Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Rabu, Januari 22, 2014

Pakar Macam2

semalam semasa futsal say diperkenalkan oleh seorang prof perubatan kpd pelajar beliau sebagai pakar macam2. bukan pakar macai ya.

semasa saya masuk ke dlm gelanggang hendak mengiring seorang kawan keluar gelanggang kerana kecederaan setelah diperiksa oleh beliau dan adik2 saya, prof tersebut bagitau yg saya ni pakar psikologi sukan. selepas permainan, prof tersebut yg juga ketua kelassaya semasa tingkatan 5 memperkenalkan saya kpd pelajar perubatan beliau yg saya ni pakar kaunseling sukan.kemudiannya apabila bersambung perbincangan untuk membawa prof dan rombongan ke taman negara, prof perkenalkan saya sebagai renjer.

pernyataan atau pengiktirafan bergantung kpd niat sipemberi kenyataan. mengenali kawan lama saya, pernyataan drpd beliau kpd pelajar beliau - bakal2 doktor perubatan, merupakan satu cara beliau menghargai saya. beliau bukan mengutuk atau mengeji saya. sebab beliau tahu integriti dan kredibiliti saya. pernyataan berkenaan kredibiliti orang lain akan memberi kesan terhadap kredibiliti kita.

kredibiliti sbg pakar dlm sesuatu kursus/bidang/subjek selalunya dinilai berdasarkan sarjana muda kita kerana sarjana muda adalah peringkat pengajian asas dlm sesuatu bidang. jika kita hanya mengambil beberapa kursus atau hanya satu kursus shj, atau lebih teruk tiada langsung kursus berkaitan di peringkat sarjana muda, bagaimanakah kita dikira sbg pakar?

selain kepakaran diukur melalui akademik, pengalaman membantu meningkatkan kredibiliti kita. pengalaman yg memberi kita pengetahuan, bukan pengalaman sekadar mencelup tangan atau kaki shj.

phd hanya membolehkan kita menyatakan bhw kita pakar dlm penyelidikan utk subjek tertentu bukannya pakar dlm bidang tersebut kecuali kita ambil bidang yg sama dari diploma sehingga phd.

Tiada ulasan: