Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Februari 09, 2014

Pemimpin dan Halatuju Organisasi

kebiasaannya kepimpinan menetukan halatuju organisasi. ianya umpama nakhoda kapal yg meneraju kapal akan menetukan kapal akan belayar ke arah mana, dan akan berlabuh di pelabuhan mana.

pengikut mengikut pemimpin. pemimpin akan mengikut pemimpin lebih atas. dan pemimpin teratas sepatutnya mempunyai rujukannya sendiri. ianya berkait dgn integriti kepimpinan. jika pemimpin merujuk kpd matlamat utama utk kepentingan diri dan kepentingan organisasi ditolak ke tepi, maka seeloknya pemimpin sedemikian di tolak ke tepi atau dibuang daripada organisasi.

elakkan pemimpin tidak rasmi yang seumpama pemimpin bayangan organisasi. pemimpin sedemikian tidak faham tugas dan tanggungjawab dia sehingga sanggup menyusahkan organisasi yg beliau tidak sepatutnya campur tangan. jika ada pemimpin sedemikian, maka beliau adalah tidak amanah dlm menjalankan tugas dan tanggungjawabnya. pemimpin sebegini tidak akan dihormati.

kepimpinan berkait dgn integriti. dan cakap serupa bikin adalah antara komponen integriti seseorang. jangan berkata 'pintu saya sentiasa terbuka, seumpama saya bersedia menerima teguran', tetapi sebenarnya pintunya adalah tertutup iaitu beliau tidak sedia ditegur kerana berasa diri telah sempurna. pemimpin yg rasa dirinya sempurna dan tidak boleh ditegur seeloknya tidak menjadi pemimpin. saidina abu bakar ketika mula memegang amanah sebagai khalifah pernah menyatakan kpd ramai supaya menegur beliau dlm menjalankan tugas sebagai khalifah.

Tiada ulasan: