Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Januari 15, 2014

Jawatan dan Kepimpinan

kita biasa kaitkan tahap jawatan dgn tahap kepimpinan. lagi tinggi jawatan, lagi tinggi kemampuan memimpin. tetapi ianya tidak benar bagi semua keadaan.

ada yg diberi jawatan sebab tiada pilihan. pemegang jawatan tidak ada tugas lain yang boleh diberi utk dijalankan dgn penuh tanggungjawab dan amanah. ada yg diberi jawatan bagi berada dlm keadaan yg paling minima memberi kesan negatif kpd organisasi. ada yg diberi jawatan utk membolehkan pemegang jawatan berhak berada di organisasi dan kelihatan berhak menerima gaji. bukan mudah nak buat keputusan menentukan pemegang jawatan. ada yg wajar diberi jawatan kerana layak dan mampu menjalankan tugas yg datang bersama jawatan.

jika kerja secara kontrak mudah bagitau bhw seseorang itu dah tak diperlukan lagi kerana tiada kerja sesuai dgnnya. juga kerja berbentuk kontrak mungkin juga senang utk tidak diperbaharui jika kehadiran individu banyak menyusahkan organisasi. ada baiknya kerja kontrak dari satu segi.

Tiada ulasan: