Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, Januari 21, 2014

Pilihan Kerja

semasa masa antara berfutsal tadi, seorang kawan bertanya saya sekarang bekerja di mana? seingat beliau, saya pernah bekerja dgn sebuah organisasi bertaraf antarabangsa.

saya bagitahu beliau yg saya sekarang seorang pensyarah di uitm. ianya pilihan saya. beliau kemudian memberitahu beliau memilih bekerja dgn sebuah syarikat kecil dlm industri besar kerana beberapa sebab. duit bukanlah sebab utama. bagi beliau tarikan utama adalah masa utk diri sendiri. juga kemudahan pergi dan balik kerja.

kawan saya ini saya kenali sejak sekolah rendah. beliau kapten pasukan bolasepak sekolah semasa saya di darjah enam. saya sekadar main bola di waktu rehat shj. tetapi semasa bercakap tentang pilihan kerja kami sekarang, kami memilih dan menghargai masa untuk diri daripada mengejar gaji yg tinggi. (gaji beliau berganda2 berbanding gaji saya).

ianya berkaitan usia yg semakin hampir ke setengah abad. kesedaran bhw masa yg tinggal makin sedikit berbanding masa yg telah dilalui. maka pilihan kerja adalah utk kesejahteraan dunia dan akhirat.

Tiada ulasan: