd kos membesarkan rumah utk meraikan tetamu yg hanya beberapa kali shj kita jumpa dlm setahun. walau bagaimana pun, pilihan di tangan sendiri.

Pentingnya Bajet

ada pelbagai jenis bajet. maksud bajet adalah perancangan kewangan kita. peribadi dan organisasi. bajet tahunan negara sentiasa menjadi satu perancangan yg dinanti2 hampir semua pihak. ianya akan menunjukkan halatuju negara pada tahun akan datang.

pada setiap agm, koperasi dan persatuan perlu membentang dan mendapat kelulusan bajet dicadangkan. maka ahli perlu faham kandungan dan kesan bajet kpd organisasi. kebiasaannya jika tahun2 lepas prestasi bagus dan kewangan tiada masalah, ahli jarang fokus dan teliti kpd bajet dibentangkan.

pengalaman saya dgn beberapa organisasi boleh dikatakan bhw mungkin ahli tak faham kepentingan bajet. maka tiada atau penilaian dilakukan diantara bajet dan pencapaian sebenar secara berkala. bajet spt stesen keretapi/lrt/komuter. ianya membantu kita/penumpang organisasi 'keep track' kpd stesen yg disinggah supaya tak silap keretapi dan menyebabkan kita tidak sampai ke destinasi dituju.

alhamdulillah. staf kerajaan akan dpt bonus 1/2bulan sebelum raya. maka saya andaikan ramai yg bajet utk menghabiskan bonus tersebut. seeloknya janganlah menjadikan diri boros dgn bonus bakal diterima. simpan utk dinikmati di hari kemudian atau lebih memerlukan. saya sarankan agar semua pelajar di uitm diberi peluang mengambil kursus perakaunan yg mengandungi topik bajet utk kebijaksanaan dan kesejahteraan sendiri, masyarakat dan lain2.

Jumaat, Julai 27, 2012

Masa di Bulan Puasa

masa di bulan puasa boleh dijadikan sampel atau mencerminkan masa di bulan lain. ianya berbeza bg yg menghayati ibadah dan yg tidak kisah dgn ibadah.

di bulan puasa bagi yg payah puasa akan terasa puasa amat menyusahkan. masa terasa lambatnya untuk sampai ke waktu berbuka. sebaliknya bagi yg suka dgn puasa akan terasa begitu cepatnya masa berlalu dlm bulan puasa. ini kerana banyak yg ingin dilakukan oleh yg ingin tetapi terasa masa begitu cepat berlalu. maka mereka yg cintakan ibadah dlm bulan puasa yg banyak bonus akan kesedihan apabila masa bulan ramadan akan berakhir.

khutbah jumaat di masjid tuanku mizan uitm tadi juga mengatakan tentang masa dan puasa. ianya berkaitan produktiviti. sejarah banyak menjadi contoh bagaimana banyak kejayaan berlaku di bulan puasa. termasuklah di zaman nabi. jadi puasa tidak boleh dijadikan alasan untuk tidak produktif. puasa. ambillah peluang masa di bulan puasa untuk menambahkan bekalan kita di akhirat. semoga kita menjadi diantara mereka yg segera dimasukkan ke dlm syurga tanpa dihisab.

Isnin, Julai 23, 2012

Pembunuh

setiap hari kita akan berjumpa mereka. mereka ini amat bahaya. tapi niat mereka ini saya tak pasti. adakah nak membunuh orang lain atau nak bunuh diri.

siapakah mereka ini? bagi saya mereka yg saya gelar sbg pembunuh adalah mereka spt penunggang motorsikal yg menunggang motorsikal tanpa topi keledar. pakai topi keledar tapi tak ikat betul2. menunggang di laluan kereta dll walau pun dah ada laluan khas utk motorsikal. mengubah laluan tanpa menggunakan lampu isyarat. menunggang tanpa memasang lampu. lampu brek dan/atau lampu belakang rosak/tak menyala.

satu lagi golongan pembunuh adalah pemandu kereta yg memandu tanpa menyalakan lampu. contohnya sekarang ramai yg keluar ke pejabat awal di bulan puasa ini. maka payah nak bezakan kereta, jalan dan langit kerana cahaya persekitaran masih gelap. dan mereka juga adalah yg memandu tanpa menggunakan lampu isyarat utk menukar laluan. mereka juga adalah pembunuh yg memasuki jalan no-entry. juga mereka yg memasang lampu hazard sambil kenderaan mereka bergerak.

ramadan menguji kesabaran kita. tapi kalau ada pihak yg tidak perihatin/kisah keselamatan orang lain, maka kita wajib tegur. kalau pembunuh ini membunuh diri tanpa susahkan orang lain kita tak kisah. tapi kebiasaannya kita pun akan susah sama ada mereka nak bunuh diri atau orang lain. jadi yg bertanggungjawab dan dibayar gaji utk elakkan pembunuh berada di jalan2, jalankanlah tugas anda dengan penuh amanah. kan nanti kena jawab di akhirat.

Sabtu, Julai 21, 2012

Ramadan 1433

ramadan muncul lagi. ramadan masa untuk berehat daripada makan di siang hari. ramadan masa menahan nafsu di siang hari (jika mampu). tapi lebih penting ramadan adalah masa membuat bekalan dgn bonus yg banyak.

pejam celik (ulang berkali2) dah pun kita puasa wajib semula. lepas tu beraya syawal. bagi ramai drpd kita, ramadan juga persediaan nak balik kampung. maka ramai yg fokus persediaan beraya di kampung atau jauh dari tempat kerja. bagi ramai drpd kita raya syawal adalah satu2nya masa untuk berehat dlm setahun. lari(?) dari tanggungjawab bekerja dlm setahun.

maka ramai yg lupa utk fokus kpd ramadan yg penuh barakah (termasuklah saya). alasan tidak makan di siang hari menyebabkan ramai bekerja separuh masa shj. bagi yg dah biasa kerja separuh masa (4jam drpd 8jam sehari) maka di bulan ramadan mereka akan produktif(?) hanya 2jam shj(25%). ini amat merugikan organisasi jika dikira ikut masa. tapi jika diambilkira kerja berfokus tanpa dugaan nak pi makan/mengumpat dll maka sebenarnya ramadan adalah bulan paling produktif. ianya bergantung kpd niat dan amalan kita.

kalau dlm team building, kita berebut2 nak menang. ianya bergantung kpd sebanyak mana kita berupaya mengutip mata/markah dlm masa yg ada. kebiasaan kita nak kutip mata/markah yg banyak utk menang di dunia (diterjemahkan dgn kenaikan pangkat/gaji/kereta lebih besar/mahal/dll). tetapi bab menang di akhirat kita mudah lupa dan leka.

semoga ramadan yg penuh barakah ini mengingatkan kita utk lebih bersedia dgn lebih banyak bekalan utk akhirat di mana kita akan hidup selama-lamanya. salam ramadan buat semua.


Khamis, Julai 19, 2012

Asam Rong/Asam Rom

masakan asam rong/rom ini pertama kali saya cuba di jerantut. ianya pada tahun 2006 iaitu setelah selesai program fakulti di kuala tahan dan taman negara.

memang masakan ini pedas. dan ikan yg best bersama gulai ini adalah ikan baung kederak (?). jenis ikan ini kalau secara saintifik saya tak pasti. tetapi jika masakan bersama ikan baung ini harganya rm20 seketul mengikut pembelian terakhir saya di jerantut pada julai 2012. tetapi ramai akan amsak dgn ikan talapia utk kurangkan kos.

masakan ini adalah masakan asli daerah jerantut (yg dimaklumkan kpd saya). dan kalau nak makan jangan dicampur dgn gulai asam tempoyak. rasa2 boleh pening kot? atau tak boleh kita nikmati kesedapan kedua2 masakan tu. gulai asam tempoyak baisanyanya dimasukkan ikan patin. kalau nak beli di r&r temerloh, yg ada patin buah lagi mahal drpd patin sangkar.

semalam saya menerima kiriman kedua2 masakan drpd mak de di kuala tahan. ianya kerana saya pesan kepada kumpulan wief uitm yg menginap di persona resort kuala tahan semasa lawatan mereka ke kuala tahan dan taman negara. terima kasih kpd penyampai pesanan, pembuat pesanan dan yg hantar pesanan kpd saya walaupun dah letih kerana balik dari taman negara.

Rabu, Julai 18, 2012

Tugasan Seorang Ketua

setiap kita adalah ketua. setiap kita adalah pemimpin. maka kita mempunyai tugas dan tanggungjawab yg mesti dijawab nanti.

sbg pemimpin kita perlu membenarkan/menyokong apa yg betul. kita perlu berilmu utk kebaikan diri dan orang lain. kita perlu menyampaikan kebenaran/berkongsi ilmu. dan kita perlu amanah dgn jawatan/kuasa diberi sementara kpd kita.

semalam seorang kawan tanya saya,'tak rasa rugi ke letak jawatan sbg ketua?' jawapan saya,'memanglah mula2 terasa juga kekurangan apabila tiada lagi kuasa yg datang bersama jawatan. tapi lebih baik kita jangan syok dgn kuasa sampai kita gila kuasa dan nak pegang jawatan yg bukan hakiki sampai pencen'.

seorang ketua yg berilmu perlu perihatin dgn keadaan tugas orang dipimpin, jadi perlulah jengok2, dan bertanya khabar. janganlah kita syok dgn kuasa, dan banyak masa utk beri tugasan kpd mereka yg diamanahkan kpd kita utk memimpin mereka.

sudah ramai yg saya dengar membebel tentang bos2. 'asyik berjalan aje. suka buat keputusan disaat akhir. suka mengubah keputusan. nak popular dgn orang atasan aje.' adakah luahan ini bermakna pemimpin/bos tidak amanah sbg pemimpin/ketua? janganlah nanti apabila dah tak jadi ketua, kita dibenci, kita dijauhi. sekadar peringatan seorang hamba kpd yg maha berkuasa.


Ahad, Julai 15, 2012

Kepimpinan Organisasi

pemimpin akan memimpin diri dan organisasi. ada organisasi formal dan ada organisasi tak formal. yg tak formal dikira tak bergaji atau pulangan kewangan. mungkin lebih sesuai utk organisasi keluarga.

kepimpinan formal selalunya dikaitkan dgn jawatan bergaji. seperti ketua di pejabat. maka jawatan datang dgn tugas dan tanggungjawab yg perlu dilaksanakan dgn penuh amanah. jika digunakan 4sifat kepimpinan rasulullah s.a.w, seorang pemimpin perlu dipercayai kata dan tindakannya (membenarkan kata2 orang), ada ilmu, beramanah dan menyampaikan maklumat walau pun pahit.

dalam kaunseling kesedaran adalah langkah pertama ke arah mencapai matlamat kita. jika ada pemimpin yg tidak sedar kekurangan dirinya, maka alamatnya organisasi akan masuk lubang dan bersedia utk ditanam (terkubur). maka pihak lain perlu mengingatkan pemimpin yang belum sedar. jika pemimpin masih belum mahu sedar akan kekurangannya, maka perlulah ditukar pemimpin tersebut.

dalam kursus keusahawanan di uitm, kepimpinan dlm organisasi terbahagai kpd bos besar, bos pentadbiran, bos operasi, bos pemasaran dan bos kewangan. suka tak suka, kedudukan kewangan akan menentukan kesinambungan organisasi. tapi saya dapati ramai pemimpin yg tiada atau kurang ilmu kewangan. patutlah organisasi bermasalah.

Khamis, Julai 12, 2012

Pengurusan Stres Melalui BerAikido

setiap daripada kita akan mengalami stres. ada stres positif. ada stres negatif. secara umumnya stres ditangani sama ada secara fight atau flight.

kalau stres negatif, ikut yerkes-dodson akan hasilkan respons paling teruk adalah burnout. ianya seperti kita dah tak terdaya nak menghadapi stres negatif tersebut. maka pi pejabat/kelas sekadar cukup syarat ajelah. bila time nak masuk cuba dilambat2kan. bila time nak keluar akan dicepat2kan. kerja/belajar secara tak bermaya/berdaya atau secara maya sahaja.

jika secara fight ianya seperti kita akan lawan sekuat mana stres diterima. ianya seperti menumbuk penumbuk lawan kita. dan kebiasaannya kita sama2 sakit. yg menang adalah yg masih bermaya utk menumbuk lagi sehingga lawan mengaku kalah. ini menggunakan banyak tenaga.

tapi saya cadang kita tangani stres negatif secara beraikido. kita gunakan tenaga lawan kita utk menewaskannya. kita perlu pandai menepis secara positif. kita tak penat. lawan penat dan lawan kita kalah.

adakalanya bolehlah juga kita gunakan 'ada aku kisah'. lama2 penatlah lawan kita apabila kita tak bertumbuk dgnnya. biarlah dia penat sendiri.

Selasa, Julai 10, 2012

Nok Agah Wak Gapo

nok agah wak gapo atau bahasa melayu baku adalah kenapa perlu sombong? perlukah sombong? layakkah kita sombong.

penceramah utk kursus anjuran masmed berkongsi berkenaan diri dan kesombongan kita. kita perlu sedar siapa kita. bacalah dan ingatlah kpd 7ayat terakhir surah Yasin, ayat 77-83:

tidak manusia itu melihat dan mengetahui, bahawa Kami (Allah) telah menciptakan dia daripada setitis air mani? dalam pada itu (setelah Kami sempurnakan kejadiannya dan kekuatannya) maka dengan tidak semena-mena menjadilah dia seorang pembantah yang terang jelas bantahannya (mengenai kekuasaan Kami menghidupkan semula orang-orang yang mati).

Serta dia mengemukan misal satu perbandingan kepada Kami (tentang kekuasaan itu), dan dia pula lupakan keadaan Kami menciptakannya sambil dia bertanya,'siapakah yang dapat menghidupkan tulang-tulang yang telah hancur seperti debu?'

Katakanlah:'tulang-tulang yang hancur itu akan dihidupkan oleh Tuhan yang telah menciptakannya pada awal mula wujudnya; dan Dia Amat Mengetahui akan segala keadaan makhluk-makhluk (yang diciptakan Nya)

'Tuhan yang telah menjadikan api (boleh didapati) daripada pohon-pohon yang hijau basah untuk kegunaan kamu, maka kamu pun sentiasalah menyalakan api daripada pohon-pohon itu'

Tidakkah diakui dan tidakkah dipercayai bahawa Tuhan yang menciptakan langit dan bumi (yang demikian besarnya) berkuasa menciptakan semula manusia sebagaimana Dia menciptakan mereka dahulu? Ya! dan Dialah Pencipta yang tidak ada bandinganNya, lagi Amat Mengetahui.

Sesungguhnya keadaan kekuasaanNya apabila Dia mengkehendakki adanya sesuatu, hanyalah Dia berfirman kepada (hakikat) benda itu: 'Jadilah engkau'. Maka  terus benda itu menjadi.

Maka akuilah kesucian Allah (dengan mengucapkan Subhanallah) Tuhan yang memilikki dan menguasai tiap-tiap sesuatu, dan kepadaNyalah kamu semua dikembalikan.

Jadi nok agah gapo lagi. pangkat tinggi, sihat tubuh badan, ada isteri2 dan anak2, kereta besar, rumah besar dll hanya ujian kpd kita. dan semuanya itu hanya amanah yg perlu kita jaga dgn baik kerana semuanya itu milik Allah termasuklah diri kita yang tak layak langsung untuk sombong kpdNya.

Selasa, Julai 03, 2012

Bahaya Jika Kurang/Tiada Ilmu

memang saya akan terus membebel tentang pengguna jalan/jalanraya. sebabnya jika berlaku kemalangan, kita yg tak bersalah akan turut terlibat. lebih teruk lagi jika yg lakukan kesalahan terlepas dan yg 'innocent' kehilangan nyawa.

hari ini aje senang nak jadikan contoh. ada yg keluar simpang/membelok tanpa memberi isyarat. dan ada yg menunggang motorsikal di laluan kereta dll. lagi angin apabila yg pandu kereta dlm keadaan warna kereta sama dengan langit atau jalan kerana cuaca/masa tanpa menyalakan lampu.

tadi saya membebel dlm kereta. ada masa tadi saya sengaja menyalakan lampu isyarat saya walau pun saya tidak akan membelok atau menukar laluan. ada juga tadi saya padamkan lampu saya seketika di belakang kereta yg tak memasang lampu walau pun waktu dah senja. ada tadi saya gunakan lampu tinggi utk mengingatkan supaya memasang lampu.

pemandu,penunggang motorsikal,kereta, bas, lori, motorsikal tidak boleh dibuat andaian am yg mereka ini jahil mengikut umur, bangsa, jantina, jenis kereta, harga kereta.warna kereta, jenis kereta. andaian umum hanyalah mereka ini tak kisah tentang orang lain. mereka bukan ahli masyarakat yg baik. cuma boleh sy tenteramkan hati saya adalah, 'mereka sedemikian kerana mereka ni jahil, kurang atau tiada ilmu.

Ahad, Julai 01, 2012

Temuduga dan Kejayaan

kerja apa?
mengajar.
gaji berapa? ada rm10ribu?
tak
ada kereta jenis apa? mercedes? bmw? audi?
tak.
rumah dok bungalow atau semi-d?
teres.
berapa banyak ada?
takde satu pun. menumpang.
suka pi bercuti kat mana? london? paris? amerika?
jarang bercuti sebab kerja banyak.
ayah pangkat datuk atau tan sri?
takde pangkat tu.
selalu pi makan kat restoran mana di bangsar?
tak suka.
biasa pi shopping klcc tiap2 minggu?
tak. tak suka pi klcc pun

oklah. kalau awak tunggu aje kita hubungi awak.

mungkin ini interview utk cari pasangan zaman sekarang. agak2 kalau jawapan di atas boleh berjaya ke?

Kejayaan dan Keluarga

kejayaan memberi maksud berbeza kpd individu berbeza. kpd kumpulan berbeza. kpd golongan berbeza.

kejayaan selalunya kita terjemahkan melalui kefahaman yg dinyatakan secara tersirat atau tersurat oleh mereka yg dekat dgn kita. dan selalunya mereka ini adalah keluarga kita. dan bagi yg kurang rapat dgn keluarga ianya lebih kpd yg diandaikan oleh kenalan seperti kawan atau rakan sekerja.

soalan saya pada setiap semester kpd pelajar baru saya adalah 'apakah yg anda definisikan sbg kejayaan?'. dan jawapan diterima akan sentiasa berbeza. tetapi kebanyakan adalah berdasarkan pencapaian material.

seronok apabila melihat mereka yg berjaya. terutama sekali jika mereka adalah keluarga. bagi seorang pensyarah, kejayaan yg menyeronokkan adalah apabila pelajarnya berjaya menamatkan pengajiannya dgn jayanya. di uitm ianya apabila kita melihat bekas pelajar kita menerima skrol semasa konvokesyen.

sebenarnya banyak pencapaian boleh dibanggakan. kejayaan di sekolah. kejayaan memasukki ipt. kejayaan menjadi graduan ipt. kejayaan bekerjaya yg membolehkan hidup berdikari dan seterusnya menyumbang dari segi kewangan kpd keluarga serta sumbangan lain2. tetapi ini lebih kpd material. sumbangan secara rohaniah/spiritual jarang diiktirafkan.

kita andaikan kita berjaya jika mendapat pengiktirafan. kereta yg kita pandu. rumah yg kita milikki. kerja yg kita dapat. gaji yg kita dapat. kesemuanya jika tidak diiktirafkan tidak diandaikan sbg satu kejayaan.

antara kejayaan bg saya adalah apabila berupaya berada dikalangan keluarga dan kenalan yg menerima kita seadanya. waktu senang dan susah, keluarga sedia menerima kita kerana kita adalah keluarga.

Sabtu, Jun 30, 2012

Kuasa dan Jahil

kita biasa dengar gila kuasa. biasa juga dengar tentang mabuk kuasa. saya tak tahu bgmana nak menterjemahkan kedua2nya dgn tepat.

tetapi pengalaman berkuasa melalui kebolehan memang ada seronok. ada tak seronok. boleh buat kita jadi berani. boleh buat kita jadi takut. seeloknya ada serba sedikit selagi tidak memabukkan.

sudah beberapa kali saya berpeluang memandu kereta baru (dimilikki) seorang adik saya. fuh..memang berkuasa kereta ni. 0-100kmh dlm masa 8saat. dan kuasa terasa juga melalui jenama kereta ni. maka yg tahu akan beri laluan. tapi ada juga yg tak faham2 atau jahil semasa memandu. menukar laluan/memandu tanpa lampu semasa keadaan kurang jelas kpd pemandu lain jika lampu kereta tidak dipasang.

seorang yg berkuasa sebenarnya adalah yg beramanah. juga bertanggungjawab kpd pihak lain selain kpd diri sendiri. sebarang tindakan akan dilakukan mengikut kemampuan kita. maka sebenarnya mereka yg berilmu adala mereka yg berkuasa. Allah Maha Berkuasa kerana Allah Maha Mengetahui.

Jawatan Ketua

insyaallah, bermula 1 Julai 2012 saya tidak lagi memegang jawatan sebagai seorang ketua berbayar di uitm. jawatan ketua berbayar bermula pada 1 februari 2007. maka sehingga 30jun 2012 saya memegang jawatan ketua berelaun selama 5tahun 5bulan atau bersamaan 65bulan. sebelum itu saya ada memegang jawatan ketua tak berelaun tapi tak ingat bermula sejak tahun bila.

drpd ketua program di fakulti ke ketua kualiti di institut dan berakhir dgn ketua di pejabat tnc di canseleri. saya anggap jawatan ketua saya yg terakhir adalah setinggi2 jawatan sbg ketua di uitm yg terdapat di uitm. jawatan tertinggi tidak bermula dgn ketua bg seorang staf akademik tentulah sbg naib canselor. bawah sikit sbg tnc. bawah sikit lagi sbg pnc atau dekan atau rektor atau pengarah ptj. bawah lagi sbg ketua peringkat universiti atau td atau tr atau tp. jadi kira2 sy telah sampai tahap 4 paling tinggi jawatan staf akademik sbg pentadbir akademik. alhamdulillah.

walau di peringkat mana sekali pun, ianya mempunyai tugas dan tanggungjawab yg perlu dijalankan dgn penuh amanah. sungguh pun jawatan sbg pentadbir akademik telah tamat di jima, insyaallah sy akan terus membantu jima jika diminta oleh tnc. terima kasih sekali lagi sy ucapkan kpd tnc jima dan staf jima yg banyak membantu sy menambah ilmu dlm jaringan industri, masyarakat dan industri. saya mohon maaf jika adalah salah dan silap. apabila ada makan sentiasalah ingat saya ya.

Rabu, Jun 27, 2012

Pakar atau Pakai

seorang cikgu diandaikan akan mengkhususkan dlm satu bidang atau matapelajaran utama. contohnya bahasa malaysia. tetapi selalunya cikgu akan juga mengajar matapelajaran lain. dan bergantung kpd guru besar, masa, keadaan, atau sekolah, ada kalanya cikgu akan mengajar matapelajaran yg bukan bidang beliau tetapi kerana keperluan adalah sedemikian. maka bagaimana dgn kualiti pengajaran dan pembelajaran?

seorang pensyarah di ipt kebiasaannya juga diandaikan akan jadi pakar/pengkhusus dlm satu bidang utama dan mempunyai kebolehan dlm bidang berkaitan. setiap pensyarah dimestikan boleh menyelia pelajar yg menjalani latihan industri dan menyelia pelajar melakukan penyelidikan. sebab seorang pensyarah sekarang minima telah melakukan penyelidikan semasa sarjana muda dan/atau sarjana. tetapi adakalanya ketua, masa, keadaan atau kampus/fakulti memerlukan sebaliknya. maka adalah pensyarah yg mengajar pelbagai (meserba).

sbgmana pernah saya nyatakan dan akan terus nyatakan, seorang pensyarah perlu berkongsi dgn orang lain ilmu berdasarkan bidang asasnya. perlulah ada satu bidang utama beliau dikenali di dlm dan luar kampus. bidang akademiklah jangan pulak bidang putar alam. dan perlu juga ada sekurang2nya satu bidang kedua. 
tadi spt biasa semasa kuliah pertama dgn pelajar, saya akan perkenalkan diri saya dan kelayakan akademik serta pengalaman kerja saya. tujuan utama adalah utk memberi keyakinan kpd pelajar bhw saya mempunyai kelayakan utk mengajar kursus diamanahkan kpd saya. komen pelajar,'encik saya pernah masuk kelas pensyarah XXX dan cara beliau mengajar tidak membantu saya memahami kursus diambil'.

adakah sebab pensyarah ada juga yg nak kaut semua kursus utk diajar? ianya berkaitan dgn kefahaman amanah ke atas kita. tepuk dada dan batuk2lah. jangan kita hanya memakai jawatan pensyarah dlm bidang YYY kerana kita pernah belajar satu kursus semasa pengajian kita. lagi teruk, tak pernah belajar sama ada secara formal atau melalui pengalaman kita mengaku kita pakar dlm bidang ZZZ. maka tidurlah pelajar kita semasa kuliah. tidurlah graduan kita semasa bekerja jika dapat kerja kerana kurang atau tak tahu ilmu berkaitan kerja.

Memegang Amanah

4 sifat rasulullah s.a.w adalah siddiq, fatanah, amanah dan tabligh. membenarkan apa yg dikata orang, berilmu, memulangkan kembali kpd empunya barang yg dipertanggungjawabkan kpd kita dan menyampaikan berita/maklumat.

memegang jawatan bermakna kita diberikan amanah untuk dijalankan dgn sebaik dan semampu kita. jawatan diberi berdasarkan kepercayaan orang kpd kita. sefaham saya kita adalah pemimpin bergantung kpd masa dan keadaan. dan setiap pemimpin perlu mempunyai 4 sifat dinyatakan. kalau satu tiada maka tidak sesuailah jadi seorang pemimpin. jika ada satu yg kurang kualitinya maka kita perlu perbaiki.

amanah ada kaitan dgn kredibiliti. nama kita boleh dijadikan seumpama kulit buku utk mencerminkan kita. tetapi itu hanya umum shj sebab ada yg mempunyai nama, pangkat atau jawatan yg hakikat pembawaannya adalah bertentangan. contohnya kita tidak punya kredibiliti walaupun nama kita bermakna kita berkredibiliti. atau jawatan kita adalah hakim tetapi kita menghakimi dgn tidak adil. atau kita berpangkat ketua tetapi kita tidak mengetuai pengikut kita dgn baik.

pengalaman berurusan dgn mereka yg kurang (adakah terma ini) atau yg tak amanah menjadi pengajaran kpd kita. orang puteh kata, 'once bitten twice shy' atau peribahasa melayu 'pisang takkan berbuah dua kali'. maka walau pun digunakan taktik simpati atau ugutan, jika kita percaya dgn kuasa Allah, ugutan manusia tidak boleh melawan Allah. 'manusia merancang, Allah merancang, dan Allah sebaik2 perancang/menjadikan realiti'.

Isnin, Jun 25, 2012

Berkira dan Mengira

berkira dan mengira adalah perkara biasa. adakala kita kata kita congok2.

bagus sebenarnya berkira. maka kita akan mudah nak menilaikan prestasi kita. berkira berbentuk objektif. bukannya subjektif iaitu ikut suka dan rasa aje. maka dengan berkira senang kita tentukan prestasi adalah cemerlang atau lain2.

tapi kita bukan perfect. kiraan tak akan tepat. ada masanya kiraan kita tak adil. dan kiraan yg tak adil selalunya untuk memberi kelebihan kpd kita. hanya Allah yang maha adil. berkira tentang kerja bukan suatu yang mudah. maka ditetapkan objektif untuk dicapai. di sektor kerajaan kita gunakan skt - sasaran kerja tahunan. cuma penilaian masih lagi subjektif. maka susah juga la untuk kiraan yg adil dan tepat.

skt ditetapkan berdasarkan banyak perkara. skt orang bawah selalunya berdasarkan skt bos. sbg pensyarah akan punyai ramai bos. andaian macam bos adalah tangan di atas iaitu arahan sebanyak 10jari. dan orang bawah adalah tangan dibawah iaitu seorang menerima 10objektif. kalau bernasib baik 10skt drpd 1bos. tapi seorang pensyarah ramai bos. bermula drpd nc, 4tnc, pnc, dekan, td dan lain2. utk senang kira ambil balik tangan di atas tadila. setiap skt adalah tekanan. jika kitatidak pandai menangani tekanan2 ini, ianya boleh menyebabkan kita burnout atau teruk lagi kena 'belaian' negatif (stroke lah).

maka amatlah penting untuk berkira dlm buat kerja. kalau banyak sangat kerja dalam masa terhad boleh patah belakang unta (the straw that broke the camel's back). dan kita juga boleh kena angin ahmar jika orang bawah kurang buat kerja. memang jadi orang di tengah susah. tekanan dari atas dan bawah, dan juga drpd kawan/lawan sama aras. jadi..berdoalah kpd yang maha berkuasa. tekanan drpd hamba2nya hanyalah dugaan dan ujian hidup.

Value of Money