Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development

Selasa, Februari 25, 2014

Maju atau Kaku

pilih untuk maju atau kaku. pilih utk terus keruh (stagnant) atau mengalir ke kuala.

bagi sesebuah organisasi (saya dimaklumkan saya tak layak mengajar kursus tingkahlaku organisasi), peranan pemimpin dan pengikut di dalam organisasi memberi kesan sama ada organisasi akan maju atau kaku/buntu. jika di dalam pasukan mempunyai mereka yg masih melakukan perkara sama yg membuntukan organisasi tanpa ingin berubah, maka bagaimanakah organisasi dapat berubah.

maka antara tindakan perlu diambil adalah mengalihkan mereka yg membuntukan organisasi. antara tindakan membuntukan organisasi adalah tidak berupaya memberi keseronokan bekerja kpd majoriti. juga sentiasa membantah serta menunjukkan sikap biadap kpd pemimpin dan juga orang lain. menjadi seekor kera sumbang.

maka pilihlah. adakah kita hendak terus beku, kaku, buntu, undur atau maju.

Isnin, Februari 24, 2014

Alhamdulillah Kepada Allah Yang Satu

alhamdulillah. masuk waktu maghrib tadi, usia saya meningkat setahun lagi. dan setahun lagi makin hampir kepada saat akhir.

alhamdulillah, tahun lepas saya bersama keluarga fsr di taman negara. alhamdulillah tahun ni saya bersama kedua ibubapa dan seorang adik di taman negara. jika jannah atau syurga adalah sebuah taman hijau dengan sungai yg mengalir, mungkin taman negara sebuah tempat yg mendamaikan di dunia.

alhamdulillah, tadi dapat menikmati makan malam yg dimasak ibu saya. alhamdulillah saya dapat menikmati makan malam tadi dgn ayah saya. alhamdulillah saya dapat solat isyak berjemaah di saf pertama dgn adik saya no3 di kanan saya.

alhamdulillah dgn apa yg ada dan apa yg tiada. saya mohon berbanyak maaf kepada semua untuk segala silap dan salah sama ada secara sengaja atau tidak sengaja sejak dulu sehingga kini. juga untuk masa akan datang. maklumlah manusia tidak sempurna, ada kelemahan dan kekurangan masing2. semoga kita semua sentiasa mendapat rahmat Allah Yang Esa. semoga kita mendapat kesejahteraan di dunia, di kubur dan di akhirat. semoga kita dijauhkan dan diharamkan daripada siksaan dunia, kubur dan akhirat.

Selasa, Februari 18, 2014

Ditegur Lagi Di Surau

sekali lagi saya di tegur di surau dekat waktu maghrib. kali ni pada hari ini.

saya sudah ebrada dalam saf. alhamdulillah di saf pertama. selang seorang dari bilal. imam sudah membaca niat dan akan bertakbir. tiba2 saya terasa bahu saya di cuit. saya pandang ke belakang. seorang jemaah menunjuk ke baju saya dan tanya 'apa tu'. saya melihat ke bahu saya dan saya terus memakai semula cermin mata serta beredar utk keluar. saya lihat ramai jemaah lain melihat kpd saya kehairanan.

setelah menukar baju, saya sempat berjemaah dgn rakaat pertama. setelah selesai solat, seorang jemaah bertanya 'darah ke'?. jawab saya 'tahi burung'. tersenyum jemaah tersebut. alhamdulillah, jika saya tak ditegur sebelum saya mula solat, solat saya tadi tidak sah kerana pakaian kotor. terima kasih kerana sudi menegur saya.

Sabtu, Februari 15, 2014

Labuh dan Singkat

labuh dan singkat ada kaitan dgn tinggi dan rendah. labuh dan singkat berkait dgn pakaian dipakai. tinggi dan singkat berkait ilmu yg ada dan diamalkan.

nafsu manusia suka kpd mereka berpakaian singkat atau tanpa pakaian. ada yg berpendapat bhw lagi singkat kain lagi kaya seseorang sebab pakaian yg gunakan sedikit kain sekarang lebih mahal berbanding pakaian yg gunakan banyak kain. maka masyarakat barat menganggap bhw mereka yg memakai pakaian labuh adalah mereka yg ketinggalan zaman dan miskin. ianya satu cara menrendahkan dan menghina mereka yg memakai pakaian dan kain labuh. maka mereka yg memakai baju singkat, kain singkat atau kurang atau tiada dipandang barat sebagai bertamadun atau kaya dunia. tetapi kita tahu sebaliknya.

mereka yg memakai pakaian atau baju atau kain labuh sebenarnya kaya. kaya di akhirat. kaya juga di dunia. kaya dgn ilmu kerana ilmu yg ada yg diamalkan. maka lagi labuh pakaian kita, lagi tinggi ilmu kita. sebaliknya, lagi singkat pakaian kita, lagi rendah ilmu kita.

Hidup Dengan Masa Dipinjamkan

kita hidup di dunia dgn masa yg dipinjamkan. dlm bahasa inggeris 'living on borrowed times'. apabila dipinjamkan, tentulah kena dipulangkan kpd pemiliknya. dan pemilik akan bertanya kpd kita bagaimana kita gunakan masa yg diberi kpd kita buat sementara.

setiap saat masa dipinjamkan adala peluang utk perbaiki masa silam. setiap saat tambahan masa dipinjamkan adalah peluang utk menambahkan bekalan di masa yg tiada penghujung. kebiasaan ramai secara lumrahnya lupa masa yg ada terhad. kebiasaan ramai yg ingat masa yg ada tiada hadnya. tiada 'deadline'. maka kita perlulah sentiasa diingatkan.

banyak yg akan melalaikan kita dlm menggunakan masa yg dipinjamkan. azan yg dilaungkan 5kali sehari adalah peringatan had masa kita. adakah kita peka dgn peringatan tentang masa?

Khamis, Februari 13, 2014

Ajar atau Tadbir

ada yg ingin jadi cikgu. ingat senang jadi cikgu. hanya ajar kpd murid2. dan murid2 tak boleh tanya. kemudiannya bila dah tak minat mengajar, maka sambung belajar utk jadi pentadbir.

ada yg minat nak jadi pensyarah. ingat senang jadi pensyarah. hanya ajar kpd pelajar. dan pelajar jangan tanya pensyarah. bila dah sedar bukan senang nak ajdi pensyarah, maka ada yg nak jadi pentadbir. senang arah orang. suruh orang lain buat kerja kita. kita terima elaun. orang lain penat buat kerja kita.

ada yg berkata,'kalau tak boleh mengajar, maka jadilah pentadbir'. tapi mereka ini lupa bhw tugas hakiki adalah sebagai pensyarah. diambil bertugas di ipt sbg pensyarah. kalau nak jadi pentadbir dan tak nak mengajar pelajar, jadilah pentadbir sepenuh masa. ingat, rezeki diterima sebagai pensyarah, bukan sebagai pentadbir. memang ada yg nak pencen sbg pentadbir akademik sebab takut disoal rakan sekerja dan pelajar berkaitan hal akademik.

kalau takut tembelang pecah, pencen ajelah atau berhentilah. berilah peluang kpd mereka yg ikhlas ingin jadi pensyarah. yg inginkan rezeki halal.

Rabu, Februari 12, 2014

Kulit Buku

kulit buku atau pembalut buku. dlm bahasa inggeris 'book's cover'. pepatah inggeris mengatakan jangan dinilai sesebuah buku berdasarkan pembalutnya atau kulitnya.

ianya sebenarnya merujuk kepada penilaian seseorang juga. jangan dinilai berdasarkan hanya pakaiannya. juga jangan dinilai hanya berdasarkan gelaran dihadapan namanya. juga jangan dinilai berdasarkan hanya kelayakan akademiknya. selain itu jangan juga hanya menilai berdasarkan jawatan yg dipegangnya. nilailah drpd pelbagai faktor.jangan hanya bertanya kpd kawannya shj. tanyalah juga kpd bukan kawannya.

sudah jadi amalan kurang sihat sekarang membeli 'balutan' atau 'kulit' buku utk mengkaburi penilaian orang terhadap kita. ada dgn cara membeli pangkat. ada dgn membeli gelaran. ada dgn membeli kelayakan akademik. dan pelbagai cara lagi yg secara tidak jujur dan beramanah.

antara cara menilai seseorang adalah dgn kesamaan cakap dan buatnya. 'walk the talk'. yg cakap tak serupa bikin akan sentiasa menyalahkan orang lain. mereka juga bertindak tanpa keikhlasan. mereka sedemikian semakin kurang kawan sebenar.

Sekali Sekala Jumpa Kawan Lama

pagi tadi ke pusat latihan uitm. membawa kawan2 dari fakulti yg bercadang buat program kepimpinan pelajar pada hujung bulan ni.

sebelum mesyuarat bermula, saya menjengok ke bilik kawan lama. untuk memudahkan perbincangan nanti. kawan tersebut cadangkan ajak juga bosnya utk turut serta. maka saya jengok pula ke pejabat kawan seorang lagi. alhamdulillah beliau setuju mempengerusikan mesyuarat.

setelah bermesyuarat, kami semua pi menjengok bilik latihan dan bilik penginapan. seorang kawan menegur saya 'lama dah tak datang'. saya senyum. sebelum kembali ke shah alam, saya bersalaman dgn beberapa lagi staf pluitm. seorang anggota bantuan macam tercengang melihat saya. tak tahu kenapa.

alhamdulillah, walau lama dah tak ke pluitm, kawan2 masih ingat. kita berkawan jangan sebab pangkat sahaja. berkawanlah dgn ikhlas. mungkin pada satu masa ada yg dibawah. tetapi kebiasaannya yg dibawah akan naik dan pegang jawatan tinggi dan penting. kita yg di atas akan jatuh juga. maka janganlah hidung tinggi.

Ahad, Februari 09, 2014

Pemimpin dan Halatuju Organisasi

kebiasaannya kepimpinan menetukan halatuju organisasi. ianya umpama nakhoda kapal yg meneraju kapal akan menetukan kapal akan belayar ke arah mana, dan akan berlabuh di pelabuhan mana.

pengikut mengikut pemimpin. pemimpin akan mengikut pemimpin lebih atas. dan pemimpin teratas sepatutnya mempunyai rujukannya sendiri. ianya berkait dgn integriti kepimpinan. jika pemimpin merujuk kpd matlamat utama utk kepentingan diri dan kepentingan organisasi ditolak ke tepi, maka seeloknya pemimpin sedemikian di tolak ke tepi atau dibuang daripada organisasi.

elakkan pemimpin tidak rasmi yang seumpama pemimpin bayangan organisasi. pemimpin sedemikian tidak faham tugas dan tanggungjawab dia sehingga sanggup menyusahkan organisasi yg beliau tidak sepatutnya campur tangan. jika ada pemimpin sedemikian, maka beliau adalah tidak amanah dlm menjalankan tugas dan tanggungjawabnya. pemimpin sebegini tidak akan dihormati.

kepimpinan berkait dgn integriti. dan cakap serupa bikin adalah antara komponen integriti seseorang. jangan berkata 'pintu saya sentiasa terbuka, seumpama saya bersedia menerima teguran', tetapi sebenarnya pintunya adalah tertutup iaitu beliau tidak sedia ditegur kerana berasa diri telah sempurna. pemimpin yg rasa dirinya sempurna dan tidak boleh ditegur seeloknya tidak menjadi pemimpin. saidina abu bakar ketika mula memegang amanah sebagai khalifah pernah menyatakan kpd ramai supaya menegur beliau dlm menjalankan tugas sebagai khalifah.

Khabi Khushi Kabhie Gham Lagi

petang semalam setelah pulang drpd sesi bengkel, niat hati nak berehat. apabila di'on'kan tv, cerita khabi khushi kabhi gham sedang ditayangkan lagi, entah kali ke berapa. maksud kkkg adalah adakalanya gembirag, adakalanya sedih. ianya berkaitan hubungan kekeluargaan.

ianya berkaitan kasihsayang diantara ahli keluarga. ianya berkaitan ego. ianya mengenai kepercayaan yg betul dan kepercayaan yg salah. ianya bukti bahawa 'air yg dicincang tak akan putus'. ianya berkaitan kasih ibu terhadap anaknya. ianya berkaitan gerakhati ibu terhadap kehadiran anaknya. ianya berkaitan tingkahlaku ayah yg berbeza dgn perasaannya.

kkkg mempunyai banyak bab yg membolehkan penonton mengalirkan airmata. jika ianya terjadi kpd diri kita atau kpd yg telah berlaku kpd penonton, airmata lebih mudah mengalir. tidak kira lelaki atau perempuan. hargailah kasihsayang mereka yg kita kasihi. gunakaanlah peluang utk membalaskasih sayang kedua ibubapa selagi mereka masih lagi ada bersama kita. elakkan perpisahan kerana keegoaan.

sama2lah kita berdoa semoga kita dapat bersama kedua ibubapa dan mereka yg kita sayangi di akhirat dalam keadaan aman sejahtera dan mendapat rahmat allah di dlm syurga. semoga kesedihan di dunia akan membolehkan kita mendapat kegembiraan selama-lamanya di akhirat.

Bersyukur Dengan Rezeki Yang Ada

dua hari lepas saya melihat beberapa orang kanak yang mungkin berusia antara 6-8tahun. mereka membeli makanan ringan dan minuman bergas di sebuah kedai makan. saya kebetulan menikmati makan tengahari selepas solat jumaat.

kanak2 tersebut menagmbil masa sebelum membuat pilihan makanan dan minuman utk dibeli. ada yg setelah diambil, diletaknya semula setelah berbincang dgn kawan/saudara mereka. mungkin kerana bajet iaitu wang yg dibawa tidak cukup utk membolehkan mereka membeli kesemua yg mereka inginkan. yg terakhir membuat bayaran saya jangka yg paling muda sebab beliau paling kecil. bayaran dilakukan dgn segenggam shiling 20sen. tak sempat utk saya membuat bayaran bagi pihaknya.

melihat cara mereka membeli mengingatkan saya bahawa kemewahan yg ada perlu dihargai. setiap rezeki yg ada perlu disyukuri. jika kita tamak dan sombong dgn rezeki yg kita ada, kita sebenarnya tidak bersyukur kerana tidak perihatin dgn mereka yg susah drpd kita dan lebih memerlukan drpd kita. semoga kanak2 yg saya lihat tersebut dan kita semua akan menjadikan satu kebiasaan berusaha secara amanah utk mendapat rezeki yg halal.

Khamis, Februari 06, 2014

Lama dan Sekejap

lama dan sekejap berkait dgn masa. masa di sini dikait dgn tempoh memegang jawatan.

jika yg pegang jawatan disukai, maka masa jawatan dipegang dirasa singkat shj. tetapi jika pemegang jawatan tidak disukai, maka masa jawatan dipegang terasa lama, amat lama. apabila kita suka pemegang jawatan, kita berharap, berdoa pemegang jawatan akan disambung tempoh memegang jawatannya. tetapi jika pemegang jawatan tidak kita sukai, kita berharap, berdoa malah ada yg solat hajat supaya pemegang jawatan tak disambung memegang jawatan, bahkan kalau boleh ditamatkan segera tempoh masanya.

apa yg kita suka akan terasa cepat berlalu. apa yg kita tak suka terasa amat perlahan, lambat berlalu. tetapi kita jangan lupa bahawa masa kita di dunia tetap berlalu saat demi saat sama ada kita suka atau tidak. anggaplah mereka yg tidak kita suka dan juga mereka yg kita suka adalah ujian hidup. bersyukur kita bukan seperti mereka yg kita tak suka, bersyukur kita seperti mereka yg kita suka.

Rabu, Februari 05, 2014

Alas-an

alasan memang senang nak dicipta utk diberikan sbg perisai menahan malu. malu sebab ditegur secara baik mahupun secara tidak baik.

alas-an atau pengalas atau pelapik atau pendinding. ianya sebagai usaha utk mengadakan pengantara diantara sesuatu yg boleh menyakitkan kita. maka kita akan mencipta pelbagai alasan dgn mudah. dan apabila telah biasa dgn mencipta alasan, maka alasan2 kita akan mencerminkan kredibiliti kita (jika ada lagi).

memang mudah menyalahkan orang lain yg tidak ada bersama semasa kita gunakan orang tersebut sebagai alasan kekurangan atau kegagalan kita. alasan digunakan sebagai penutup atau tirai utk mengkaburi pandangan mata/pemikiran. tetapi lama-kelamaan, kain alasan yg rapuh akan terlondeh juga atau terkoyak sebab kerap digunakan tidak lagi mampu menutup perkara yg sebenar.

Memalukan dan Dimalukan

perkataan asas adalah malu. memalukan adalah kita yg buat atau orang lain yg buat. dimalukan adalah oleh orang lain atau oleh kita. dua2 berkait dgn harga diri. dua2 berkait dgn kredibiliti.

kita boleh memalukan orang lain. kita boleh memalukan diri sendiri. kita boleh dimalukan orang lain. orang lain boleh dimalukan kita. seeloknya kita nak elok sama ada memalukan atau dimalukan jika hasilnya adalah negatif kpd kredibiliti dan harga diri kita.

ada yg memalukan diri sendiri sedangkan niat asal nak malukan orang lain. tetapi apabila ilmu kurang atau tiada, maka cubaan memalukan orang lain terkena kpd diri sendiri. contohnya apabila bercakap berbelit2, tidak jujur, tidak ikhlas. orang akan menilai kebenaran dan kebolehpercayaan kata kita.

walau pun pangkat besar tetapi tidak jujur, cuba menipu orang lain, sama ada ketua, rakan sekerja atau orang bawahan, kesannya yg tak jujur hanya memalukan diri sendiri shj. walau pun asalnya nak memburukkan orang lain, tetapi apabila cakap tak serupa bikin, maka beliau boleh bercakap tetapi cakapnya tak lagi dihormati.

Isnin, Februari 03, 2014

Kaya dan Kenyang

adakah kaitan antara kaya dan kenyang? makan roti dgn kaya tak semestinya mengenyangkan. ianya bergantung kepada berapa keping roti dimakan yg disapu dgn kaya?

adakah orang yg kaya adalah orang yg kenyang? atau adakah orang yg kaya adalah orang yg tak kenyang2? kita biasa kaitkan orang miskin adalah mereka yg makannya tak sempat kenyang. dan orang kaya adalah mereka yg makan sehingga terlebih kenyang. bagaimana dgn orang yg berilmu? adakah orang kaya adalah orang yg dah kenyang dgn ilmu? atau orang kaya adalah sebenarnya tidak akan kenyang dgn ilmu yg ada?

masing2 ada pandangan sendiri. tapi bagi saya, orang kaya adalah mereka yg makan sedikit sudahpun kenyang. orang kaya adalah mereka yg hidupnya secara sederhana daripada perwatakan, pakaian, tetapi kaya dgn budibahasa. orang kaya juga adalah orang yg sentiasa dahaga dan laparkan ilmu utk dikongsi dgn masyarakat, utk kesejahteraan bersama.

Masa Kerja

kebiasaan masa bekerja adalah 5hari seminggu. 9jam sehari termasuk 1jam rehat pada isnin hingga khamis dan 2jam 1/2 rehat pada hari jumaat utk mereka yg bekerja isnin hingga jumaat. jadi secara kasar waktu bekerja adalah 38jam 1/2 dlm seminggu.

saya pernah cadangkan dan saya cadangkan lagi. bagaimana jika kita bekerja hanya 4hari 1/2 shj seminggu. waktu bekerja ahad hingga rabu hanya 6jam sehari. 8pagi hingga 3ptg dgn 1jam rehat. pada hari khamis waktu kerja 8pagi hingga 12tgh. jumlah bekerja seminggu 28jam shj.

sama ada 8 atau 6jam dlm sehari, kita sebenarnya bekerja secara efektif dan efisien hanya 4jam. 1jam di awal dan 1jam di hujung waktu kerja adalah persediaan dan semakan. penggunaan pelbagai alat komunikasi dan elektronik membolehkan kita produktif atau lebih produktif sebelum kesemua staf pejabat ada akses kpd telefon, emel, dan komputer.

saya ingat pesan bekas bos semasa jadi bos no2 sebelum jadi bos no 1. 'kerja kuat, bila kita sakit - organisasi hanya risau tentang kita sekejap shj. selepas itu dicari pengganti'. betul. sibuk kerja boleh terabai keluarga. keluarga ada masa senang dan susah. majikan hanya semasa senang utk mereka.



Ahad, Februari 02, 2014

Segan dan Dengki

adakah kaitan antara segan dan dengki? segan mungkin kerana hormat, membawa kpd malu. segan bukan bermaksud takut kerana takut tiada kaitan dgn malu.

jika kita segan kpd org lain kerana hormat, ia bermakna kita hormat kpd orang lain dan juga hormat kpd orang kita. kita segan kerana nak jaga hati bersama. sebab tak nak disalahfaham yg boleh memudaratkan satu pihak atau kedua2 pihak.

dengki ada kaitan dgn malu sbb berdengki kerana tak mahu dimalukan atau kerana nak memalukan orang lain.  dengki tiada kaitan dgn perasaan hormat kpd diri dan orang lain. dengki sebab tak puashati secara negatif terhadap orang lain. maka tanpa segan silu sanggup lakukan apa shj utk memalukan org lain. tetapi sebenarnya kita memalukan atau menambah memalukan diri kita.

orang yg berdengki takkan henti kedengkiannya. ada kaitan sifat dengki dgn tahap ilmu yg rendah walaupun konon ada sijil yg banyak. dengki mungkin ada kaitan dgn donkey. tetapi segan takde kaitan dgn volkwagen atau wak segan.

Ngele dan Bekwoh

saya baru balik dari pergi ngele kat rumah jemaah surau berbekwoh. kawasan kampung 19 sahaja. jadi saya tak perlu memandu sebab kalau start kereta, parking yg mudah adalah ditempat depan rumah saya juga. maka berjalan kaki ajelah. lebih kurang 250 langkah.

ngele bermaksud memberi hadiah dlm bentuk wang kpd tuan rumah sbg ucapan tahniah dan terima kasih sempena majlis perkahwinan ahli rumah tuan majlis. bekwoh atau bigwork adalah kenduri kahwin. kebiasaan apabila pergi berbekwoh, kita akan ngele. selain drpd wang, jemputan ada yg memberi hadiah.

saya lebih suka ngele dgn wang. ada beberapa sebab. antaranya saya tak mahu hadiah diberi selain wang membuat penerima serba salah mungkin kerana sudah ada barang seumpama hadiah diterima atau sudah ramai menghadiahkan barang yg sama. maka kemungkinan hadiah barangan tersimpan di satu sudut d rumah tidak digunakan atau di'recycle' sebagai hadiah semasa penerima mengele ke bekwoh lain. saay pernah terima hadiah barang ngele seorang saudara utk majlis bekwohnya 20tahun dulu, semasa satu majlis keluarga.

apakah nilai hadiah ngele yg sesuai utk diberi kpd tuan rumah? kalau murah sangat, mungkin malukan pemberi. kalau mahal sangat, mungkin menyusahkan pemberi. tahun 90an, saya ingat lagi secara kasar rm5 adalah standard ngele di kelantan. mungkin berdasarkan kos sekali makan seorang dicampur tambahan sedikit. ada yg kata ngele sekarang minima rm50, seorang tetamu. terutama jika ke majlis di hotel.

bekwoh adalah majlis meraikan pengantin baru dan memperkenalkan kpd keluarga dan kenalan kedua pengantin dan keluarga pengantin. bekwoh bukan utk memalukan sesiapa ataupun utk menunjuk2 oleh tuan rumah atau tetamu. berbekwohlah dgn niat yg baik. semoga tuan rumah dan tetamu sentiasa mendapat rahmat allah.

Rezeki di Surau

minggu lepas semasa bersalaman selepas solat isyak di surau, seorang jemaah memaklumkan kpd setiap jemaah yg bersalaman dgnnya 'ada buah di luar'. beliau antara jemaah yg akan membawa buah dari dusunnya utk dikongsi bersama jemaah lain.

semalam selepas solat isyak, imam memaklumkan 3 makluman. selepas subuh, ada kuliah subuh. jam 11 ada majlis aqiqah cucu seorang jemaah. jam 12-4ptg ada majlis perkahwinan anak seoran jemaah. beliau menyampaikan jemputan mewakili tuan majlis. semua jemaah dijemput hadir. jemputan tidak terhad kpd mereka yg kaya, berpangkat shj.

kita biasa menyatakan bhw kita tiada atau kurang masa utk ke surau atau masjid utk beribadah. ada yg bagi alasan sebab tersangat sibuk mencari rezeki, termasuklah saya. tetapi, rezeki ada di mana2 di bumi allah. selain menjamah sedikit rezeki di surau selepas aktiviti di surau, kita juga merapatkan silaturrahim apabila beribadah di surau/masjid. dan ada yg mengatakan kemesraan dgn masyarakat seumpama satu bentuk rezeki.

Sabtu, Februari 01, 2014

Pengemis Muda - Derma dan Sedekah

apa beza derma dan sedekah? apa beza derma, sedekah dan hadiah?

saya tak pasti. insyaallah, yg pasti akan ada yg datang ke meja kita apabila kita sedang menunggu makanan atau sedang menjamu selera di kedai makan atau gerai makan. pengunjung ini datang ke meja kita dengan pelbagai alasan. menjual barangan sambil beribadah, meminta belas ehsan, dan pelbagai lagi. saya rasa sekarang ini makin ramai yg melakukan 'kutipan derma atau sedekah' ini.

yg kurang menyenangkan adalah menggunakan elemen agama islam dlm menagih simpati. mereka akan berpakaian menutup aurat, berkopiah/bersongkok atau bertudung labuh. memulakan dgn salam. kebanyakan adalah anak2 remaja. ianya membuatkan ramai bertanya, 'tidakkah ada mereka yg bertanggungjawab mengelakkan salahguna agama utk mengutip derma atau sedekah?'

di surau dan di masjid pun dah ramai yg cuba mengutip derma utk masjid atau surau sama ada dalam atau luar negara. lokasi masjid di dalam negara tetapi pengutip sumbangan adalah org luar negara. isu menagih simpati oleh pengemis di luar masjid pada hari jumaat telah lama. isu pengemis di bazar ramadan juga telah lama. yg diberi amanah berkaitan perkara ini di mana?

adakah menipu atau tidak jujur mengutip wang sebegini boleh dikira seumpama mencuri atau merompak? saya tak pasti jawapannya. tetapi saya pasti ramai yg tak selesa apabila berhadapan dgn pengemis sekarang sebab tidak pasti adakah mereka ini sebenarnya layak mengemis. pengemis muda adalah satu lagu 1980an kegemaran saya dinyanyikan oleh dato sheila majid.

Value of Money