Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Sabtu, Februari 01, 2014

Pengemis Muda - Derma dan Sedekah

apa beza derma dan sedekah? apa beza derma, sedekah dan hadiah?

saya tak pasti. insyaallah, yg pasti akan ada yg datang ke meja kita apabila kita sedang menunggu makanan atau sedang menjamu selera di kedai makan atau gerai makan. pengunjung ini datang ke meja kita dengan pelbagai alasan. menjual barangan sambil beribadah, meminta belas ehsan, dan pelbagai lagi. saya rasa sekarang ini makin ramai yg melakukan 'kutipan derma atau sedekah' ini.

yg kurang menyenangkan adalah menggunakan elemen agama islam dlm menagih simpati. mereka akan berpakaian menutup aurat, berkopiah/bersongkok atau bertudung labuh. memulakan dgn salam. kebanyakan adalah anak2 remaja. ianya membuatkan ramai bertanya, 'tidakkah ada mereka yg bertanggungjawab mengelakkan salahguna agama utk mengutip derma atau sedekah?'

di surau dan di masjid pun dah ramai yg cuba mengutip derma utk masjid atau surau sama ada dalam atau luar negara. lokasi masjid di dalam negara tetapi pengutip sumbangan adalah org luar negara. isu menagih simpati oleh pengemis di luar masjid pada hari jumaat telah lama. isu pengemis di bazar ramadan juga telah lama. yg diberi amanah berkaitan perkara ini di mana?

adakah menipu atau tidak jujur mengutip wang sebegini boleh dikira seumpama mencuri atau merompak? saya tak pasti jawapannya. tetapi saya pasti ramai yg tak selesa apabila berhadapan dgn pengemis sekarang sebab tidak pasti adakah mereka ini sebenarnya layak mengemis. pengemis muda adalah satu lagu 1980an kegemaran saya dinyanyikan oleh dato sheila majid.

Tiada ulasan: