Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Julai 12, 2012

Pengurusan Stres Melalui BerAikido

setiap daripada kita akan mengalami stres. ada stres positif. ada stres negatif. secara umumnya stres ditangani sama ada secara fight atau flight.

kalau stres negatif, ikut yerkes-dodson akan hasilkan respons paling teruk adalah burnout. ianya seperti kita dah tak terdaya nak menghadapi stres negatif tersebut. maka pi pejabat/kelas sekadar cukup syarat ajelah. bila time nak masuk cuba dilambat2kan. bila time nak keluar akan dicepat2kan. kerja/belajar secara tak bermaya/berdaya atau secara maya sahaja.

jika secara fight ianya seperti kita akan lawan sekuat mana stres diterima. ianya seperti menumbuk penumbuk lawan kita. dan kebiasaannya kita sama2 sakit. yg menang adalah yg masih bermaya utk menumbuk lagi sehingga lawan mengaku kalah. ini menggunakan banyak tenaga.

tapi saya cadang kita tangani stres negatif secara beraikido. kita gunakan tenaga lawan kita utk menewaskannya. kita perlu pandai menepis secara positif. kita tak penat. lawan penat dan lawan kita kalah.

adakalanya bolehlah juga kita gunakan 'ada aku kisah'. lama2 penatlah lawan kita apabila kita tak bertumbuk dgnnya. biarlah dia penat sendiri.

Tiada ulasan: