Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Januari 15, 2014

Nilai Diri

penilaian tahunan adalah kebiasaan untuk pelbagai tujuan. antara tujuannya adalah untuk kenaikan gaji. bagi diri sendiri juga untuk membolehkan perancangan matlamat untuk tahun baru.

ada yg berkata bhw apabila kita lihat orang lain, kita akan lihat diri kita. ada kalanya apa yg ditunjukkan oleh orang lain kpd kita adalah umpama mencerminkan siapa kita. dlm kaunseling ada kaitan dgn transference dan counter-transference. sebaik2nya adalah kita menilai secara objektif. walau pun sebagai manusia berperasaan, kebiasaan perasaan mengatasi pemikiran.

apabila ketua nilaikan orang bawahan, pencapaian orang bawahan mencerminkan diri kita juga. adakah kita berjaya sebagai ketua yg baik atau sebaliknya. penilaian ketua adalah rumusan penilaian orang yg berada di bawah kita di dalam organisasi. walau apa pun, nilaikan dgn ikhlas dan jujur. penilaian kita akan dinilai di hari kemudian. apabila kita nilai orang lain, kita sebenarnya juga menilai diri kita.

Tiada ulasan: