Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Jumaat, Januari 10, 2014

Hidup dan Pinjaman

zaman sekarang dikatakan kita hidup tidak boleh lari drpd meminjam. kita pinjam untuk beli kereta. kita pinjam untuk beli rumah. kita pinjam untuk belajar. kita pinjam untuk kahwin. dan macam2 sebab kita pinjam.

hidup sebenarnya adalah pinjaman. hidup di dunia adalah sementara. kita hanya meminjam masa di dunia, dari lahir sehingga kita mati. segala rezeki adalah pinjaman. apabila ada pinjaman maka perlu dipulangkan kpd pemiliknya. semasa dipulangkan, kita perlu memberi jawapan bagaimana kita gunakan benda yg kita pinjam drpd pemilik.

ianya berkaitan tugas dan tanggungjawab sbg seorang hamba allah. ianya berkaitan amanah. ianya berkaitan kebijaksanaan mengurus untuk memberi pulangan terbaik kepada kita terhadap perkara yg kita pinjam. seumpama yg meminjam utk berniaga. apabila untung maka kita gembira. apabila rugi, terimalah akibatnya.

Tiada ulasan: