Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Isnin, Februari 03, 2014

Masa Kerja

kebiasaan masa bekerja adalah 5hari seminggu. 9jam sehari termasuk 1jam rehat pada isnin hingga khamis dan 2jam 1/2 rehat pada hari jumaat utk mereka yg bekerja isnin hingga jumaat. jadi secara kasar waktu bekerja adalah 38jam 1/2 dlm seminggu.

saya pernah cadangkan dan saya cadangkan lagi. bagaimana jika kita bekerja hanya 4hari 1/2 shj seminggu. waktu bekerja ahad hingga rabu hanya 6jam sehari. 8pagi hingga 3ptg dgn 1jam rehat. pada hari khamis waktu kerja 8pagi hingga 12tgh. jumlah bekerja seminggu 28jam shj.

sama ada 8 atau 6jam dlm sehari, kita sebenarnya bekerja secara efektif dan efisien hanya 4jam. 1jam di awal dan 1jam di hujung waktu kerja adalah persediaan dan semakan. penggunaan pelbagai alat komunikasi dan elektronik membolehkan kita produktif atau lebih produktif sebelum kesemua staf pejabat ada akses kpd telefon, emel, dan komputer.

saya ingat pesan bekas bos semasa jadi bos no2 sebelum jadi bos no 1. 'kerja kuat, bila kita sakit - organisasi hanya risau tentang kita sekejap shj. selepas itu dicari pengganti'. betul. sibuk kerja boleh terabai keluarga. keluarga ada masa senang dan susah. majikan hanya semasa senang utk mereka.



Tiada ulasan: