Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Selasa, Januari 14, 2014

Nilai dan Naik

sebelum dinaikkan pangkat, perlu dinilai. seperti juga sebelum ditawarkan kerja, perlu dinilai.

untuk kenaikan pangkat ada beza berbanding penilaian tawaran bekerja. penilaian peringkat pertama berdasarkan kriteria sebagai seorang pensyarah. adakah memenuhi syarat minima iaitu menjalankan tugas dan tanggungjawab yg dinyatakan. penilaian seterusnya oleh rakan sekerja. adakah menunjukkan keupayaan menjalankan tugas dan tanggungjawab mengikut pandangan rakan sekerja? adakah kehadiran di organisasi memberi kesejahteraan dan keharmonian kpd rakan sekerja? adakah kenaikan pangkat akan meneruskan bekerjasama dan mensejahterakan organisasi?

penilaian walaupun objektif tetapi sebagai seorang manusia, selain mengikut pemikiran, penilaian juga berdasarkan perasaan. akan ada yg memberi penilaian negatif. akan ada yg memberi penilaian positif. jika kita menjalankan tugas dan tanggungjawab secara beramanah dan ikhlas, maka rezeki adalah hak kita. jika sebaliknya dan tetap mendapat kenaikan pangkat, ada kemungkinan kita akan dituntut di akhirat kerana mengambil hak orang lain.

Tiada ulasan: