Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Februari 09, 2014

Bersyukur Dengan Rezeki Yang Ada

dua hari lepas saya melihat beberapa orang kanak yang mungkin berusia antara 6-8tahun. mereka membeli makanan ringan dan minuman bergas di sebuah kedai makan. saya kebetulan menikmati makan tengahari selepas solat jumaat.

kanak2 tersebut menagmbil masa sebelum membuat pilihan makanan dan minuman utk dibeli. ada yg setelah diambil, diletaknya semula setelah berbincang dgn kawan/saudara mereka. mungkin kerana bajet iaitu wang yg dibawa tidak cukup utk membolehkan mereka membeli kesemua yg mereka inginkan. yg terakhir membuat bayaran saya jangka yg paling muda sebab beliau paling kecil. bayaran dilakukan dgn segenggam shiling 20sen. tak sempat utk saya membuat bayaran bagi pihaknya.

melihat cara mereka membeli mengingatkan saya bahawa kemewahan yg ada perlu dihargai. setiap rezeki yg ada perlu disyukuri. jika kita tamak dan sombong dgn rezeki yg kita ada, kita sebenarnya tidak bersyukur kerana tidak perihatin dgn mereka yg susah drpd kita dan lebih memerlukan drpd kita. semoga kanak2 yg saya lihat tersebut dan kita semua akan menjadikan satu kebiasaan berusaha secara amanah utk mendapat rezeki yg halal.

Tiada ulasan: