Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Februari 05, 2014

Alas-an

alasan memang senang nak dicipta utk diberikan sbg perisai menahan malu. malu sebab ditegur secara baik mahupun secara tidak baik.

alas-an atau pengalas atau pelapik atau pendinding. ianya sebagai usaha utk mengadakan pengantara diantara sesuatu yg boleh menyakitkan kita. maka kita akan mencipta pelbagai alasan dgn mudah. dan apabila telah biasa dgn mencipta alasan, maka alasan2 kita akan mencerminkan kredibiliti kita (jika ada lagi).

memang mudah menyalahkan orang lain yg tidak ada bersama semasa kita gunakan orang tersebut sebagai alasan kekurangan atau kegagalan kita. alasan digunakan sebagai penutup atau tirai utk mengkaburi pandangan mata/pemikiran. tetapi lama-kelamaan, kain alasan yg rapuh akan terlondeh juga atau terkoyak sebab kerap digunakan tidak lagi mampu menutup perkara yg sebenar.

Tiada ulasan: