Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Khamis, Januari 16, 2014

Jawatan dan Kesediaan

Sebelum memegang sebarang jawatan, elok kita nilai diri kita. Selain kita menilai diri kita, ada pihak lain yg menilai diri kita berkaitan dgn jawatan yg mungkin kita pegang.

Penilaian oleh diri sendiri adakalanya tepat. Ada kalanya tidak tepat. Mungkin kita gunakan penilaian utk kenaikan pangkat yg ada penilaian berkaitan kesediaan kita sbg pemimpin. Penilaian ada berkaitan kita dipimpin. Kesediaan kita bersama menerima keputusan bersama. Kemampuan kita bekerja secara berharmoni.

Jika jawapan menunjukkan kita tidak sesuai pegang jawatan, secara profesional dan etika, elok kita tolak tawaran. Kalau kita sedang pegang jawatan dan penilaian semasa tunjukkan kita beri kesan negatif kpd organisasi, elok kita letak jawatan. Jangan susahkan dan peningkan bos kita.

Tiada ulasan: