Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Januari 29, 2014

Panas Punggung dan Panas Kerusi

kalau kita kata panas punggung biasanya kita kaitkan dgn perasaan tidak selesa. perasaan tidak selesa ini apabila orang berkata sesuatu yg negatif terhadap kita. ianya juga apabila kita lakukan kesalahan dan berasa tidak selesa.

panaskan kerusi berbeza dgn panas punggung. memanaskan kerusi dikatakan sebagai melakukan kerja atau memegang jawatan hanya utk masa yg sementara shj. masa yg singkat bukan lama. ada yg kaitkan dgn jawatan yg memangku.

tetapi ada yg panaskan kerusi secara lama. sebab tidak ada yg sudi duduk di kerusi tersebut. ada juga yg panaskan kerusi kerana tiada tempat lain atau kerja yg boleh dilakukan secara produktif.  maka pemanas kerusi boelh dikatakan sbg seorang yg tidak kompeten. dan jika dikaitkan dgn panas punggung maka sipemanas kerusi sepatutnya akan rasa tidak selesa kerana mendapat bayaran utk tidak buat kerja sbgmana diamanahkan.

tetapi ada yg panas punggung dan panas kerusi tidak rasa apa2 sama ada bersalah atau malu. selain drpd panas punggung dan panas kerusi, kita juga elok elak drpd duduk di kerusi panas. silap haribulan, mati sebab kejutan.

Tiada ulasan: