Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Julai 18, 2012

Tugasan Seorang Ketua

setiap kita adalah ketua. setiap kita adalah pemimpin. maka kita mempunyai tugas dan tanggungjawab yg mesti dijawab nanti.

sbg pemimpin kita perlu membenarkan/menyokong apa yg betul. kita perlu berilmu utk kebaikan diri dan orang lain. kita perlu menyampaikan kebenaran/berkongsi ilmu. dan kita perlu amanah dgn jawatan/kuasa diberi sementara kpd kita.

semalam seorang kawan tanya saya,'tak rasa rugi ke letak jawatan sbg ketua?' jawapan saya,'memanglah mula2 terasa juga kekurangan apabila tiada lagi kuasa yg datang bersama jawatan. tapi lebih baik kita jangan syok dgn kuasa sampai kita gila kuasa dan nak pegang jawatan yg bukan hakiki sampai pencen'.

seorang ketua yg berilmu perlu perihatin dgn keadaan tugas orang dipimpin, jadi perlulah jengok2, dan bertanya khabar. janganlah kita syok dgn kuasa, dan banyak masa utk beri tugasan kpd mereka yg diamanahkan kpd kita utk memimpin mereka.

sudah ramai yg saya dengar membebel tentang bos2. 'asyik berjalan aje. suka buat keputusan disaat akhir. suka mengubah keputusan. nak popular dgn orang atasan aje.' adakah luahan ini bermakna pemimpin/bos tidak amanah sbg pemimpin/ketua? janganlah nanti apabila dah tak jadi ketua, kita dibenci, kita dijauhi. sekadar peringatan seorang hamba kpd yg maha berkuasa.


Tiada ulasan: