Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Februari 02, 2014

Rezeki di Surau

minggu lepas semasa bersalaman selepas solat isyak di surau, seorang jemaah memaklumkan kpd setiap jemaah yg bersalaman dgnnya 'ada buah di luar'. beliau antara jemaah yg akan membawa buah dari dusunnya utk dikongsi bersama jemaah lain.

semalam selepas solat isyak, imam memaklumkan 3 makluman. selepas subuh, ada kuliah subuh. jam 11 ada majlis aqiqah cucu seorang jemaah. jam 12-4ptg ada majlis perkahwinan anak seoran jemaah. beliau menyampaikan jemputan mewakili tuan majlis. semua jemaah dijemput hadir. jemputan tidak terhad kpd mereka yg kaya, berpangkat shj.

kita biasa menyatakan bhw kita tiada atau kurang masa utk ke surau atau masjid utk beribadah. ada yg bagi alasan sebab tersangat sibuk mencari rezeki, termasuklah saya. tetapi, rezeki ada di mana2 di bumi allah. selain menjamah sedikit rezeki di surau selepas aktiviti di surau, kita juga merapatkan silaturrahim apabila beribadah di surau/masjid. dan ada yg mengatakan kemesraan dgn masyarakat seumpama satu bentuk rezeki.

Tiada ulasan: