Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, Julai 03, 2012

Bahaya Jika Kurang/Tiada Ilmu

memang saya akan terus membebel tentang pengguna jalan/jalanraya. sebabnya jika berlaku kemalangan, kita yg tak bersalah akan turut terlibat. lebih teruk lagi jika yg lakukan kesalahan terlepas dan yg 'innocent' kehilangan nyawa.

hari ini aje senang nak jadikan contoh. ada yg keluar simpang/membelok tanpa memberi isyarat. dan ada yg menunggang motorsikal di laluan kereta dll. lagi angin apabila yg pandu kereta dlm keadaan warna kereta sama dengan langit atau jalan kerana cuaca/masa tanpa menyalakan lampu.

tadi saya membebel dlm kereta. ada masa tadi saya sengaja menyalakan lampu isyarat saya walau pun saya tidak akan membelok atau menukar laluan. ada juga tadi saya padamkan lampu saya seketika di belakang kereta yg tak memasang lampu walau pun waktu dah senja. ada tadi saya gunakan lampu tinggi utk mengingatkan supaya memasang lampu.

pemandu,penunggang motorsikal,kereta, bas, lori, motorsikal tidak boleh dibuat andaian am yg mereka ini jahil mengikut umur, bangsa, jantina, jenis kereta, harga kereta.warna kereta, jenis kereta. andaian umum hanyalah mereka ini tak kisah tentang orang lain. mereka bukan ahli masyarakat yg baik. cuma boleh sy tenteramkan hati saya adalah, 'mereka sedemikian kerana mereka ni jahil, kurang atau tiada ilmu.

Tiada ulasan: