Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Januari 29, 2014

Kedegilan dan Ilmu

biasa kita kata orang yg degil ni melawan arahan. dan biasanya kita katakan orang yg degil adalah orang yg tidak bijak. orang yg tidak bijak biasanya orang yg tahap ilmu yg rendah, atau kurang ilmu ata tiada berilmu.

tujuan polisi dan tatacara adalah untuk memudahkan kita bekerja. memudahkan kerja bermakna memudahkan kita kerja secara berkesan dan secara betul. jika kita kerja secara efisien dan efektif, secara langsung dan tidak langsung akan memudahkan rakan sekerja kita bekerja dgn efisien dan efektif juga. apabila organisasi bekerja secara efisien dan efektif, maka organisasi dijangka mencapai matlamat ditetapkan. maka diandaikan tercapailah tujuan penubuhan organisasi. dan dijangka dielakkan pembaziran masa dan juga wang ringgit.

arahan biasanya berdasarkan kpd peraturan. arahan biasanya berdasarkan kpd polisi dan prosedur. polisi dan prosedur ciptaan manusia boleh diubah untuk penambahbaikan. sebab manusia yg menggubal polisi dan prosedur bukanlah makhluk yg sempurna. manusia ada kelebihan dan juga kekurangan.

kebiasaan penggubalan polisi dan prosedur berdasarkan ilmu didapati melalui pendidikan formal dan tak formal. maka jika kita degil mematuhi peraturan, maka bolehlah kita katakan orang yg degil ini adalah orang yg tak menghormati ilmu.

Tiada ulasan: