Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, Januari 31, 2014

Tegur dan Malu 2

tegur dan malu boleh memalukan kedua2 penegur dan penerima teguran. teguran juga boleh memalukan pihak ketiga sama ada disengajakan atau tidak disengajakan.

saya beberapa kali nak tegur mereka yg ke surau atau ke masjid berkaitan pakaian mereka. memang tidak perlu ditampal poster atau dikeluarkan pekeliling utk ingatkan sahsiah rupadiri, tetapi poster dan pekeliling elok utk mengingatkan. sebab manusia sentiasa dlm kerugian dan satu punca kerugian adalah lupa secara sengaja atau tidak sengaja.

tapi rasa malu pula nak tegur mereka di surau dan di masjid tentang pakaian mereka. mereka ke surau atau amsjid utk beribadah. terutamanya utk solat. tetapi pakaian mereka boleh menyebabkan solat mereka tidak sah atau batal jika tidak menutup aurat. tutup aurat saya rasa tak boleh dikategorikan sama ada sempurna atau tak sempurna. ianya lebih tepat tutup atau tudak tutup.

akan ada yg kata elok tutup walau tak sempurna. tapi kalau solat tak tutup aurat (yg ada lebih suka guna tak sempurna), solat kemungkinan tak sah. macam masuk ambil exam, keluar exam yakin lulus. bila dapat result gagal nak marahkan pemeriksa. exam akademik boleh repeat. exam bab solat lepas tengok keputusan di akhirat tak boleh nak repeat.

bersama kita tegur dan jaga malu di dunia utk sejahtera di akhirat.

Tiada ulasan: