Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Februari 02, 2014

Ngele dan Bekwoh

saya baru balik dari pergi ngele kat rumah jemaah surau berbekwoh. kawasan kampung 19 sahaja. jadi saya tak perlu memandu sebab kalau start kereta, parking yg mudah adalah ditempat depan rumah saya juga. maka berjalan kaki ajelah. lebih kurang 250 langkah.

ngele bermaksud memberi hadiah dlm bentuk wang kpd tuan rumah sbg ucapan tahniah dan terima kasih sempena majlis perkahwinan ahli rumah tuan majlis. bekwoh atau bigwork adalah kenduri kahwin. kebiasaan apabila pergi berbekwoh, kita akan ngele. selain drpd wang, jemputan ada yg memberi hadiah.

saya lebih suka ngele dgn wang. ada beberapa sebab. antaranya saya tak mahu hadiah diberi selain wang membuat penerima serba salah mungkin kerana sudah ada barang seumpama hadiah diterima atau sudah ramai menghadiahkan barang yg sama. maka kemungkinan hadiah barangan tersimpan di satu sudut d rumah tidak digunakan atau di'recycle' sebagai hadiah semasa penerima mengele ke bekwoh lain. saay pernah terima hadiah barang ngele seorang saudara utk majlis bekwohnya 20tahun dulu, semasa satu majlis keluarga.

apakah nilai hadiah ngele yg sesuai utk diberi kpd tuan rumah? kalau murah sangat, mungkin malukan pemberi. kalau mahal sangat, mungkin menyusahkan pemberi. tahun 90an, saya ingat lagi secara kasar rm5 adalah standard ngele di kelantan. mungkin berdasarkan kos sekali makan seorang dicampur tambahan sedikit. ada yg kata ngele sekarang minima rm50, seorang tetamu. terutama jika ke majlis di hotel.

bekwoh adalah majlis meraikan pengantin baru dan memperkenalkan kpd keluarga dan kenalan kedua pengantin dan keluarga pengantin. bekwoh bukan utk memalukan sesiapa ataupun utk menunjuk2 oleh tuan rumah atau tetamu. berbekwohlah dgn niat yg baik. semoga tuan rumah dan tetamu sentiasa mendapat rahmat allah.

Tiada ulasan: