Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Januari 29, 2014

Menegur Kawan

ada pelbagai cara menegur orang. begitu juga ada pelbagai cara menegur kawan. ada yang mungkin sama seperti menegur bukan kawan. ada yg mungkin berbeza apabila menegur bukan kawan. menegur utk ingatkan kawan dan diri sendiri.

apabila menegur kawan, biasanya niat untuk memperbaiki kawan. biasanya niat menegur kawan adalah utk kebaikan kawan. biasanya menegur kawan utk kemajuan positif kawan. apabila kawan kita baik, kita pun baik. apabila kawan kita maju secara positif, kita pun dijangka akan maju secara positif. menegur kawan seumpama menegur diri sendiri. menegur kawan untuk kebaikan dan kemajuan bersama.

tetapi salahfaham boleh berlaku dalam komunikasi. salahfaham berpunca drpd pelbagai sebab. antara yg utama, walau mungkin sudah lama kita berkawan, tidak semestinya kita sentiasa memahami kawan kita. maka penjelasan adalah perlu utk membetulkan salahfaham. memperbetulkan salahfaham untuk elakkan berlanjutan salahfaham. memang bukan mudah nak menerima hakikat bhw kita tidak sempurna. masa diharapkan mengurangkan sebak kesedihan dan kemarahan akibat salahfaham.

Tiada ulasan: