Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Februari 05, 2014

Memalukan dan Dimalukan

perkataan asas adalah malu. memalukan adalah kita yg buat atau orang lain yg buat. dimalukan adalah oleh orang lain atau oleh kita. dua2 berkait dgn harga diri. dua2 berkait dgn kredibiliti.

kita boleh memalukan orang lain. kita boleh memalukan diri sendiri. kita boleh dimalukan orang lain. orang lain boleh dimalukan kita. seeloknya kita nak elok sama ada memalukan atau dimalukan jika hasilnya adalah negatif kpd kredibiliti dan harga diri kita.

ada yg memalukan diri sendiri sedangkan niat asal nak malukan orang lain. tetapi apabila ilmu kurang atau tiada, maka cubaan memalukan orang lain terkena kpd diri sendiri. contohnya apabila bercakap berbelit2, tidak jujur, tidak ikhlas. orang akan menilai kebenaran dan kebolehpercayaan kata kita.

walau pun pangkat besar tetapi tidak jujur, cuba menipu orang lain, sama ada ketua, rakan sekerja atau orang bawahan, kesannya yg tak jujur hanya memalukan diri sendiri shj. walau pun asalnya nak memburukkan orang lain, tetapi apabila cakap tak serupa bikin, maka beliau boleh bercakap tetapi cakapnya tak lagi dihormati.

Tiada ulasan: