Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Januari 22, 2014

Hadir Tetapi Hilang

ramai yg hadir tetapi hilang. saya pun biasa hadir tetapi kemudiannya hilang. drpd hilang utk hadir kembali memerlukan banyak usaha dan kesedaran.

ianya berkaitan keberadaan (presence) semasa hadir secara fizikal tetapi fikiran melayang ke tempat lain. mungkin mental atau emosi kita tidak hadir bersama fizikal kita kerana pelbagai sebab. antara ketidakhadiran mental/emosi bersama kehadiran fizikal adalah berkhayal, marah, sedih, dll. kesannya kehadiran kita tidak produktif apabila tidak fokus secara pemikiran dan emosi.

mungkin ini yg berlaku kpd pelajar saya yg tidak menyempurnakan laporan penyelidikan mereka. walaupun hadir secara fizikal berulang2 kali malah berganda melebihi kehadiran minima diwajibkan berjumpa penyelia. ada yg hadir yg angguk atau kata ya kpd apa yg dibincangkan. tetapi hasil kerja tidak seperti sepatutnya.

hadir tetapi tak hadir merugikan individu dan juga pihak lain kerana hasil tidak berkualiti dan sebagaimana diharapkan. maka masa dan usaha perlu ditambah/diulang. kos kewangan juga bertambah. biasa2kanlah kita hadir secara fizikal, mental dan emosi pada masa yang sama.

Tiada ulasan: