Mengenai Saya

Foto saya
focus on financial statements and cash budgeting, counseling - stress management, burn out, job satisfaction, motivation, quality management system - iso 9001:2008, leadership, entrepreneurship, university-industrial-community-alumni development, risk management

Ahad, Januari 19, 2014

Sedar Diri

kesedaran adalah penting dlm hidup. kalau tak sedar, bagaimana nak menjalankan tugas harian dgn baik. orang tak sedar selalunya dikaitkan sebagai pengsan.

dlm kaunseling, antara matlamat utama adalah memberi kesedaran kpd klien. sedar bhw kemungkinan gayahidup sekarang adalah tidak betul. menyedarkan klien bhw kemungkinan kepercayaan sekarang dan lampau adalah tidak betul. menyedarkan klien bhw klien ada masalah. menyedarkan klien bhw beliau perlu berubah utk hidup lebih baik.

ada yg tak sedar2. ada yg tak mahu sedar. mungkin kerana merasakan/berfikiran bhw diri adalah betul. mungkin kerana rasa/fikir diri sudah sempurna. maka sebarang teguran atau pandangan pihak lain tak boleh diterima. jika ada yg sedemikian, maka bagaimanakah masyarakat akan tenteram dan sejahtera?

sentiasalah membaca utk sedar diri utk kebaikan diri. sentiasa berbincang dan merujuk kpd yg ada ilmu lebih drpd kita utk kebaikan bersama. janganlah sentiasa bodoh sombong. ianya akan menyusahkan diri dan masyarakat shj.

Tiada ulasan: