Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Januari 26, 2014

Hormat dan Takut

kita nak jawatan sebab kita andaikan orang akan pandang tinggi kpd kita. orang akan ikut apa kita katakan.

memegang jawatan ada kaitan dgn pandangan orang terhadap kita, dan mengikut arahan kita. tetapi pandangan boleh jadi positif, boleh jadi negatif. ikut arahan mungkin kerana rela atau terpaksa. kedua2nya juga berkaitan rasa hormat atau takut orang lain kpd kita.

sepatutnya pandangan positif dan pematuhan arahan kpd pemegang jawatan dan juga bukan pemegang jawatan adalah kerana rasa hormat. hormat kpd kebijaksaannya, hormat kpd amanah yg dipegangnya, dll yg positif.rasa takut menyebabkan kita patuh arahan seseorang adalah salah. ianya menyebabkan kita bekerja/ melakukan sesuatu secara terpaksa, tiada pilihan dll kerana seorang manusia/ makhluk Allah. kpd manusia kita tidak perlu takut. hanya hormat atau tidak hormat kpd manusia.

rasa takut dan hormat boleh juga secara ikhlas. ianya kerana ilmu yg menunjukkan kita ke jalan yg lurus dan benar. kerana ilmu yg memberitahu kita untuk sejahtera dunia dan akhirat. dan tiada yg perlu kita takut kecuali takut kpd Allah, tuhan yg esa, tuhan yg satu, tuhan semesta alam, tuhan yg maha berkuasa, tuhan yg maha bijaksana, tuhan yg maha adil.

Tiada ulasan: